צבי זיו: "אין שגיאה גדולה יותר מפגיעה בעובדים כדי לחסוך בהוצאות; פיטורים יוצרים צלקות לשנים רבות"

גלובס tv מנכ"ל בנק הפועלים היוצא סבור כי ייקח זמן עד שתחלוף השפעת המשבר הכלכלי ■ למרות עליית המחירים בשוק הנדל"ן בשנים האחרונות, קובע זיו: "לא הייתה בארץ בועת נדל"ן"

"אין שגיאה גדולה יותר מניסיון לחתוך בהוצאות הפירמה, ע"י פגיעה בציבור עובדיה. לא בכדי נקראים אלה, ה'הון האנושי', ולפני שנוגעים בהון זה, צריך הארגון לבחון עצמו, ולעבור כל פינה בו, בחפשו אחר מקומות אפשריים להתייעלות. פיטורים אינם התייעלות. הם פוגעים במרקם האנושי של הפירמה, יוצרים צלקות אשר הטיפול בהן אורך שנים רבות ומעלימים מהארגון במחי-יד ניסיון וידע יקרים מפז, שנצברו לאורך תקופות חיים שלמות. רק גופים שסכנה קיומית מרחפת מעליהם, זכאים כמוצא אחרון לבחון פיטורים כחלק מהפיתרון".

דברים אלו יצאו היום מפיו של צבי זיו, מנכ"ל בנק הפועלים היוצא ויו"ר "מעלה", בנאום שנשא בכנס חשיפת דירוג "מעלה". תחת שרביטו של זיו, בנק הפועלים נמנע עד כה מפיטורי עובדים חרף הפסד של 895 מיליון שקל בשנת 2008. עם זאת, במשבר הקודם שפקד את המשק הישראלי בתחילת העשור, פיטר בנק הפועלים, 900 עובדים (כ-10% ממצבת כוח העבודה של הבנק בזמנו) על אף שהבנק היה רווחי. זיו כיהן אז כמנהל החטיבה הקמעונאית בבנק.

זיו אמר, כי למרות הדעה בקרב החברות כי בתקופה זו של מיתון יש לזנוח נושאים הקשורים להשקעה בקהילה - הרי שזו טעות. לדבריו, "אין מדובר רק בהושטת יד לזולת, אלא בעיקרון קיומי של הפירמה, חלק ממהותה וממה שצריך להיות ה- DNA שלה".

בדבריו התייחס זיו גם למיתון הכלכלי בארץ ובעולם, ואמר כי למרות שקשה להתנבא כעת ולקבוע אם אנו נמצאים בעיצומו או בסופו של המשבר, דבר אחד ברור: "המשק הישראלי מצוי בעיבורה של סערה; השפעתה מהותית וייקח עוד זמן עד שתחלוף".

למרות עליית המחירים החדה בשוק הנדל"ן הישראלי בשנים האחרונות, זיו סבור כי "לא הייתה בארץ בועת נדל"ן או בועת אשראי".

משבר האשראי פגע קשות ביכולתן של חברות רבות למחזר חוב ויצר משבר בשוק האג"ח הקונצרניות בישראל, משבר שממנו נפגעו קופות הגמל וקרנות הפנסיה של עמיתים רבים במדינה. בעוד שבאירופה ובארה"ב קרסו מוסדות פיננסיים רבים וחלקם נזקקו להתערבות ממשלתית על מנת להמשיך לתפקד, בישראל המשיכה המערכת הפיננסית לתפקד באופן יציב יחסית.

"שיעורי המינוף של חברות ושל יחידים בארץ לא הרקיעו לגבהים אליהם הגיעו מקביליהם במשק האמריקני, והמערכת הבנקאית בארץ יציבה וחסונה", הוסיף זיו. "אכן, יש בעיות לא מעטות, ואת הליקויים חובה לתקן בהקדם, אך בסך הכל מצבנו היחסי טוב".