IBI מקפיץ את מחיר היעד של כי"ל: ברזיל ומדינות אחרות יגבירו את קצב רכישות האשלג ולא יחכו לחוזה מול סין

האנליסט גיל בשק מעלה את המלצתו למניה, תוך שהוא מציין מספר גורמים חיוביים, ובהם רווחיות החקלאים, השפעת קיצוץ מלאי האשלג בידי היצרניות והאמרת מחירי הסחורות

גיל בשן, אנליסט בבית ההשקעות IBI, מעלה באופן משמעותי את מחיר היעד למניית כי"ל מ-29 שקל ל-56 שקל, הגבוה ב-24.7% משער הבסיס היום (ב') בבורסה, ואת המלצתו הוא מעדכן מעלה מ"הפחת" ל"נייטרלי".

בשן פותח ואומר שהעלייה בשיעור של מעל 40% במחירי הסחורות החקלאיות העיקריות (תירס וסויה) משנה מהותית לטובה את התמונה עבור חברות הדשנים. "במחירי הסחורות הנוכחיים, עלתה הכדאיות של החקלאים לרכוש דשנים. בנוסף לעליית מחירי הסחורות, האנליסט מציין את הירידה בעלויות הייצור האחרות עבור החקלאים, כמו אנרגיה והובלה, ואת ההקלה במשבר האשראי שיאפשר הצטיידות כאשר המלאים יתנקו".

בשן מציין כי המדינה העיקרית המובילה את חידוש הביקושים היא ברזיל, אשר נהנית ממחירי הסויה הגבוהים ומהיחלשות הריאל מול הדולר. לדבריו, אם ישמרו התנאים הנוכחיים, ייתכן כי ברזיל ומדינות אחרות בעולם יגבירו את קצב הרכישות ולא יחכו לחוזה מול סין. לדבריו, "העובדה כי בשנה כל כך קשה לשוק האשלג, המחיר נותר כה גבוה, מספקת אופטימיות לשנים טובות יותר".

בהמשך המלצתו מפרט בשן ואומר כי מרבית הסחורות החקלאיות בעולם רשמו עלייה חדה במחיריהן מאז השפל שנרשם בדצמבר 2008. מלאי הגרעינים, והתחזיות ליבולים מול הביקוש הצפוי, תומכים ברמת מלאים נמוכה, וכתוצאה מכך, גם ברמת מחירי גרעינים גבוהה.

כאמור, בשן סבור כי במחירי הסחורות הנוכחיים, מצב החקלאים טוב ואפילו טוב מאוד. החקלאים במדינות המפותחות, בעיקר ארה"ב ובאירופה, נהנו מירידת מחירים חדה בעלויות הייצור. לדבריו, "2009 צפויה להיות אחת השנים הרווחיות ביותר לחקלאים, כאשר היא מפגרת רק אחרי שנת 2007 המצוינת".

בשן מוסיף ומציין כי מלבד סין, בה ההערכה היא כי עדיין קיים מלאי של מעל 2 מיליון טון, בשאר השווקים, המלאי הולך ונאכל במהירות - תמונת הראי היא רמות המלאים אצל יצרניות האשלג. בתרחישים מסוימים, באי.בי.אי מעריכים שכיל יכולה לצבור מלאי של מעל 3 מיליון טון (כבר היום מלאי האשלג הוא למעלה מ-2 מיליון טון), כאשר המשמעות לרווחי השנים הבאות היא אדירה.

"הירידה החדה בביקוש לאשלג הובילה את חברות הדשנים בזו אחר זו להודיע על קיצוץ בייצור", אומר בשן. וא מסביר שיצרניות הדשנים עקביות לאורך השנים בנקיטת אסטרטגיה ברורה - מחיר לפני כמות. קיצוץ הייצור הגלובלי משרת היטב אסטרטגיה זו. בשן מציין כי כיל לא הורידה את היקפי הייצור והמשיכה לייצר עבור המלאי.

האנליסט מתקשה להעריך באיזה מחיר ייחתם בסופו של דבר חוזה האשלג במו"מ מול סין, "בסיכומו של דבר, אנו נופתע לו מחיר האשלג בחוזה ייחתם בעליית מחיר משמעותית. על כן, הערכת השווי שמרנית ומניחה ירידת מחיר, לעומת החוזה של השנה שעברה".

הביקושים למוצרי חקלאות בברזיל נפגעו חזק מהמשבר העולמי, בשל התלות של החקלאים הברזילאים באשראי, וירידת מחירי הסחורות. לדברי האנליסט, ההערכות בשוק הן שללא חוזה משמעותי בסין או בהודו, השוק הברזילאי יכול להניע מחדש את הביקוש, הקניות האחרונות נעשות במחירים גבוהים של 750 דולר לטון MOP. במחירי הסויה הנוכחיים, החקלאים הברזילאים יכולים להסכים למחירי אשלג כאלו.

[להמלצות אנליסטים]