סין: הייצור וההלוואות גדלו בזכות התמריצים; כעת החשש הוא מהאצת קצב האינפלציה

[למדור שוקי עולם] הייצור התעשייתי עלה במאי ב-8.9% בהשוואה למאי 2008 ■ המכירות לצרכן עלו ב-15.2% במאי, אחרי עלייה של 14.8% באפריל ■ סקר של הבנק המרכזי של סין הראה גם שציפיות משקי הבית לאינפלציה עלו לשיא חדש

מאות מיליארדי דולרים של הוצאת חירום ממשלתית נתנו לכלכלה הסינית את זריקת העידוד שהיא הזדקקה לה. נתונים שפורסמו שלשום (ו') הראו שתפוקת המפעלים והמכירות לצרכן בסין גאו בחודש מאי.

נתונים אלו באו בעקבות נתונים שהראו שהבנקים הסינים הגדילו את היקף ההלוואות החדשות שלהם בחודש שעבר. סך ההלוואות הבנקאיות בינואר-מאי השנה כבר עלה על היעד הממשלתי לכל שנת 2009. כלכלנים מזהירים, עם זאת, שהצמיחה במגזר הפרטי נשארה חלשה, ותוהים האם למפנה הכלכלי בסין יש בסיס מוצק.

סקר של הבנק המרכזי (PBOC)הראה גם שציפיות משקי הבית לאינפלציה עלו לשיא חדש, למרות שהכלכלה נשארה בסכנת דפלציה ממושכת. הייצור התעשייתי עלה במאי ב-8.9% בהשוואה למאי 2008, נתון גבוה יותר מהנתון המקביל שנרשם באפריל, גידול שנתי של 7.3%. המכירות לצרכן עלו ב-15.2% במאי, אחרי עלייה של 14.8% באפריל.

יום לפני כן דיווחה בייג'ין שההשקעות עלו לשיא במאי. למרות שהייצוא והייבוא ירדו. כלכלנים טוענים שהם התייצבו, ולא ירדו על בסיס חודשי מנוכה עונתיות. "הצריכה חזקה, אך ההוצאה הממשלתית משחקת כאן תפקיד גדול. אני פחות בטוח לגבי ההתאוששות הבסיסית", אמר בן סינפנדורפר, כלכלן ב-RBS, "יהיה קשה לשמור על תפוקה גבוהה של המפעלים במחצית השנייה של השנה, בגלל הייצוא, שעדיין חלש".

הבנקאים הסינים העניקו במאי הלוואות חדשות בסך של 97.2 מיליארד דולר במאי, עלייה מכ-88 מיליארד דולר באפריל, אך הרבה מתחת לממוצע של כ-220 מיליארד דולר בחודש ברבעון הראשון של השנה. מתחילת השנה הסתכמו ההלוואות הבנקאיות ב-865 מיליארד דולר או 5.9 טריליון יואן, מעל היעד הממשלתי השנתי של 5 טריליון יואן לכל השנה.

הדגש של הממשלה על בניית תשתיות חדשות והצפה של הלוואות בנקאיות עורר בקרב כמה מפקחים חשש מהתפרצות אינפלציה. בייג'ין הורתה לחברות ממשלתיות להפחית שכר ולא לפטר עובדים, וחייבה את כל החברות להשיג אישור מוקדם אם הן מתכננות לפטר מספר גדול של עובדים. החשש הוא שאבטלה גבוהה תוביל לתסיסה חברתית, אך פקידים רבים חוששים כעת מאינפלציה שתצית מחאות ציבוריות.