שרי האוצר של ה-G-8 סוללים את הדרך ליציאה מתוכניות הסיוע

גייטנר, שר האוצר האמריקני: "הצמיחה צריכה להשאר במוקד, מוקדם מדי לעבור לריסון מוניטרי" ■ בשבוע הקרוב: צפויה להתפרסם התכנית לשינוי מקיף ברגולציה הפיננסית בארה"ב

שרי אוצר מקבוצת 8 המדינות המתועשות המובילות (G8) אמרו אתמול (שבת), כי הם החלו לדון בדרכים לנסיגה מהצעדים הפיננסיים והמוניטריים, שננקטו בתגובה למשבר, וזאת -ברגע שההתאוששות תהיה מובטחת. "אסטרטגיות היציאה הללו, שעשויות להשתנות ממדינה למדינה, הן הכרחיות, על מנת לקדם התאוששות בת-קיימא וארוכת-טווח", נאמר בהצהרה שפרסמה הקבוצה, שהתכנסה באיטליה. מטרת הפגישה היתה הכנת הבסיס לכינוס מנהיגי ה-G8 בחודש הבא.

לבקשת שרי האוצר, קרן המטבע הבינלאומית (IMF) הצטרפה לפגישה. לפי ה"וול סטריט ג'ורנל", יו"ר ה-IMF, דומיניק שטראוס-קאהן, ושר האוצר האמריקני, טים גייתנר, הדגישו שניהם כי לפני שיוצאים מחבילות התמרוץ הגלובליות, צריך להבטיח שההתאוששות קנתה אחיזה.

ממשלות ברחבי העולם הגדילו את חובותיהן בכדי לממן מגוון של תוכניות, כולל חילוצי בנקים, ובנקים מרכזיים רבים חתכו את הריבית במטרה להקל על מחנקי האשראי. שרי האוצר של ה-G8 הכירו בצורך להפוך את הצעדים הללו כדי למנוע עלייה בתשואות על אג"ח ממשלתיות, שתחתור תחת ההתאוששות. בנוסף, עלייה בהיקף החוב של ארה"ב מחלישה את הדולר, ובכך מאיימת על התאוששותן של מדינות אחרות, על-ידי חיזוק המטבעות שלהן - מה שעשוי לפגוע בתחרותיות של סחורות היצוא שלהן.

"הצמיחה צריכה להשאר במוקד", אמר גייתנר. "מוקדם מדי לעבור לריסון מוניטרי". ממשל אובמה וממשלות נוספות מתמודדות עם קריאות לרסן את הוצאותיהן, מחשש שגרעונות תופחים יוסיפו דלק לאינפלציה. התשואה לפידיון על האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים עלתה ביום ה' האחרון ל-4%, רמתה הגבוהה מזה 8 חודשים (אך ירדה ביום שישי ל-3.79%).

גייתנר הכיר בכך ש"הסערה הכלכלית שוככת", אך לדבריו, הכלכלה הגלובלית עודנה ניצבת מול אתגרים אקוטיים. הערותיו, שהתמקדו בצורך לשמור על האמצעים שנוקטות הממשלות, התכתבו עם ההצהרה הרשמית של ה-G8, שאמרה כי ישנם סימני התייצבות, אף על פי שהמצב עדיין אינו ודאי.

גייתנר מתכונן לחשוף את סדר יומו של ממשל אובמה לעשיית שינוי מקיף במערכת הרגולציה הפיננסית של ארה"ב. תוכנית זו, שתתפרסם בשבוע הקרוב, תכלול הצעות להקלה על טיפול בהתמוטטות של חברה פיננסית בינלאומית, אמרו מקורות שהתעקשו על אנונימיות. לדבריהם, התוכנית אינה כוללת את בחינת מעורבותו של הממשל בשוק הנדל"ן למגורים.