מהו "חוק המטפלות"?

בסוף אפריל 2009 פסק בית המשפט העליון כי רשות המסים חייבת להכיר בהוצאה הכספית של הורים על טיפול בילדיהם הקטנים לצורך זיכוי במס

בסוף אפריל 2009 פסק בית המשפט העליון כי רשות המסים חייבת להכיר בהוצאה הכספית של הורים על טיפול בילדיהם הקטנים לצורך זיכוי במס. הטענה של עו"ד ורד פרי, שניהלה את הקרב המשפטי הזה מול רשות המסים, היתה שהורים שנאלצים להעסיק מטפלת או לשלוח את ילדיהם לגן, זכאים לקבל החזר חלקי על ההוצאה הזאת, משום שהיא מאפשרת להורים לייצר הכנסה.

  1. מה כוונת המדינה ב"ייצור הכנסה"?

הכוונה היא לכך שאם שני ההורים עובדים, והילדים שלהם מתחת לגיל 14, הם נאלצים לשלם לגורם שלישי שיטפל בילדים וישגיח עליהם. מדובר לא רק במטפלת, אלא גם במעון-יום או מועדונית. ההורים, שהם האחראים מבחינת החוק להשגיח על ילדיהם, לא היו יכולים לקחת חלק בשוק העבודה אם הם היו נאלצים לבצע בפועל, במשך כל היום, את המשימה הזאת.

  1. מודע מגיע על זה זיכוי מס?

חוקי המס מכירים בהוצאות שבוצעו כדי לייצר הכנסה ככאלה המצדיקות הקלות בתשלום המס. הרעיון הוא שמס ההכנסה איננו עונש, ולכן ראוי להקל בו באופן שיעודד אנשים לעבוד. המדינה קבעה מנגנון של "נקודות זיכוי" שהיא מעניקה לעובדים על-פי פרמטרים המשקפים את סדר העדיפויות שלה: מגורים באזורים מסוימים, למשל.

  1. מה היתה טענת רשות המסים?

בחוקי המיסוי בודקים טענות כאלה באמצעות מבחן האינצידנטליות, כלומר, עד כמה ההוצאה המדוברת כרוכה באופן ישיר ביכולת לצאת לעבוד. זהו סוג של מבחן השואל מה היה אלמלא אפשר היה להשאיר את הילדים בהשגחת מטפלת. המסקנה של השופטים היא ברורה: "ההוצאה בגין תשלום לשמרטף או שכר למטפלת, בשעה שההורים נמצאים בעבודתם, מהווה כולה הוצאה בייצור הכנסה, המוצאת לשם כך בלבד".

מדובר באבחנה של השגחה, שעומדת בדרישה הזאת, לעומת "העשרה", שלא מצדיקה זיכוי מלא במס. כלומר, על מטפלת מגיע החזר. על חוגים - לא.

  1. מה כללה הצעת האוצר שנדחתה השבוע בממשלה?

כבר לאחר הפסיקה אמרו פקידי משרד האוצר שלא יכבדו אותה. השיטה: כמו תמיד אצלנו, להעביר "חוק עוקף", שיבטל את הפסיקה וייקבע את המצב הקיים. האוצר הציע פשרה שבה תבוטל חצי נקודת הזיכוי שניתנת לכלל הנשים, ובמקומה יקבלו אמהות לילדים עד גיל 8 נקודת זיכוי אחת, או בהצעה אחרת, בין 2 ל-4 נקודות.

אם נשים רגע בצד את החוצפה שבה פקידי ממשלה מנסים לדחוף את הממשלה עצמה להעביר חוק ששם ללעג פסיקה מפורשת של בית המשפט העליון, אין כאן אפילו קצה של תיקון של המצב הקיים, שהרי הפסיקה לא מבחינה בין אב לאם, ומדברת על הוצאות השגחה עד גיל 14, ולא 8.

איך ייגמר הסיפור?

הממשלה דחתה את ההצעה של רשות המסים, אבל סביר להניח שהרשות תחזור לממשלה עם "הצעה משופרת". כל הסימנים מראים שבסוף יצליחו לקעקע את הפסיקה, ולהמשיך את הפגיעה הכלכלית בהורים העובדים בנימוק הוותיק: "אין כסף בקופה".