שקיעת הנדל"ן, נסיקת האבטלה

מבט למרחק דרך משקפת אמריקנית: האינפלציה לא פורצת משתי סיבות מטרידות

מדד המחירים לצרכן לחודש מאי, אשר פורסם אמש, עלה ב-0.4% - הטווח העליון של הציפיות. אני צופה כי מדד יוני יעלה בכמחצית האחוז לאור העלאה כפולה של מחיר הדלק שהיתה לאחרונה והתייקרות עונתית במחיר ההלבשה.

להערכתי, האינפלציה ב-12 החודשים הקרובים תסתכם בכ-2%, קרוב לאמצע הטווח של בנק ישראל (1%-3%). גזרות האוצר שפורסמו באחרונה, יתרמו כמחצית משיעור עליית המדד. סוגיית הטלת המע"מ על פירות וירקות טרם הגיעה לכדי הכרעה וביטולה צפוי למתן את האינפלציה ל-1.6% בשיעור שנתי.

את האינפלציה לטווח הקצר קל לחזות מאחר וחלק מהגורמים המשפיעים על המדד כבר צפים מעל לפני השטח (דוגמת העלאת מחיר הדלק, תעריפי שירותים, מחיר מוצרי מזון וכו'), אולם המשקיעים מביטים בעיקר על ציפיות האינפלציה לטווח הארוך.

מבט למרחק דרך ארה"ב

בניתוח האינפלציה לטווח ארוך, יש להסתכל על ארה"ב. המשבר הנוכחי הראה שהכלכלה העולמית מתפקדת כמקשה אחת, וכפי שההאטה יוצאה מארה"ב לשאר העולם אני מניח כי האינפלציה, אם תגיע, תיובא לישראל מהעולם.

הזרמות הכספים האדירות של הבנקים המרכזיים, יחד עם גרעונות ממשלתיים הולכים וגדלים, הביאו לעליית התשואות באג"ח הממשלתיות על רקע חשש מפני קפיצת מדרגה באינפלציה.

לאור האמור לעיל אפשר היה לצפות לגידול בציפיות האינפלציה בטווח הארוך של עקום התשואה, ואולם, מניתוח ציפיות האינפלציה, כפי שהן מתומחרות בשוק ההון, נראה כי המשקיעים סבורים אחרת.

בארה"ב הציפיות לטווח חמש ועשר שנים, הבאות לביטוי בהפרש התשואות בין אגרות החוב הממשלתיות לאג"ח הצמודות (Tips), הן כ-1.4% ו-1.9% בהתאמה. בארץ, ציפיות האינפלציה לטווח ארוך הן לשיעור 2.7% בלבד.

ירידות בנדל"ן עליות באבטלה

לדעתי יש שתי סיבות לכך שהאינפלציה לא תהייה גבוהה בעתיד הרחוק - שלוש שנים ויותר.

  1. הסיבה הראשונה והיא גם עיקרית היא מחירי הנדל"ן שימשיכו לרדת, גם אם בקצב מתון יותר. מדד S&P/Case Shiller, הכולל את מחירי הדיור ב- 20 הערים הגדולות בארה"ב ירד בכ- 32% מאז השיא אותו רשם ביולי 2007.

    מניתוח משברים חריפים קודמים, עולה כי המדד ירד בכ-40% בממוצע וכי שוק הנדל"ן סבל מירידות מחירים, אשר נמשכו לאורך כמעט עשור. הנחת העבודה שלי, הנתמכת בנתוני המאקרו השונים, הינה כי שוק הנדל"ן עדיין רחוק מהתאוששות והתבנית שאפיינה את המשברים הקודמים, תחזור על עצמה גם הפעם.

  2. הסיבה השנייה היא המשך עלייה בשיעורי האבטלה לרמות דו ספרתיות, אשר יגרמו לצרכנים, לשמור את כספם קרוב לחזה ולצמצם את צריכתם.


לאור זאת, אני מסכים עם תמחור האינפלציה לטווח הרחוק, כפי שהיא משתקפת בשוק.

דן רון הוא סמנכ"ל השקעות בתכלית בית השקעות. תכלית מנהלת תיקי השקעות ושותפה בתכלית תעודות סל.