דני ימין: "הוויסטה לא הצליחה כפי שציפינו - אך היינו צריכים את השיעור הזה"

למרות שהתקופה לא פשוטה לחברות המחשוב ושוק התוכנה אינו צומח - מנכ"ל מיקרוסופט ישראל אופטימי: "ההוצאה של ארגונים על רישיונות מיקרוסופט היא כמו תקציב הקפה שלהם" ■ "אנחנו מצליחים, ולכן אין סיבה לבצע פיטורים"

"אנחנו ברומטר מצוין למצב במשק", אומר בראיון ל"גלובס" דני ימין, מנכ"ל מיקרוסופט ישראל כאשר הוא מתבקש לתאר את תחושת החברה בימי המשבר הנוכחי. הסיבה היא שמיקרוסופט נמצאת כיום בכל סגמנט של פעילות בתחום ההיי-טק, על כל פלטפורמת מחשוב ועם פתרונות לכל עיסוק, גם במישור הפרטי וגם בעסקי.

"אנחנו יוצרים סביבנו מערכת אקולוגית של 90 אלף עובדים, שמשתמשים בטכנולוגיה של מיקרוסופט מתוך כ-170 אלף עובדים בתחום המחשוב בישראל", הוא אומר. אז איך מרגישה מיקרוסופט? "מבחינת הפרויקטים, יש צמיחה. במגזר הארגוני גם נמשיך לגדול. אנחנו חווים ירידה בעולם ה-OEM מצד הלקוח (מכירות מערכות הפעלה על גבי מחשבים אישיים)".

לפי הערכות, מיקרוסופט צמחה ב-2008 בכ-14% ומכירותיה הן 220-230 מיליון דולר. עיקר הצמיחה שלה הייתה במגזר הארגוני, שבראשו עומד אורן דרור, שם המכירות עלו בכ-22%. אלא שמאז 2008 השוק השתנה באופן מהותי, למרות זאת, לדברי ימין, החברה תצמח גם בשנה הפיסקאלית 2009, שתסתיים בסוף יוני.

החלון ליציאה מהמשבר

בחצי השני של 2009 מצפות לחברה הרבה התחלות חדשות. הגדולה שבהן היא Windows 7, מערכת ההפעלה שתושק רשמית באוקטובר. גרסת הבטא של המערכת כבר זמינה ברשת, ובניגוד למערכת ההפעלה המושמצת להפליא ויסטה, היא זוכה לביקורות חיוביות יותר.

ב-Windows 7 מיקרוסופט למדה לקח מסוים. מערכת ההפעלה החדשה תואמת להתקנים, חומרה ותוכנות קיימות, לא דורשת שדרוג ביכולת המחשוב, והיא יכולה לרוץ גם על על מערכות מחשוב בעלות כוח עיבוד נמוך יחסית והיא רזה יותר בצריכת משאבי עיבוד וזיכרון. בנוסף, תהיה למערכת תמיכה בפונקציות יותר "סקסיות" כגון מסכי מגע, זיהוי דיבור וזיהוי כתב יד, וכמובן פונקציונליות יותר נרחבת למערכת ההפעלה.

"Windows 7 תהיה להערכתי זרז ליציאה מהמשבר של התעשייה. יש מאחורי מערכת ההפעלה תעשייה עצומה: שבבים, תוכנה, אינטגרציה. מכל אינדיקציה שאנחנו מקבלים זה הולך להיות מוצר שהלקוחות יאהבו. הפידבקים שונים מאיך שדיברו בזמנו על הוויסטה".

ומה לגבי הוויסטה?

"צריך להודות על האמת - הוויסטה לא הצליחה כפי שציפינו. קיווינו ליותר. הייתה בהתחלה בעיה של תאימות ויכול להיות שהקפיצה של החומרה שהיה צריך הייתה גדולה מדי. אבל היינו צריכים את השיעור הזה בכדי לצאת עם הדבר האולטימטיבי". ב-2008 גדלו מכירות הוויסטה בישראל בכ-15% לעומת 2007, אך היא היוותה ב-2007 רק כ-40% מסך מערכות ההפעלה שנמכרו בארץ.

יתרון המחיר

התקופה הנוכחית אינה פשוטה עבור ספקי פתרונות המחשוב בישראל. לפי הערכות חברת המחקר IDC, שוק התוכנה איננו בצמיחה ובמקרה הטוב, ישמור על הרמה שלו ב-2008, להיקף של כ-800 מיליון דולר. מרבית הארגונים הגדולים חושבים פעמיים על כל הוצאה, וחלקם מקצצים באופן דרמטי את כל מה שלא חייבים.

למרות שבעשור האחרון מיקרוסופט חדרה לכל פונקציה במחשוב הארגוני המודרני, היא עדיין בעמדת נחיתות טכנולוגית כאשר מגיעים לפתרונות בשוק הארגוני. תקופה כזו מספקת לה אפשרות להדגיש את היתרון הבולט העיקרי שלה - המחיר.

"המנהלים מדגישים את השורה התחתונה, אבל לא רק", אומר ימין, "העולם לא נעצר, ובצד הצורך לחסוך צריך גם להסתכל קדימה. התשלום על כלי מיקרוסופט פר-משתמש הוא פחות או יותר כמו תקציב הקפה בחברה פר-עובד לשנה. החשבון הסלולרי, למשל, של העובד הוא הרבה יותר גדול מאשר החשבון של העובד כמשתמש מיקרוסופט בעוד שהתוכנות שלנו מלוות את העובדים לא פחות". *

"אנחנו מצליחים, אין סיבה לבצע פיטורים"

מיקרוסופט ישראל מעסיקה כ-190 עובדים במרכז המכירות והתמיכה ברעננה וכ-600 במרכז הפיתוח בחיפה והרצליה, מרביתם כתוצאה מרכישות שנעשו בשנים האחרונות.

המצב של החברה בישראל אולי מוצלח יחסית למשבר, אבל גם היא הרגישה את הקשיים. החברה פיטרה במרכז הפיתוח בישראל שמנוהל על-ידי משה ליכטמן כ-50 עובדים, שנקלטו במיקרוסופט לאחר רכישת Gteko ב-2006, ומעבר לכך היו מפוטרים בודדים גם בפעילות המכירות.

"אנחנו גם נפרדים מעובדים וגם מגייסים אחרים. אלו צעדים שקשורים יותר בהתאמה של הארגון ליעדים האסטרטגיים שלנו, ופחות קשורים למצב הכלכלי. ישראל נחשבת למדינה מוצלחת במיקרוסופט. אנחנו משתייכים לאשכול מדינות כמו נורבגיה, סינגפור, ניו-זילנד ויוון שיש להם מאפיינים דומים לנו בפרמטרים כלכליים וטכנולוגיים. ברבעון האחרון היינו החברה המובילה באשכול שלנו.

"אנחנו מצליחים ולכן אין סיבה לבצע פיטורים. מצד שני, אנחנו חושבים כל הזמן איך להתנהל. האמת היא שבכל שנה מפטרים אצלנו עובדים, אבל עכשיו, בגלל המצב, דעת הקהל יותר רגישה וזה תופס כותרות גדולות".