הנהלת האוניברסיטה הפתוחה לא מתנגדת להסכם קיבוצי אלא לארגון שמייצג את סגל ההוראה

בדיקת "גלובס" מעלה כי ראשי האוניברסיטה היו מוכנים לחתום כבר מזמן על הסכם קיבוצי עם המנחים, אולם התנגדותם העקרונית נבעה מזהות ארגון העובדים שמייצג את המנחים - "כוח לעובדים"

מאחורי הקלעים של השביתה הממושכת שהסתיימה אתמול (ב') באוניברסיטה הפתוחה (או"פ), התנהל ועדיין מתנהל מאבק עיקש ועקרוני הרבה יותר מהסוגיה של תנאי העבודה של המנחים באוניברסיטה. בדיקת "גלובס" מעלה כי ראשי האוניברסיטה היו מוכנים לחתום כבר מזמן על הסכם קיבוצי עם המנחים, אולם התנגדותם העקרונית נבעה מזהות ארגון העובדים שמייצג את המנחים - "כוח לעובדים".

מדובר בארגון צעיר שמהווה אלטרנטיבה להסתדרות הגדולה והוותיקה, ושחרט על דגלו לאגד כמה שיותר עובדים חלשים במשק. עד היום הצליח הארגון לאגד בין היתר את עובדי גן המדע במכון ויצמן, את עובדות המשפחתונים של משרד התמ"ת, את עובדי סינמטק ירושלים ואת עובדי בתי הקפה באוניברסיטת ת"א, אולם באף אחד מהוועדים האלה לא נחתם עדיין הסכם קיבוצי.

"ארגון רדיקלי"

חתימה על הסכם קיבוצי באוניברסיטה הפתוחה תהווה הכרה סמלית אך משמעותית ביכולותיו של הארגון החדש - ואת ההכרה הזו בדיוק מספר גורמים מבקשים למנוע. יועצים ועורכי-דין המייצגים את הנהלת האו"פ התריעו בפני ההנהלה מפני מה שהם מכנים "ארגון רדיקלי", הפועל לפי האידיאולוגיה השמאלנית של חד"ש. גורמים המעורים במו"מ העלו חשש כי אותם יועצים נוקטים בעמדה תקיפה כנגד כוח לעובדים, בין היתר, משום שהם חושבים גם על הלקוחות האחרים שלהם - ולא רק על הסוגיה ה"מקומית" באוניברסיטה.

בשיחות סגורות הם אף אמרו כי היו מוכנים לחתום על הסכם אם ההסתדרות היתה הארגון היציג, ולא כוח לעובדים. זאת משום שההסתדרות נתפסת כ"נוחה" יותר למעסיקים - במיוחד בעידן "השולחן העגול". לטענת הגורמים, זה מה שהביא את הוועדה לתכנון ולתקצוב (ות"ת) של המועצה להשכלה גבוהה להתערב בסכסוך, ולחתור לחתימה על שני מסמכי הבנות, שהביאו לסיום השביתה.

במסמך עליו חתמם סגל ההוראה מופיע "כוח לעובדים" כארגון היציג של המנחים, אך במסמך עליו חתמה הנהלת האו"פ היא התחייבה להגיע להסכם קיבוצי רק עם "ארגון פנימי" - כלומר רק אם "כוח לעובדים" יישארו מחוץ לתמונה.

אם המנחים יתעקשו להישאר מאוגדים בארגון, הנהלת האו"פ תסכים רק ל"הסדר קיבוצי" - שאינו עובר הליך רישום רשמי במשרד התמ"ת ונחשב למחייב פחות.

"במקרה הרע, האוניברסיטה כבר היתה מעדיפה את ההסתדרות כארגון עובדים חיצוני במקום כוח לעובדים", טוען תמיר ברשד, יועץ לענייני שכר ותעסוקה בות"ת ומי שהוביל לסיום השביתה.

עם זאת, ברשד מדגיש כי גם ביתר האוניברסיטאות, ארגוני הסגל הזוטר לא מאוגדים בארגונים חיצוניים. "זו הסיבה שקשה להנהלת האו"פ לקבל את זה. לדעתי, הסכסוך היה נגמר מזמן אם המנחים היו מתאגדים בארגון עובדים פנימי".

ד"ר עמי וטורי, ממייסדי "כוח לעובדים", טוען כי לדרישה של הנהלת האו"פ לחתום על הסכם רק עם ארגון פנימי אין תוקף משפטי. לדבריו, "החוק קובע כי אין למעסיק זכות לקבוע את זהות הארגון היציג של עובדיו".

בינתיים, לא נראה פתרון באופק. אם הסגל ימשיך להתעקש על "כוח לעובדים" ובהנהלת או"פ ימשיכו שלא להכיר בארגון העובדים המייצג, הדרך לשביתה נוספת תהיה קצרה.