אקסלנס: "קשה לומר שהתקיים תהליך למידה כתוצאה מהמשבר. שינוי יהיה רק פרי רגולציה, או חשש ממנה"

בבית ההשקעות חוששים מאינפלציה בלתי ניתנת לריסון ■ חברת קרנות הנאמנות הממוזגת תמחוק את המותג "פריזמה", תצמצם ותמקד את מספר הקרנות

"קשה לומר שהתקיים תהליך למידה כתוצאה מהמשבר הנוכחי. שינוי יהיה רק פרי רגולציה, או חשש ממנה" - כך נכתב היום (א') במצגת שפרסם בית ההשקעות אקסלנס , על רקע המיזוג עם חברת הקרנות נאמנות של פריזמה. "המגמה של לקיחת הסיכונים תימשך. התנודתיות באפיקים השונים תהיה גבוהה", הוסיפו.

מהמצגת עולה, כי החשש העיקרי נובע מחששות מפני אינפלציה הגבוהה מיעד יציבות המחירים הממשלתי (1%-3% לשנה) בשל "המשך הזרמת הכספים לשווקים". אינפלציה זו כונתה בבית ההשקעות כ"בלתי ניתנת לריסון", אך הנחת העבודה היא כי המצב עודנו הפיך. הגברת האינפלציה, אליבא דאקסלנס, היא גם פונקציה של שיקום המגזר העסקי; בבית ההשקעות מעריכים כי הנהירה החוצה מאג"ח ממשלתיות, המלווה בירידות שערים ובעליית התשואה לפדיון, תביא לסביבת ריבית גבוהה במשק.

לאחר המיזוג תנהל אקסלנס 132 קרנות נאמנות, שהיקף נכסיהן 13.8 מיליארד שקל, מתוכן 34 מיליארד שקל תרומת פריזמה (כ-25.8%) ועם נתח שוק כולל של 12.3%. החברה הממוזגת תהפוך לשנייה בגודלה בענף, עם מבנה אחזקה של 55% לאקסלנס ו-45% לפריזמה למשך 4 השנים הראשונות. לאחריהם, תשלם אקסלנס עבור חלקה של פריזמה בפרסיה ל-3-4 שנים על פי עסקה שנקבע מראש ולוקחת בחשבון מכפיל 5 על רווח ללא הוצאות פחת, מס, ריבית והפחתות (EBITDA) בניכוי החוב הנותר; לחברה, שתשלם לאקסלנס דיבידנדים ודמי-ניהול החל מהשנה הראשונה, חוב בנקאי של 130 מיליון שקל בפריסה ל-10 שנים.

במצגת שהוצגה הבוקר נראה כי פילוח אפיקי ההשקעה בתעשיית קרנות הנאמנות המקומית ("צפויה קונסילדציה בענף") שונה במקצת מזו האמריקנית; בישראל נתח ההשקעה בקרנות הכספיות מהסך הכולל קטן יותר (22% לעומת 39% בארה"ב), אך התמונה הפוכה כשמדובר באג"ח (51% בישראל לעומת 18% בלבד בארה"ב). בארה"ב, מדינה לה מסורת רבת-שנים של השקעה של בתי-אב בשוק המניות באמצעות קרנות הנאמנות, 38% מקרנות הנאמנות הינן מניותיות, לעומת 7% בלבד בארץ. גם קרנות הפנסיה וקופות הגמל האישיות בארה"ב (ה-IRA, מוצר שעדיין אינו קיים בארץ, א"ו) רשאיות להשקיע בקרנות נאמנות.

במבט לעתיד, מתכננת אקסלנס להקים צוות פיתוח עסקי שיתאים את המוצרים והשירות לכל בנק בנפרד. החברה מתעתדת לצמצם את מספר הקרנות ולמקד אותן ("צפויה ירידה הדרגתית במספר הקרנות"), ולהחליף את שמות הקרנות תוך מחיקת המותג "פריזמה". חברת הקרנות הממוזגת תכלול 40 עובדים.

ניהול בקרות הסיכונים יגזור בחברת קרנות הנאמנות של אקסלנס הפרדה בין מנהלי ההשקעות להסדרי החוב וטיפול באסיפות מחזיקי האג"ח, תוך ניתוח ספציפי למתן אשראי. ימונה בקר השקעות שתפקידו לבחון עמידה בתנאי ובחוק השקעות משותפות, כמו גם עמידה בנהלים הפנימיים. לכל מוצר השקעה יוצמד נוהל שיגדיר את "גבולות הגזרה" להשקעות בו, וקיום היררכיה ניהולית שתעניק שכבות בקרה שונות.