עוד מדינות מתעניינות באג"ח שצפויה להנפיק לראשונה קרן המטבע הבינלאומית - ובהן הודו וערב הסעודית

ערכן של האג"ח החדשות שינפיק ה-IMF יקבע בהתבסס על סל מטבעות שיאוזן באופן יומי, ובו יהווה המרכיב הדולרי 41% בלבד ■ דומיניק שטראוס קאהן: "צוות ה-IMF יציג את המסמכים הדרושים לדירקטוריון הקרן לצורך אישור ביצוע ההנפקה מהר ככל הניתן"

עוד ועוד מדינות מהשווקים המתעוררים מתעניינות באג"ח שצפויה להנפיק קרן המטבע הבינלאומית, ה-IMF, במטרה לגוון את השקעותיהם על חשבון השקעותיהם הדולריות אשר איבדו מזוהרן על רקע התרחבות הגירעון בארה"ב.

לאחר שבאפריל דרשו נציגי 20 המדינות המתועשות והמתפתחות במסגרת מפגש ה-G20 להגביר את המקורות שמציעה קרן המטבע הבינלאומית ב-500 מיליארד דולר, כעת צריכה כל מדינה לקבוע איך בכוונתה לשלם. על מנת לאסוף סכום גדול שכזה, 185 המדינות החברות בקרן המטבע הבינלאומית החליטו על מהלך כמוהו טרם נראה - להנפיק אגרות חוב של הקרן.

"צוות ה-IMF יציג את המסמכים הדרושים לדירקטוריון הקרן לצורך אישור ביצוע ההנפקה מהר ככל הניתן" אמר ביום ד' האחרון דומיניק שטראוס קאהן, מנהל ה-IMF.

בשבועיים האחרונים נעמדו בתור להנפקה המדינות: סין, רוסיה וברזיל. כאשר רוסיה וברזיל מבקשות לרכוש אג"ח בסך של 10 מיליארד דולר כל אחת, וסין מכוונת לרכישה של 50 מיליארד דולר. בין המדינות האחרות המשתייכות ל-G20 צפויות גם ערב הסעודית והודו להצטרף למעוניינות במכשיר הפיננסי החדש.

האג"ח החדשות שינפיק ה-IMF יוצע על ידי מחלקת הכספים של ה-IMF, ותחשב ל-SDR (Special Drawing Right ) שערכה יקבע בהתבסס על סל מטבעות שיאוזן באופן יומי, ובו יהווה המרכיב הדולרי 41% בלבד.

החולשה של הדולר היא שהביאה לחששות המדינות השונות מהמשך השקעה בו וחיפוש אחר אפיק שונה המרחיק אותן מהמטבע הנחשב עד כה כמטבע היתרות המרכזי בעולם. חששות אלו גברו ביום ד' האחרון כאשר התשואות על האג"ח האמריקניות זינקו לאחר שהבנק המרכזי של רוסיה אמר באופן ברור כי הוא מעוניין למכור אג"ח של ממשלת ארה"ב ולרכוש אג"ח של ה-IMF.

"בתרחיש הקיצוני "אם המדינות יעשו שימוש בהנפקה זו כדרך לגיוון השקעות הרזרבות שלהן אל מחוץ לדולר, יגרום הדבר לעלייה בחיסול ההחזקות באג"ח של ממשלת ארה"ב ונכסים דולריים אחרים המוחזקים על ידי הבנקים המרכזיים" אמר קארל ווינברג, כלכלן בחב' היי פריקוונסי, אך ציין כי "השווקים מעריכים יתר על המידה את חשיבות הדבר" בהתחשב בהיקף הקטן של הנפקת ה-IMF ביחס לעשרות מיליארדי הדולרים שלווה ארה"ב מידי יום"

נציין עם זאת כי ביום ו' האחרון התייצבה יפן מול רוסיה וסין ויצאה בהבעת אמון פומבית באגרות החוב הממשלתיות של ארה"ב. שר האוצר של יפן, קורו יוסנו, אמר כי הוא בטוח באשר לעתיד האג"ח הממשלתיות האמריקניות, ואותת בכך כי ארצו תמשיך לרכוש את אגרות החוב הללו. להצהרה זו משמעות גדולה, שכן יפן היא הנושה השני בגודלו של ארה"ב.

"יש לנו אמון מלא במדיניות 'הדולר החזק' של ארה"ב", אמר יוסנו, אשר ישתתף גם בפסגת פורום מדינות ה-G8 שחל בסוף השבוע באיטליה. "לפיכך, האמון שלנו באגרות החוב של ארה"ב אינו ניתן לערעור".

בסיום המסחר בוול סטריט ביום ו' האחרון חלה רגיעה מסויימת במסחר באגרות החוב הממשלתיות של ממשלת ארה"ב שהיו נתונות בימים האחרונים ללחץ גדול של מוכרים והתשואה עליהן הגיע עד לרף 4% ביום ה', ביום ו' ירדו התשואות ב-1.9% ונקבעו ברמה של 3.788%.