פואד דורש: לאפשר לשירות התעסוקה להתמודד במכרז להרחבת תוכנית ויסקונסין

בכך מאותת שר התמ"ת כי הוא רואה בשירות התעסוקה גורם חשוב בשילובם של מובטלים במעגל העבודה ■ בכיר באוצר: על פניו לא יכול להיות שגוף ממשלתי יתמודד במכרז של מיקור חוץ"

שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן אליעזר, מציב תנאים חדשים להרחבת תוכנית ויסקונסין: פואד דורש כי במכרז להרחבת התוכנית יוכלו להשתתף לצד חברות עסקיות גם מלכ"רים (מוסדות ללא כוונת רווח), וגם שירות התעסוקה בכבודו ובעצמו - אותו שירות שהוגדר על ידי גורמים במשרד האוצר ככושל ולעתים לא רלוונטי. ל"גלובס" נודע כי אחת האפשרויות שהעלה פואד, היא לאפשר לשירות התעסוקה לנהל אזור גיאוגרפי שלם שיפעיל מספר מרכזים של ויסקונסין, זאת מתוך 6 אזורי ניהול.

דרישה זו של פואד מאותת כי הוא רואה בשירות התעסוקה גורם חשוב בשילובם של מובטלים בשוק העבודה, וכך הוא מנטרל גם את התנגדותו של מנכ"ל שירות התעסוקה, יוסי פרחי, להרחבת ויסקונסין. גורם בכיר באוצר אמר ל"גלובס" כי על פניו לא יכול להיות שגוף ממשלתי יתמודד במכרז לניהול תוכנית שהממשלה בעצמה הוציאה למיקור חוץ, אך הבהיר כי הכל נמצא כעת במו"מ בין הגורמים.

פואד דורש עוד כי ב-270 הימים הראשונים לפריסה הארצית של התוכנית, כל ההשמות יתבצעו על ידי שירות התעסוקה. עוד הוא דורש לחלק את משתתפי התוכנית לשניים: אלה הנמצאים זמן קצר במעגל הבטחת ההכנסה, ואלה שנמצאים זמן ארוך (מובטלים קשים במיוחד). פואד דורש גם כי במסגרת תנאי המכרז יקבע כי משתתפי התוכנית ימשיכו לקבל גמלה חודשית עד חצי שנה לאחר שנמצא להם מקום עבודה. בנוסף, פואד דורש כי התוכנית לא תכלול מובטלים מעל גיל 60 וגם לא אנשים עם קשיים פיזיים ומנטאליים. "אני לא מוכן שנהיה קבלנים בבני אדם", הוא אמר היום. "אכן נעשו תיקונים רבים במרוצת השנים בתכנית, והתלונות על יחס לא הולם של המפעילים פחתו משמעותית, ואני עוקב מקרוב אחר כל תלונה שכזו", הוא הוסיף.

פואד הדגיש כי על יעדי המכרז להיות "חברתיים" ולא רק כלכליים, ועל כן יש לתת עדיפות לגופים שיציגו רקורד של שיקום מקצועי, וכאלה שיעמידו את "האדם במרכז". לדבריו, "התיקונים שנערכו מאזנים בין הצורך שלנו כחברה לדאוג להחזרת עשרות אלפי אנשים למקומות העבודה, לבין הצורך שלנו כחברה לשמור על אנושיות ולהתייחס בכבוד לאלו מאיתנו שאינם מסוגלים לעבוד ונפלטו בשל כך ממקום עבודתם. אני בטוח כי הממשלה, ובתוכה משרד האוצר, יסייעו בעדי להעביר תיקונים מחויבי מציאות אלו".

כפי שנקבע כבר לפני חודש, לבן אליעזר תישמר זכות וטו לגבי מועד ההרחבה של תוכנית ויסקונסין, אם לא יתקיימו התנאים שהציב. בין היתר דורש בן אליעזר כי ייחתם הסכם קיבוצי שיבטיח את זכויותיהם של עובדי שירות התעסוקה, החוששים מפני פיטורים בעקבות הרחבת התוכנית. ל"גלובס" נודע כי הבוקר התקיימה פגישת מו"מ ראשונה בין נציגי העובדים לנציגי התמ"ת והאוצר, כאשר פגישה נוספת נקבעה לשבוע הבא.

גורמים בשירות התעסוקה אמרו היום כי "כל מודל שבו שירות התעסוקה ימלא תפקיד מרכזי יותר, יהיה עדיף מהמודל המקורי".

עיקרי הדרישות של פואד:

- שירות התעסוקה יוכל להשתתף במכרז להרחבת ויסקונסין
- כל ההשמות ב-270 הימים הראשונים יבוצעו ע"י שירות התעסוקה
- לא ישתתפו בתוכנית: בני 60 ומעלה, בעלי מגבלות פיזיות או נפשיות
- הגמלה החודשית למשתתפים תשולם עד חצי שנה לאחר שימצאו עבודה
- משתתפי התוכנית יחולקו לשניים: מובטלים קשים ומובטלים קלים