הקרנות הזעירות נאבקות

קחו את קרן הנאמנות Encompass Fund (סימול: ENCPX), שעלתה 65.7% מתחילת השנה. הקרן, שתחגוג את יום הולדתה השלישי ב-30 ביוני, מנהלת פחות מ-2 מיליון דולר, אבל מנהליה מקווים שהיא תגיע בסופו של דבר ל-200 מיליון דולר.

קרן קטנה נוספת, Teberg Fund (סימול: TEBRX), מנהלת 28.6 מיליון דולר ועלתה 11.4% מתחילת השנה, לאחר שאיבדה 27% אשתקד. הקרן מדולות', מינסוטה, מנוהלת על ידי הברוקר לשעבר, קרטיס טברג, ומשקיעה בקרנות נאמנות אחרות וב-ETFs (תעודות סל במבנה של קרנות).

קרנות קטנות אחרות מנוהלת על ידי חקלאי במשרה חלקית, או על ידי מנהל שעושה זאת בזמנו החופשי, אחרי העבודה היומית שלו, ובסופי השבוע.

"אני אוהב את תעשיית הקרנות הזו שהיא מקום הרבה יותר דמוקרטי", אומר ראס קינל, מנהל מחקר קרנות נאמנות במורנינגסטאר. "ויש מנהלים טובים של קרנות קטנות, אבל צריך להכיר בכך ש-98% מהם לא מאוד טובים".

בעוד שקרן Encompass חוגגת השנה, יש לה דרך לעבור לפני שתסגור את הפסדי 2008, שהסתכמו ב-61.6%. בעבר היו לה ביצועים טובים יותר, והתשואה השנתית הממוצעת שלה, מאז שנוסדה באפריל 2002, היא 1.5%. אבל לקרן יש דירוג של כוכב אחד ממורנינגסטאר, בין השאר, בגלל שדמי הניהול בה גבוהים ועולים על 2%.

דמי ניהול גבוהים הם בעיה שכיחה בקרנות קטנות, מפני שהן נאבקות עם בסיס נכסים קטן יותר. קינל מעלה חששות נוספים בנוגע לקרנות הללו שאחד מהם הוא הסיכון הנוסף שהן יהיו מוכנות לקחת בשביל להניב תשואה.

"לקרנות הקטנות יש תמריץ אדיר לכוון הכי גבוה שאפשר, בגלל שהן באמת מקבלות תשומת לב כשהן עוקפות את הביצועים של ה-S&P 500", הוא אומר. "זה שונה מאוד מקרנות גדולות ושמרניות ואפילו מקרנות באמצע הדרך, שיש להן כבר מוניטין. לחברות גדולות יותר, עוד מיליארד דולר נכסים לא שווים את הסיכון שעלול לפגוע בעסק של 200 מיליארד דולר", הוא אומר.

"יש לנו החופש"

המנהלים של קרן Encompass דווקא מגנים על ההפסדים שלה בשנה שעבר. מלקולם גיסן, מנהל משותף, אומר שהאחזקה בחברות סחורות, יחד עם מכירת החיסול שנכפתה עליה בגלל תנאי השוק, במיוחד מצידן של קרנות גידור, תרמו לביצועים הגרועים של לא מעט חברות ניהול קרנות. הוא ושותפו לניהול החברה, מרשל ברול, קנו הרבה מניות שנפלו אשתקד.

אולם חלק מהמניות התאוששו ב-2009, ודחפו מעלה את הקרן. גיסן וברול אומרים שברגע שהקרן תהיה בת 3 הם מתכננים לשווק אותה ליועצים פיננסיים ויועצים מוסדיים, שרבים מהם כלל לא מסתכלים על קרן לפני שיש לה היסטוריית ביצועים של שלוש שנים. רקורד של שלוש שנים גם מאפשר לקרן לקבל דירוג ממורנינגסטאר.

"אנחנו מאוד ידידותיים למשקיעים - אנחנו לא מכבידים עליהם, לא גובים עמלות מיותר, דמי הניהול שלנו הם 1% וההוצאות מוגבלות ל-0.45%", אומר גיסן. "שנינו היינו יועצים וקבענו את זה כי זה סוג הקרן שאנחנו היינו מעוניינים להשקיע בה", מוסיף ברול.

דמי הניהול היו נושא משמעותי בקרן Teberg, שגובה מלקוחותיה 2.32% (מסיבות רגולטוריות במסמכים מצוין שדמי הניהול בקרן הם 2.84%). "יש לנו תוכנית להוריד חלק מההוצאות הקבועות אם נשיג עוד 100 מיליון דולר", הוא אומר. "ואני חושב שאם נשיג עוד 50 מיליון דולר נוכל להוריד את דמי הניהול".

קרן Encompass מחזיקה ב-30-40 מניות מכל המדינות ובכל סדרי הגודל, למרות שהיא נוטה לחברות קטנות בעלות שווי שוק נמוך. קרן Teberg מחזיקה בכ-30 קרנות ובמניות ברקשייר האת'ווי (סימול: BRKA) של וורן באפט. כרגע 70% מהחשיפה שלה היא לקרנות אג"חיות, ברובן קרנות של אג"ח High Yield (בתשואת זבל).

"יש לנו את החופש להיות דפנסיביים בסגנון ההשקעה שלנו", אומר קרטיס טברג.

"פשוט רציתי לנסות, וזה היה מאתגר"

קינל אומר שהמשקיעים לא צריכים לשפוט קרנות קטנות בגלל האסטרטגיות או התשואות שלהן, אלא לשקול את משאביהן. "אם אני מתבונן בשתי קרנות, ולקרן א' יש חמישה מנהלים, 40 אנליסטים ויותר מ-100 שנות ניסיון סך הכול, אז זה טוב יותר מקרן ב', שאולי יש בה שני חבר'ה עם מעט ניסיון", הוא אומר.

קרטיס טברג עובד בקרן שלו עם ג'ון סנדוויק, בעוד שלקרן Encompass יש שני אנליסטים ואת שני המנהלים שלה. כל המנהלים בקרנות מדגישים את הניסיון שלהם, שמגיע לכמה עשורים, כמנהלי כסף או ברוקרים.

מנהל קרן אחת שאין לו כזה ניסיון הוא מייק ביסל, שמנהל את Foresight Value Fund. ביסל עובד במשרה מלאה כמהנדס, ובזמנו החופשי הוא מנהל את הקרן, אותה הקים בינואר 2004. מתחילת השנה היא הוסיפה 42.7% לפי הנתונים שהיא מציגה באתר האינטרנט שלה, למרות שאיבדה 60% אשתקד. בעוד שביסל טוען שהוא היכה את הבנצ'מרק שלו באופן עקבי עד יולי 2007, הקרן מציגה הפסד שנתי ממוצע של כ-7%. הקרן מנהלת כ-500 אלף דולר, 90% מהם הם כספו של ביסל עצמו.

ג'פרי אוקסייר, עובד בחוות 108 האייקרים שלו, בזמן שהוא לא מנהל את קרן Auxier Focus Fund (סימול: AUXFX). עם זאת, צריך לזכור שמאחוריו יש 25 שנים של ניהול נכסי לקוחות, ולפי אתר האינטרנט שלו הוא בילה 8-10 שעות ביום במחקר חברות.

"אוקסייר פוקוס, שמנהלת כ-80 מיליון דולר, היא דוגמה לקרן קטנה טובה", אומר קינל. הקרן נהנית מדירוג 3 כוכבים ממורנינגסטאר, היא הניבה 4.3% מתחילת השנה, וגם התשואה לטווח ארוך נאה. קינל אוהב את הביצועים של הקרן ב-10 השנים האחרונות, את דמי הניהול של 1.35% שהם נמוכים לקרן קטנה, ואת הגישה העקבית.

ביסל, המהנדס, עדיין מקווה להתקרב לביצועים מן הסוג הזה. "אם אבנה ביצועים טובים לטווח הארוך, ששווים ברמה לאומית, אהיה מרוצה. למרות שאצטרך סיוע אדמיניסטרטיבי מבחוץ", הוא אומר. "פשוט רציתי לנסות וזה היה מאתגר. זה קשה יותר משחשבתי בהתחלה, אבל אני נהנה מזה".

כל הזכויות שמורות ל-MarketWatch.com 2009

קרנות