מדד מנהלי הרכש לחודש מאי ממשיך להצביע על התכווצות, אך מתונה יותר: עלה ל-42.6%

ע"פ המדד של בנק הפועלים וארגון מנהלי הרכש, בסעיפי תפוקות הייצור, הביקושים המקומיים, התעסוקה והמחירים נרשמה עלייה ואילו ע"פ בביקושים ליצוא חלה ירידה קלה

מדד מנהלי הרכש של בנק הפועלים וארגון מנהלי הרכש לחודש מאי רשם עלייה של 7.1% לרמה של 42.6%. זהו החודש הארבעה עשר ברציפות שהמדד נמצא מתחת לרמה של 50%, המבחינה בין התרחבות להתכווצות בפעילות, אם כי ניכרת בחודשים האחרונים מגמת שיפור - המדד עלה מרמת השפל בחודש דצמבר ב-14.7%.

רמתם של כל הסעיפים במדד ממשיכה להצביע על התכווצות בפעילות. בסעיפי תפוקות הייצור, הביקושים המקומיים, התעסוקה והמחירים נרשמה החודש עלייה המעידה על התמתנות במגמת ההתכווצות, ואילו בביקושים ליצוא חלה ירידה קלה.

מדד מנהלי הרכש העולמי, שמפרסם בנק JP מורגן-צ'ייס, עלה בחודש מאי לרמה של 45.3% לעומת 41.8% באפריל. מנקודת השפל בדצמבר 2008 ניכרת מגמת עלייה במדדי הרכש במדינות השונות ובחלק מהמדינות (סין, הודו ותורכיה), המדד חצה את רמת ה- 50%. השיפור בולט בסעיף ההזמנות החדשות, שעלה לרמה של 48.6%, כאשר ארה"ב הצטרפה החודש למדינות שבהן סעיף זה חצה את רמת ה-50%.

כלכלני בנק הפועלים מסרו בתגובה שמדדי מנהלי הרכש בישראל ובעולם מהווים בתקופה זו נקודת אור, שמצביעה על התייצבות ואולי גם על תפנית בפעילות הכלכלית. "יחד עם זאת, בכל המדינות המפותחות המדד עדיין מתחת לרמה של 50%, מה שמרמז אולי, שגם אם יש ניצנים של התייצבות, אין עדיין ציפיות לקפיצת מדרגה בייצור".

עוד אומרים הכלכלנים כי נתוני מדד מנהלי הרכש בישראל היו באפיזודה האחרונה מתואמים מאוד עם אלו שבעולם וגם רמת המדד האבסולוטית דומה לממוצע העולמי. רכיב הביקושים המקומיים בישראל עלה לרמה של 45.7%, בדומה להתפתחות סעיף זה בעולם. סעיף הביקושים ליצוא נותר ברמה נמוכה יחסית של 38.3%, אם כי גם בו חל שיפור בחודשים האחרונים, התואם את הנתונים בפועל המצביעים על התמתנות הירידה ביצוא. הסחר העולמי הוא בין הנפגעים העיקריים במשבר הנוכחי, וסביר שלא יהיה בין הראשונים להצביע על התאוששות.