כן, יש תחליף לדולר

אפילו המהלך שמובילות ה-BRIC למטבע חליפי יצליח באופן חלקי, פיחות יגיע וכואב

טל עבדה הוא סמנכ"ל השקעות בכלל פורקס המתמחה במסחר במט"ח ומנהלת כסף ונכסים שלשער הדולר יש השפעה עליהם.

הרוסים מאותתים על שאיפתם להחליף את הדולר ואם מהלכם יצליח, הוא יהיה השינוי הגדול ביותר שחולל המשבר.

השבוע התכנסה ברוסיה פסגה כלכלית של המדינות המתפתחות ובראשן מדינות BRIC: ברזיל, רוסיה, הודו וסין שיחד אחראיות לאחוז הולך וגדל מהתוצר העולמי. כעת הן מייצרות ביחד 15% מהתוצר העולמי הכולל שהיקפו 60.7 טריליון דולר. בפיסגה השתתפו מדינות נוספות ובהן פקיסטן ואירן (נשיא אירן הצטרף באיחור בשל גל המחאה האלים בארצו).

כיום מודדים את התוצר העולמי במונחי דולר אמריקאי ועל מציאות זו מנסים משתתפי הפיסגה לערער.

נשיא רוסיה, דימיטרי מדוידב, העלה את סוגיית מטבע הרזרבה העולמי כאחד מהנושאים המרכזיים בפיסגה (זאת לאחר שאנשי ממשלתו הצהירו הצהרות אמון רשמיות כלפי הדולר, יום לפניכן). מטבע רזרבה הוא המטבע שבו מחזיקות מדינות את יתרות המטבע שלהן.

פיחות מתמשך ועקבי

אם המהלך יצבור תאוצה, ואפילו באופן חלקי, המשמעות ברורה: פיחות מתמשך ועיקבי בערכו של הדולר ביחס למטבעות, סחורות ונכסים ריאלים אחרים. מכיוון שהמשמעות ברורה גם למדויידב, הוא ממהר לומר שאין לו שום כוונה להחליש את הדולר. הבה לא נטעה, הוא אינו אומר זאת מתוך חיבה יתרה לארה"ב, אלא מתוך חשש אמיתי להררי כסף - מיליארדים שלו עצמו, שעדיין מושקעים באג"ח של ארה"ב.

השאלה עולה לדיון כתוצאה מהחששות הגוברים ברחבי העולם מכך שהמדיניות של ממשל אובמה צפויה לגרור פיחות חד בערכו של הדולר בעולם. במאמר קודם התייחסתי להשפעת המדיניות הכלכלית של אובמה על שער הדולר.

ארה"ב של אחרי המשבר היא מדינה שצורכת יותר ממה שהיא מייצרת. כדי להצליח לעשות זאת היא חייבת ללוות כסף. קיומה הכלכלי מבוסס על יכולתה לגייס הון, אם יכולת זו תיפגע המשך המודל הכלכלי של ארה"ב יעמוד בסימן שאלה.

המדינות המתפתחות נמצאות במצב ההפוך, הן מייצרות יותר ממה שהן צורכות. לכן יש להן עודף מזומנים שעד היום הן קנו בו אג"ח ארה"ב שנחשב לנכס בעל הסיכון הנמוך ביותר בעולם.

החששות מפיחות הובילו להחלשות הדולר כנגד רוב המטבעות והסחורות וכבר הסבו למדינות שקנו את האג"ח של הארה"ב הפסדים בהיקף כמה מיליארדי דולר.


בפיסגה בסנט פטרסבורג הוצגו כמה חלופות:

מימון צולב - כל מדינה תחלק את הרזרבות שלה בין המדינות האחרות שמשתתפות בפיסגה. באופן שכזה יפזרו את הסיכון בין מדינות שונות ויתנו למדינה בעלת החוב ביטחון רב יותר על הונה.

הצעה מעניינת יותר היא יצירת מטבע-על שתנפיק קרן המטבע העולמית. הקרן תנפיק אג"ח שאותו יקנו מדינות על מנת לממן ההקמה. מעבר להנפקת האג"ח, תוקם מערכת פיננסית חליפית לדולר שתשמש לעיסקאות בין לאומיות, לתשלומים בין מדינות, לבטחונות, הסכמים עתידיים ופעילויות גלובליות אחרות בהן משתמשים כיום בדולר כמטבע הבסיס היחיד.

רוסיה כבר התנדבה למכור 40 מיליארד דולר באג"ח ארה"ב ולקנות אג"ח של קרן המטבע, וסחפה אחריה את כל מדינות הפסגה שהסכימו לבצע מהלך דומה.

ההזדמנות למשקיע

למהלך יש מניע נוסף מצד רוסיה והוא החלשה של כוח ארה"ב כמרכז כלכלי ופוליטי, אך אני אתמקד בהזדמנות הפיננסית שנובעת ממנו.

ההשפעה הישירה של מכירת אג"ח ארה"ב בהקפים גדולים היא גידול חד בהיצע הדולר שיורידו את ערכו. ההשפעה העקיפה היא קשיי מימון והתייקרות האשראי עליו תאלץ ארה"ב לשלם יותר. שני התהליכים יובילו לצימצום ההוצאה הציבורית של הארה"ב ולהאטה נוספת בכלכלה שלה, דבר שיגרור פיחות נוסף בערך המטבע.

גם במקרה של הצלחה חלקית, המשמעות ברורה: פיחות מתמשך ועיקבי בערכו של הדולר ביחס למטבעות, סחורות ונכסים ראלים. מבחינתנו המשקיעים זה אומר לצאת מהדולר, לקנות מטבעות חזקים אחרים, כמו הפראנק השווצרי, סחורות כמו נפט וזהב ונכסים ראלים כמו נדל"ן או מניות של חברות נדל"ן.

לקבלת תזכורת בדוא"ל על מאמר חדש שלח "אני מעוניין" למייל tal@clalforex.co.il

טוויטר: twitter.com/TalAvda


ניתוח במאמר זה הוא לשם מתן אינפורמציה בלבד, ובשום אופן אין לראות בו הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה של מטבע ו/או הסחורות המתוארים בו.