אושרה: הקמת צוות מנכ"לים שיגבש תוכנית פעולה להיערכות ישראל לשינוי אקלים

השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, הדגיש כי התוכנית להפחתת גזי חממה היא הכרח בינלאומי וצורך ישראלי, שבראש ובראשונה יציל את חייהם של אלפי אזרחים ויפחית את התחלואה

[הרשמה לניוזלטר סביבה]

ועדת השרים להגנת הסביבה ושינוי האקלים אישרה בישיבתה היום (ג') את הצעת השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, להקים צוות מנכ"לים שיגבש תוכנית לאומית, הכוללת מתווה פעולה להיערכות מדינת ישראל לשינוי אקלים. התוכנית תכלול התייחסות להיערכות ומוכנות לשינוי אקלים ונקיטת אמצעים להפחתת פליטות גזי חממה.

ארדן הדגיש כי התוכנית להפחתת גזי חממה היא הכרח בינלאומי וצורך ישראלי, שבראש ובראשונה יציל את חייהם של אלפי אזרחים ויפחית את התחלואה, בנוסף, התוכנית תהווה מנוע לצמיחה כלכלית, שתיצור מקומות עבודה ותפתח את תעשיית הקלינטק בארץ.

בראש צוות המנכ"לים יעמוד מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, ד"ר יוסי ענבר, והתוכנית שתגובש תועבר לאישור ועדת השרים להגנת הסביבה ושינוי אקלים, לקראת הועידה הבינלאומית שתתקיים בסוף השנה בקופנהגן, בחסות האו"ם, ותעסוק בשינויי אקלים.

השר ארדן הוסיף כי לצורך הכנת התוכנית הלאומית, תמנה ועדת המנכ"לים צוותי עבודה לגיבוש מדיניות בתחומים הרלוונטיים למשק הישראלי. ביניהם: תחום המוכנות (לדוגמא התייחסות לשינויים בדרישה לאנרגיה לקירור וחימום, משאבי מים, חקלאות, בנייה, בריאות הציבור, המגוון הביולוגי ובתי גידול טבעיים ותיירות), תחום הפחתת פליטות גזי חממה (לדוגמא התייחסות לשימור והתייעלות אנרגטית, בנייה מודעת אקלים, ייעול תהליכי ייצור חשמל, תחבורה, אנרגיה מתחדשת, מים).

הוועדה תביא בפני הממשלה את הצעתה לתוכנית להפחתה משמעותית בפליטת גזי חממה עד שנת 2025.

רקע

משבר האקלים והצורך הדחוף בצמצום פליטות גזי חממה הם אחת הבעיות הקשות לאנושות, שדורשת התמודדות משותפת של כל מדינות העולם. באגן הים התיכון, אף יותר מאזורים אחרים בעולם, מתבטאים שינויי האקלים במגמות התחממות והתייבשות מחד, ועלייה באירועי אקלים קיצוניים (שיטפונות, גלי חום) מאידך. למגמות אלו השלכות שליליות על משק המים, היצור החקלאי, מערכות ניקוז, משק האנרגיה, הסביבה החופית ועוד, המחייבות היערכות ומוכנות מבעוד מועד.

עבודה שנעשתה עבור המשרד להגנת הסביבה ע"י חברת ייעוץ א. חפץ ושות' בנושא הפוטנציאל להפחתת פליטות גזי חממה בישראל, מראה כי ישנה מגמה של עלייה חדה בצריכת האנרגיה ופליטות גזי החממה.

בתרחיש "עסקים כרגיל", התחזית היא כי עד שנת 2025 צפויה עלייה של כ-63% ברמת פליטות גזי החממה ביחס לשנת 2000. פליטות גזי חממה נובעות בעיקר משריפת דלקים מחצביים (פחם, דלק, גז), מסקטור החשמל (תחנות כוח) והתחבורה (כלי רכב). כדי לשנות מגמה זו, על ישראל להפחית פליטות גזי חממה בכל הסקטורים הרלוונטיים.

הכנת תוכנית פעולה לאומית לשינוי אקלים תקדם, בין היתר, יישום אמצעי הפחתה שיביאו למשק הישראלי תועלת מרבית ותגדיל את מספר המועסקים במשק בתחום שימור האנרגיה והפקת אנרגיה נקייה.