מנכ"ל HP העולמית: "כל 15 דקות יש שמועה שאנחנו קונים חברה גדולה - זה מוגזם"

בראיון ל"גלובס", מארק הרד אופטימי לקראת 2010: "הציפיות שלי הם שבחברות יוציאו יותר, ויהיה יותר טוב, אבל רק יותר טוב, זה עדיין מוקדם מידי להעריך עד כמה יותר טוב" ■ "השוק שאליו אנו פונים בישראל מגיע לכ-3 מיליארד דולר'"

השעה 7:48 בבוקר ומארק הרד, מנכ"ל HP שמבקר כעת בישראל, מסתובב בלובי של מלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב עם אוזניה של טלפון סלולארי ונראה עסוק. "הוא פשוט חושב", תאמר לנו אח"כ אנט, הדוברת של החברה באזור אירופה והמזה"ת, "אדם עם אחריות כזאת צריך הרבה לחשוב". האמת היא שהרד, שאחראי על 320 אלף עובדים, לא רק חושב. את מעט הזמן שהיה לו לפני הראיון הוא ניצל בכדי לבצע טלפונים ולהשאיר הודעות קוליות, הדרך המסורתית שלו להעביר הוראות והערות לכפופים אליו.

הרד הוא לא המנהל הרגיל שמגיע לתחום ההיי-טק. הוא נכנס לפרטים הקטנים, בעיקר אם הם כוללים מספרים, ודורש מהעובדים לעמוד באמות מידה קפדניות של הוצאות והכנסות. הכריזמה שלו אינה כובשת כמו זו של סטיב באלמר, מנכ"ל מיקרוסופט, ולא מתוחכמת כמו של סם פלמיסאנו, מנכ"ל יבמ, אלא הרבה יותר אישית. אפילו החיוכים שלו - תוצר טיפוסי של "אמריקה הקואופרטיבית" - לא שוכללו לדרגת אומנות כמו אצל מנהלים מקבילים בחברות ענק אחרות. כך, באופן מכוון או שלא, הוא משדר הרבה יותר אמיתות וקירבה.

במהלך הראיון, הוא העיר ארבע פעמים על המחשבים הנישאים שהוצאנו שלא היו מתוצרת HP. לפעם הראשונה התלווה חיוך והודאה כי "זה לא באמת מפריע לי", בשאר הפעמים הערות היו רציניות יותר. "רק אל תצלמו אותי עם המחשבים האלה", דרש. זהו הביקור הראשון של הרד בישראל אחרי ארבע שנים בתפקיד. הוא נערך במסגרת סבב אזורי בו הגיע למספר מדינות וצפוי להיפגש כאן עם לקוחות, שותפים, מנכ"לים ועובדי החברה בישראל.

ב-HP, חברה שפונה לשוק הצרכני והעיסקי מרגישים היטב את המשבר הכלכלי, אם כי ברבעון האחרון - השני לשנת 2009, פיסקאלית - שעליו דיווחה החברה לפני כחודש רמז הארד על שיפור מסוים. "ראינו שיפורים מבחינת הביקושים בסין וגם בארה"ב, אבל אנחנו עדיין צריכים יותר נתונים בכדי להבין את השינוי. השאלה הגדולה היא איך תראה 2010", הוא טוען.

HP, שהפכה לפני כשנתיים לחברת המחשוב הגדולה בעולם ועקפה את יבמ, סיימה את הרבעון השני עם מכירות של כ-27.3 מיליארד דולר, ירידה של כ-3% לעומת הרבעון המקביל ב-2008. בשורה התחתונה רשמה החברה רווח נקי של 1.7 מיליארד דולר (GAAP), או 0.7 דולר למניה. בנטרול רישום מניות כהוצאות שכר (Non-GAAP), הסתכם הרווח הנקי בכ-2.1 מיליארד דולר, או ב-0.86 דולר למניה.

הרד אופטימי, יחסית, לקראת שנה הבאה: "אני חושב שרק בעוד שלושה חודשים נתחיל לדעת מה הכיוון הכללי שאנחנו הולכים לקראתו ב-2010. הציפיות שלי הם שבחברות יוציאו יותר ויהיה יותר טוב, אבל רק יותר טוב, וזה עדיין מוקדם מידי להעריך עד כמה יותר טוב". הירידה במכירות החברה נרשמה בכל הסגמנטים, מלבד בתחום השירותים בו תרמה EDS, שנרכשה לפני כשנה תמורת כ-13.5 מיליארד דולר, להכפלה של מגזר השירותים לסך של כ-8.5 מיליארד דולר, והפכה אותו למגזר הפעילות הגדול של החברה.

רכישת EDS הייתה צעד אמיץ יחסית לחברה שהרכישה הקודמת הגדולה שביצעה תמורת היקף דומה - רכישת קומפאק בסוף 2001 תמורת כ-20 מיליארד דולר - הסתבכה וכמעט שגררה את החברה לתהום. להרד ברור מאוד למה לקחה HP על עצמה את הסיכון הזה: "ראינו את EDS כספקית השירותים הטובה ביותר על פני כדור הארץ. מה שהיה צריך לשפר ב-EDS זה בעיקר מבנה העלויות. רכישת EDS עבורנו היא אסטרטגית, ידענו שאנחנו רוצים למנף יותר את יכולות השירותים שלה ".

HP עוקבת בנושא זה אחרי יבמ, שהפכה בעשור האחרון לחברה בה 90% מהרווח הנקי מגיע מעיסקי התוכנה והשירותים. ב-HP עומד הרווח מפעילות השירותים והפיתוח על כ-40% מהרווחיות התפעולית הכוללת שהסתכם בכ-3.1 מיליארד דולר ברבעון השני. כך שנראה שיש לחברה עוד לאן לשאוף מבחינת גידול וכניסה לתחומים חדשים.

"אני חושב שיהיה הוגן להגיד שהשמועות על כך שאנחנו מנסים לרכוש חברה גדולה כל 15 דקות הן מוגזמות", מעיר הרד לגבי הספקולציות אליהן התייחס גם בשיחת הועידה האחרונה עם האנליסטים שערכה החברה לפני כחודש, "רכשנו כ-37 חברות בארבע שנים האחרונות, אני לא מצפה מהקצב הזה להמשיך במונחים של מספרים של חברות שנרכוש, אבל אנחנו תמיד מנסים לשים לב למה שיש בשוק ולמה שרלוונטי עבורנו".

כלפי הרד יש טענות כי הוא מנהל את החברה עם יותר מדי דגש על ניהול העלויות מה שלא מאפשר גידול בהוצאות המו"פ. אולם, דווקא בתחום השירותים, בהם בדרך כלל המו"פ הוא פחות משמעותי, הרד רואה את הצורך הברור ביכולות פיתוח, מה שמגיע גם עם לקח מסוים מהקריירה הקודמת שלו כמנכ"ל NCR. "אני מאמין שאם אתה בתחום השירותים זה קשה להישאר שם לאורך זמן אם אין לך יכולות מו"פ", הוא מסביר, "משום שאז אפשר לבצע אוטומציה של תהליכים וכך לחסוך המון".

הרכישה הגדולה והמשמעותית של הרד בתחום התוכנה הייתה של מרקורי הישראלית בסוף 2006 תמורת כ-4.5 מיליארד דולר, מה שגם מתאים לחזון האוטומציה של השירותים שהרד מתאר כאן, "אנחנו מאוד אוהבים את האנשים שם", הוא אומר, "מה שלא הביא לרכישה הזו אנחנו שמחים שזה קרה", הוא מוסיף את התייחסותו להערכות כי הסיבה לרכישת החברה הייתה בעקבות פרשת הבקדייטינג בה הייתה מרקורי מעורבת.

"השכר צריך להיות צמוד לביצועים"

HP ביצעה תחת הרד קפיצה משמעותית בשווי. אחת הסיבות הלא רשמיות לכך שהמנכ"לית הקודמת קרלי פיורינה הודחה מהחברה בפברואר 2005 הייתה בעקבות חוסר הסימפטיה של וול סטריט כלפיה. בתקופתה, במשך חמש וחצי השנים שניהלה את החברה, התדרדר שוויה של HP בכ-54%. הרד, הצליח לשקם את החברה והביא להצפת שווי מהירה בתוך פחות משנה, ולהגדיל את המכירות בכ-40% בין 2005 ל-2008.

התוצאה היא שבעלי המניות אוהבים את הרד, מאוד. מה שבא לידי בטוי מכובד בשכר איתו הוא חוזר הביתה. הרד הוא אחד השכירים המתוגמלים ביותר בעולם, והמתוגמל ביותר בעמק הסיליקון, לפחות ב-2008. על פי פרסומי החברה הרד קיבל בשנה הקודמת שכר של כ-25 מיליון דולר, במשכורות, פיצויים, מניות אופציות, וכן כ-17 מיליון דולר נוספים באופציות ומניות שעדיין לא ניתנים למימוש.

להרד ברור שרמת השכר צריכה להיות קשורה ישירות לביצועי החברה: "אני מאמין גדול שמנכ"ל צריך להיות על משוואה דומה לזו של העובדים בחברה. יש לנו תהליך פשוט, שאני מאמין בו, שאנחנו לא משלמים לעובד אלא לתפקיד. כך שאנחנו מעריכים את כל התפקידים בחברה וכולם מוערכים לפי השווי של התפקיד. אנחנו מעריכים מה התשלום שצריך ומנסים להכניס רכיב גבוה לפי ביצועים.

"אם נעשה יותר טוב מהשוק אז אני אעשה יותר טוב מבחינת שכר וגם כל החברה. אני חושב שהשכר צריך להיות מבוסס על ביצועי החברה ועל ביצועי השוק. לדעתי אי אפשר להגיד שהחברה לא עשתה מספיק טוב והעובדים לא יקבלו שכר טוב והמנהלים יקבלו שכר גבוה. באופן כללי, אני חושב שתשלום על פי ביצועים הוא הדבר הנכון".

"למצוא אנשים זולים לא יעזור לנו"

בישראל מחזיקה החברה כ-5000 עובדים, שמחולקים לכ-1800 בחטיבת ההדפסה הדיגיטאלית שנרכשה מאינדיגו ולה מוקדים בקרית גת (שני מפעלים), נס ציונה (מפעל ומרכז פיתוח), חטיבת ההדפסה בפורמט רחב בעקבות רכישות של סאיטקס ונור מקרופרינטרס, עם כ-850 עובדים, מרכז הפיתוח בתחום התוכנה, שהצטרף ל-HP בעקבות רכישת מרקורי ובו כ-900 עובדים, מרכז המכירות והשירות ברעננה עם כ-900 עובדים ואליו יצטרפו עם השלמת רכישת EDS בישראל עוד כ-850 עובדים.

"אינדיגו וסאיטקס הם מאוד אסטרטגיים ליחידת הדפוס של HP ורובם בישראל" מציין הרד, "ניסינו להפוך את העסקים שלהם לגלובליים כך שנהיה בטוחים שיש לנו יכולת לעשות את המדפסות של אינדיגו או סאיטקס באסיה ואנחנו יכולים להפיץ אותם באופן גלובאלי יותר יעיל ומהיר, אבל אני לא מודע לסיבה שלא נתרחב כאן גם בעתיד", הוא מוסיף.

הרד, שמצהיר בגלוי כי הוא חושב קודם כל ובעיקר על השורה התחתונה, כבר ביצע בשנה האחרונה פעמיים פיטורים המוניים ב-HP, של כ-31 אלף עובדים סך הכל, בכדי לשפר את מבנה העלויות של החברה. האם יתכן כי HP תעביר חלק מהפעילות בישראל למזרח או לשווקים אחרים זולים יותר?

הרד מתנגד לרעיון: "למצוא אנשים זולים שלא יכולים לחדש לא עוזר לנו. אנחנו צריכים אנשים שימציאו את מערכת ה-Blade הבאה, או את מסכי המגע הבאים או את המדפסת הבאה, אנחנו צריכים אנשים חכמים. אנחנו רוצים שהאנשים החכמים בעולם יעבדו ב-HP ונלך למקום שבו נמצא אותם. אם יש אנשים חכמים באותה מידה במקום אחר וגם זולים יותר, זה נהדר, אבל רק זולים יותר, זה לא מעניין אותנו".