מנכ"ל HP לקראת ביקור ראשון בישראל: "בלי ניהול, חזון הוא רק עוד הזיה"

מארק הרד, האיש שהרים את החברה לאחר שהתרסקה בעקבות המיזוג עם קומפאק, נחשב פריק של מספרים, מאמין בניהול יעיל וברכישות

לפני כחודש הופיע מארק הרד, מנכ"ל HP, בכנס שערכה מדינת קליפורניה בנושא הטכנולוגיה. "זו הייתה עבודה קשה עבורנו", התייחס הרד בנאום שנשא בכנס לגבי השינוי שערכה HP במערך מערכות המידע שלה, "אני חושב שהרבה אנשים התרכזו בשנוי שערכנו במערך ה-IT, אבל למעשה זה היה שינוי ב-HP".

יש סמליות רבה בשינוי שהרד מתאר, שהתבצע לאורך ארבע השנים בהן הוא מנהל את החברה. הרד, שיגיע מחר לביקור ראשון בין מספר ימים בישראל, קיבל ב-2005 חברה מרוסקת, פיזית ומנטלית. אלו אומנם היו שתי חברות ענק לשעבר - HP וקומפאק - אך תוצאות המיזוג ביניהן בשנת 2002 היו הרסניות.

הרד נאלץ לעשות שינוי בכל פרמטר אפשרי - תפעולי, ארגוני, אסטרטגי ופיננסי - וכיום הוא נושא את הדגל של מי שהצליח להעמיד מחדש את החברה על הרגליים.

"המפתח לייצוב HP היה להתרכז ביסודות העסקיים", הודה בראיונות שנתן לאחר כשנתיים בתפקיד, "אתה חייב שיהיה לך מודל שמאפשר שני דברים: שהלקוחות יעשו עסקים בקלות עם החברה ושהעובדים יוכלו להוציא את האסטרטגיה לפועל". הרד, שהגיע ל-HP אחרי קריירה ארוכה ב-NCR הוא סוג המנהל שתמיד התאים ל-HP, איש של חומרה ושל עקרונות עסקיים בסיסיים, שמתרחק מחשיפה ומאמין בניהול ובמספרים אמיתיים.

בזה הוא תמונת הראי של המנהלת שהחליף, קרלי פיורינה, שהייתה קשורה יותר להילה של עמק הסיליקון ולחזון הדיגיטלי של סוף שנות ה-90 מאשר "לברזלים" מהם הוקמה HP. הרד הוא מאמין גדול בניהול ובתפעול. "בלי ניהול", אמר הרד, בהתבטאות פילוסופית משהו באחד הראיונות הראשונים שנעשו על HP בניהולו ב"פורבס", "חזון הוא רק עוד מילה להזיה".

פרשת הריגול הארגוני

הניהול של הרד, שהוא כנראה המנהל היחיד בין ענקיות המחשוב שמחזיק בהשכלה עסקית ולא טכנולוגית, בא לידי ביטוי בעיקר ברדיפה תמידית אחר יעילות תפעולית. ההתייעלות עלתה לחברה בפיטורים של 15 אלף עובדים, מעט אחרי שנכנס לתפקיד וחיסל שכבה שלמה של ביורוקרטיה ארגונית שהתמסדה בתקופת פיורינה. במשך כהונתו עלתה הרווחיות התפעולית מ-4% מההכנסות ב-2005 לכ-9% ב-2008.

חוסר היציבות ב-HP שאחרי תקופת פיורינה בא גם לידי ביטוי בפרשה לא נעימה נוספת. באמצע 2006 התפוצצה ב--HP העולמית פרשת ריגול ארגוני אחרי עובדים, דירקטורים ועיתונאים, כדי לגלות את הדליפות מישיבות דירקטוריון החברה. הרד עצמו נחקר לגבי מכירת מניות HP שביצע ביום בו נחשפה הפרשה. למרות הסקנדל והחשש כי הרד ייאלץ להתפטר, מניות החברה כמעט ולא נפגעו.

בעקבות הסיפור התפטרו מספר חברי דירקטוריון. הרד התמנה ליו"ר החברה והקים את הדירקטוריון מחדש. "אני מבטיח לכם שאף אחד אינו גאה במה שקרה בשנה האחרונה", אמר הרד בכנס משקיעים שנערך מיד לאחר שהסתיימה הפרשה בתחילת 2007, "אנחנו צריכים לשנות את הדירקטוריון באותו האופן שבו שינינו את החברה".

30 רכישות גדולות

המספרים סביב HP בשנים האחרונות תומכים בביצועים של החברה תחת הנהלת הרד והמשקיעים בוודאי שמרוצים, לפחות עד לתחילת המשבר הנוכחי. רווחי החברה בסוף 2008 (השנה הפיסקאלית שמסתיימת באוקטובר) הסתכמו בכ-8.3 מיליארד דולר (GAAP), כמעט פי 4 לעומת הרווחים בסוף 2005, על הכנסות של כ-118 מיליון דולר, גידול של כ-35%. הרווח למניה טיפס פי 2.5 ומניית החברה זינקה עד לאותה תקופה יותר מפי 2 לעומת תחילת 2005, לשווי חברה של כ-130 מיליון דולר.

את הגידול הצליחה החברה להשיג בעיקר באמצעות רכישות - 30 כאלה היו מאז נכנס הרד לחברה - ורובן בתחומי התוכנה, השירותים וההדפסה. הרכישות הגדולות, כגון מרקורי ו-EDS, שינו את הדגש של החברה לתוכנה ולשירותים לעומת החומרה. לחברה יש כ-13 מיליארד דולר בקופה. "למרות שתמיד ישנם דברים שאנחנו יכולים לעשות יותר טוב, חדשנות וכדומה, אני לא חושב שחשנו מעולם טוב יותר לגבי פורטפוליו המוצרים והשירותים שלנו", אמר הרד.

HP הצליחה לחזור ב-2007 למקום הראשון במכירות מחשבים אישיים, הרבה בזכות תמחור אגרסיבי. לעומת זאת, בצד המחקר והפיתוח, יש ביקורת על סגנון הניהול של הרד, שהרגיל את החברה להסתכל יותר על טבלאות המספרים ופחות לחשוב עם ראש פתוח. מה שמעלה חשש לגבי הצלחת החברה לחצות את התקופה המאתגרת הנוכחית.

הרד, לא ממהר להיות מושפע: "כאשר הייתי בטרה-דאטה, קראו לי 'הבחור של הצמיחה'", אמר לאחרונה בראיון ל"ניו-יורק טיימס", "אח"כ כאשר הפכתי למנכ"ל NCR קראו לי 'חותך המחירים', וכשהגעתי ל-HP הפכתי ל'איש התפעול'. אם להיות כן, אני לא מוטרד מהתוויות שמודבקות לי. אני פשוט יודע שיש לנו המון דברים שצריך לעשות".

באופן ספציפי יותר התייחס הרד לאחרונה גם לביקורת על הוצאות המו"פ, ולא חסך בציניות: "אנשים פה אוהבים להגיד לי כמה HP מוציאה על מו"פ, כי המו"פ הוא קדוש. ביל יולט (מייסד החברה), מתקשר מגן העדן ואומר 'תוציאו יותר על המו"פ', ואני אומר, 'אני שמח שביל מתקשר, אבל יש לי כמה שאלות לפני שאני מקבל את השיחה'".

ירידה בביקושים

כעת עומדת HP למבחן האמיתי. ברבעון השני (פיסקאלי) נפגעו הכנסות החברה בשיעור של 3% בעיקר ממכירות החומרה. הרד, בדומה לעמיתיו בשוק המחשוב, נזהר בשאלה האם הביקושים הגיעו לתחתית. "יש כמה סימנים חיוביים, אבל זה עדיין לא מספיק", אמר בשיחת הוועידה לאחר הדו"חות.

בישראל מעסיקה HP כ-5,000 עובדים, והיא חברת ההיי-טק השנייה בגודלה אחרי אינטל. רוב הפעילות של החברה בישראל היא בתעשיית הדפוס ומבוססת על 3 רכישות: אינדיגו, סאיטקס ונור-מקרופרינטרס. בתחום התוכנה רכשה HP את מרקורי ומחזיקה מרכז פיתוח ביהוד. מלבד זאת, יש לחברה מרכז מכירות ותמיכה ברעננה. *

10