שטייניץ נלחם גם ברמטכ"ל אשכנזי: שלח לו מכתב ובמרכזו דרישה להעלאת גיל הפרישה לאנשי קבע

שר האוצר דורש את העלאת גיל הפרישה לאנשי קבע שאינם לוחמים מ-42 ל-57 ■ זעם במערכת הביטחון ■ כמו כן דורש האוצר העלאת גיל הפרישה לאנשי קבע לוחמים מ-42 ל-46; ואזרוח של עובדים מקצועיים כגון כלכלנים, משפטנים, מהנדסים וטכנאים ■ מוקדם יותר היום: שטייניץ יוצא למאבק חזיתי בנגיד פישר

אחרי התבוסה שספג משרד האוצר בדיוני התקציב מול משרד הביטחון, מתחדשת המלחמה בין שני הצדדים. ל"גלובס" נודע כי שר האוצר, יובל שטייניץ, שיגר מכתב לרמטכ''ל, גבי אשכנזי, בו הוא מפרט כמה דרישות התייעלות: העלאת גיל הפרישה לאנשי קבע שאינם לוחמים מ-42 ל-57; העלאת גיל הפרישה לאנשי קבע לוחמים מ-42 ל-46; אזרוח של עובדים מקצועיים כגון כלכלנים, משפטנים, מהנדסים וטכנאים; ועדכון הפנסיה לפי מדד המחירים לצרכן ולא לפי השכר הממוצע כפי שנעשה כעת.

בנוסף, דרש שר האוצר לבצע את כלל השינויים המבניים בצה''ל ללא כל תוספת תקציבית לצורך כך וזאת, טוענים באוצר, בהתאם לדו''ח ברודט המחייב התייעלות במערכת הביטחון. עם זאת, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התחייב בפני שר הביטחון, אהוד ברק, על תוספת של 3 מיליארד שקלים - 2 מיליארד בגין הוצאות במבצע "עופרת יצוקה" ועוד מיליארד עליהם סוכם ערב אישור התקציב בממשלה לצרכים בלתי ידועים.

זעם במערכת הביטחון

במערכת הביטחון קיבלו את המכתב של שטייניץ בזעם. שם נטען כי לפי הסיכום שגובש בממשלה בין הצדדים בעת דיוני התקציב, נקבע כי צה''ל יציג תוך כמה חודשים נתונים מפורטים לגבי הנושאים שבמו''מ. במערכת הביטחון לא התחייבו על לו''ז מפורט. מדובר צה''ל נמסר בתגובה: "המכתב ששלח שר האוצר לרמטכ"ל התקבל. צה"ל לא יתדיין עם האוצר באמצעות כלי התקשורת ויהיה נאמן להחלטות שנתקבלו בממשלה".

בצה''ל טוענים כי האוצר לא מאפשר את גיבוש והצגת הנתונים תוך ניסיון להשיג את דרישותיהם מבלי להכיר את המציאות. "למה 57 ולא 58 או 59?" מסר ל"גלובס" גורם בכיר מאוד במערכת הביטחון, "כנראה שבאוצר קבעו את הגילאים כי הם כבר יודעים הכול. העובדות הן כי 80% מעובדי המגזר הציבורי פורשים לפני גיל 53. נשאלת השאלה מה ההסתברות שעובד קבע שפורש בן 57 יחזור לשוק העבודה בגיל כזה. חבל שבמקום לבצע עבודה משותפת ולנהל מו''מ על הסוגיות המרכזיות, שר האוצר החליט לשגר מכתב עם כל הפתרונות", סיכם הבכיר.

בצה''ל טוענים עוד כי הם נמצאים בעיצומן של עבודות המחקר וגיבוש הנתונים, בין השאר באמצעות דו''ח שמחבר בימים אלו אל''מ יפתח רון טל. "אולי המודל שלנו יותר טוב מזה שהציע האוצר? הכוונה שלנו היא לבוא ולהציג את כל התמונה, האוצר יראה את כל חלופות ואז נוכל לקבל את ההחלטה הנכונה", הוסיף הבכיר בצה''ל.

לגבי ההצעה של ביצוע האזרוח מסר הבכיר בצה''ל כי "בכל מקום שניתן לבצע אזרוח, אנו עושים זאת. לצורך כך אנו לא צריכים את האוצר". לדבריו, לחלופת האזרוח כמה חסרונות כגון האפשרות של עובדים אזרחים להתאגד, לדרוש העלאות שכר לפי ביצוע והקושי לפטרם. נזכיר כי עובדי הקבע ניתנים לפיטורים מיידים וחל עליהם איסור להתאגד. "מודל הקבע הוא היעיל, האפקטיבי והזול ביותר והנתונים שנציג יוכיחו זאת", סיכם הבכיר. לגבי עדכון הפנסיה לפי המדד מסר הבכיר כי "נקיים מו''מ גם בסוגיה הזו".

גם במשרד האוצר וגם במערכת הביטחון ממתינים להכרעות של ראש הממשלה בנימין נתניהו.