סוף לפרשת עיר הבה"דים: לדברי המשרד להגנת הסביבה אין מניעה להקים ולאכלס אותה

בעקבות התסקיר, המשרד דורש עם זאת ממערכת הביטחון לבצע עוד סקרי ריח ולהטמיע הממצאים בתכנון קריית ההדרכה, וכן הוחמרו תנאי הרישוי של מפעלי התעשייה באזור בנושא טיפול בשפכים, פליטות לאוויר והסיכונים מתקריות חומרים מסוכנים

עיר הבה"דים קרובה מתמיד לקום ולהפוך עובדה קיימת. "אין מניעה מהבחינה הסביבתית להקים ולהפעיל את קריית ההדרכה של צה"ל ולאכלסה בהתאם למתוכנן", נקבע בחוות דעת של המשרד להגנת הסביבה המתבססת על ממצאי התסקיר שקיים משרד הביטחון. תסקיר זה בדק את ההשפעה האפשרית של מזהמים הנפלטים ממפעלי התעשייה ברמת חובב ורמת בקע על קריית ההדרכה המתוכננת בצומת הנגב.

הפרויקט, שאמור לקום עד 2011 בצומת הנגב, 8-10 ק"מ מרמת חובב, עורר ויכוח עז, מתוך חשש שהחיילים שישרתו בו יהיו חשופים למפגעים סביבתיים ובריאותיים כתוצאה מהקירבה למפעלים המזהמים.

מדובר בהעתקת בסיסי ההדרכה הצה"ליים, שממוקמים כיום ברובם במחנה צריפין, לנגב. בקריית ההדרכה החדשה אמורים לפי התוכניות לשרת 11 אלף חיילים, וביניהם מאות רבות של אנשי קבע, שיעקרו דרומה ביחד עם משפחותיהם.

הנזק שגורמת הפליטה מרמת חובב לבריאות תושבי הסביבה נחקר זה זמן רב, ובמהלך השנים התגלו ממצאים מדאיגים. למרות זאת, החלטת הממשלה על הקמת עיר הבה"דים גובתה בתמיכתם של משרדי הבריאות, הגנת הסביבה וחיל הרפואה. מערכת ביטחון נדרשה כאמור בשנה האחרונה לבצע את התסקיר בכפוף להנחיות המשרד להגנת הסביבה וכעת התקבלו תוצאותיו.

ממערכת הביטחון נמסר כי היא תפקיד בימים הקרובים את התסקיר בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה במחוז דרום. עם הפקדתו יועמד התסקיר לעיון והערות הציבור.

בנוסף, הוכנו מסמכים הסביבתיים הבאים, לפי הנחיות רשויות הסביבה; הערכת סיכונים לאירועי חומרים מסוכנים; סקר זיהום קרקע בקריית ההדרכה; מסמך נופי-סביבתי, שכלל התייחסות למערכת האקולוגית, לאתרי עתיקות, לאתרי ביקור ומורשת ולמסלולי טיול ולרצף השטחים הפתוחים, באזור קריית ההדרכה וכן תוכנית אב לפסולת מוצקה לקריית ההדרכה.

על-פי חוות הדעת של המשרד להגנת הסביבה שתצורף לתסקיר: ממצאי התסקיר מלמדים כי הן במצב הנוכחי והן במצב העתידי לא נמצאו בקריית ההדרכה חומרים שערכם עולה על ערכי הסף הכרוניים של דו"ח אלמוג (ועדה בינמשרדית, שקבעה את הריכוזים המרביים של מזהמים באוויר, אשר חשיפה נשימתית אליהם לא תגרום לתופעות בריאותיות שליליות לאוכלוסייה לרבות לאוכלוסיות רגישות).

ניתוח המצב העתידי התבסס על תוכניות המשרד להגנת הסביבה להפחתת המזהמים ממקורות הפליטה והקמת בריכות אידוי מפעליות חדשות. יש לציין, שצפויים לחול שיפורים ניכרים באיכות האוויר באזור הנדון, שיתווספו לשיפורים הניכרים באיכות האוויר המסתמנים באזור בשנים האחרונות, עם ההתקדמות ביישום התוכניות להפחתת הפליטות על-ידי מפעלי רמת חובב ותחנת הכוח.

במצב העתידי, בהשוואת הריכוזים המחושבים לערכים האקוטיים (לטווח קצר) נמצא, כי החומר קרבון דיסולפיד עשוי להימצא בריכוזים גבוהים מערך הסף האקוטי (שריכוזו המחושב גבוה ב 1.05מערך הסף). חומר זה מהווה מטרד ריח. במצב הקיים, נמצאו בתסקיר ארבעה חומרים העלולים לחרוג מערך הסף האקוטי, ואולם כאמור המצב העתידי שונה.

עלולים לצוץ מטרדי ריח

מבחינת ממצאי סקר מטרדי הריח שנערך במסגרת התסקיר עולה, כי מעת לעת עלולים להיווצר מטרדי ריח בעיקר בחודשי הקיץ (יוני-ספטמבר), כאשר מקור הריח העיקרי הינו בריכות האידוי של המועצה התעשייתית ברמת חובב, אשר צפויות להוות מקור למטרדי ריח עד לשיקומן. כמו כן, הורגשו מטרדי ריח שמקורם בחומרים אורגניים, בהם נעשה שימוש במפעלים ברמת חובב.

ממשרד הביטחון נמסר, כי מטרדי הריח יצומצמו במידה ניכרת עם ההתקדמות ביישום תוכנית הפעולה למניעת מפגעים סביבתיים באזור התעשייה רמת חובב, הכוללת בין השאר שיקום של בריכות האידוי של המועצה, יישום דרישות הדירקטיבה האירופית (IPPC) במפעלי התעשייה, התקנת מתקנים לטיפול בזיהום אוויר ממקורות מוקדיים, יישום תוכנית להפחתת פליטות בטכנולוגיות המתקדמות ביותר וביצוע התוכנית לאיתור ותיקון דליפות ממקורות בלתי מוקדיים (LDAR).

ממשרד הביטחון נמסר, כי באחרונה, אושרה הפשרת שטחי אש בסמוך לרמת חובב, על מנת לאפשר את הקמתן של בריכות אידוי חדשות, שיביאו ביחד עם ייבושן של הבריכות הישנות (המהוות את המקור העיקרי למטרדי ריח), להקלה ניכרת של בעיית הריחות.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר, כי הוא דורש ממערכת הביטחון לבצע סקרי ריח נוספים ולהטמיע את ממצאיהם בעת תכנון קריית ההדרכה. "כמו כן, הוחמרו התנאים ברישיונות העסק של מפעלי התעשייה באזור בטיפול בשפכים, הפליטות לאוויר והסיכונים מתקריות חומרים מסוכנים. על המפעלים באזור התעשייה רמת חובב לעמוד עד סוף שנת 2010 בערכי הייחוס של ועדת אלמוג ברדיוס של 5 ק"מ סביב רמת חובב. במידה שהמפעלים לא יעמדו בדרישה זו - יוחמרו תנאי רישיון העסק של המפעלים ואף תישקל סגירת קווי יצור בהם לפי הצורך", ציינו במשרד להגנת הסביבה.

במשרד הביטחון הדגישו, כי עד לאכלוס קריית ההדרכה יבוצעו בדיקות סביבתיות נוספות בשטחה, בהתייעצות עם המשרד להגנת הסביבה, על מנת לוודא שהמפעלים ברמת חובב עומדים בתקנים החדשים שנקבעו להם על ידי המשרד להגנת הסביבה וכי צומת הנגב בטוחה לשהיית חיילים.

אעמותת אדם טבע ודין אמרה בתגובה, "במדינה מתוקנת, תסקיר השפעות סביבתיות ראוי שיערך לפני שמופקדת תוכנית (עוד בשלב בדיקת ההיתכנות), לא כל שכן כשהיא כרוכה בסיכונים סביבתיים שיוצרים סכנות לבריאות ולחיי אדם. במקרה זה, לצערינו, התוכנית להקמת עיר הבה"דים הופקדה ללא שנערך תסקיר השפעות סביבתיות כלל, וכעת רק בעקבות החלטת בית המשפט העליון בעתירת אדם טבע ודין, לאחר שהתוכנית כבר הופקדה ונמצאת בפני מוסדות התכנון, סוף סוף כנראה שהוכן תסקיר השפעות סביבתיות, שטרם פורסם ולא ניתנה לנו עדיין ההזדמנות להתיחס לפרטיו. עם פירסום התסקיר כנדרש אנו נתייחס לגופו ונגיש למקבלי ההחלטות את עמדתנו בפירוט".