פרויקט להקמת תחנת כוח באגירה שאובה של כלל אנרגיה מקבוצת IDB הוכר כפרויקט תשתית בעל חשיבות לאומית

תחנת הכוח תופעל בהספק מכסימלי של 220 מגוואט, ותוקם על אדמות פרטיות שבבעלות חברות הקבוצה ■ משך ההקמה מוערך בכשלוש שנים ממועד מתן היתר הבנייה

[הרשמה לניוזלטר סביבה]

פרויקט להקמת תחנת כוח באגירה שאובה בכרמל של כלל אנרגיה, שבשליטת כלל תעשיות מקבוצת IDB , הוכר כפרויקט תשתית בעל חשיבות לאומית. זאת, לאחר שמשרד רה"מ, שר האוצר ושר הפנים הצטרפו להמלצתו של שר התשתיות, עוזי לנדאו.

תחנת הכוח תופעל בהספק מכסימלי של 220 מגוואט, ותוקם על אדמות פרטיות שבבעלות חברות הקבוצה. התכנון של התחנה, שהינה ראשונית מסוגה בישראל, נעשה ע"י חברות תכנון בינלאומיות, כאשר דגש מיוחד מושם על שילוב הפרויקט בפיתוח הסביבתי הכולל של פארק הכרמל.

משך ההקמה מוערך בכשלוש שנים ממועד מתן היתר הבנייה. תחנת הכוח מתוכננת לקום באתרי הכרייה של חברת נשר, ומנצלת את שתי המחצבות של נשר שאינן פעילות: מחצבה עליונה, מחצבת חרייבה כאתר איגום עליון, ואתר כרייה תחתון בסמוך לנחל הקישון כאתר איגום תחתון. הפרשי הגבהים מסתכמים בכ-450 מטר. בריכת האיגום במחצבה העליונה תשוקם ותהפוך לחלק מ"פארק הכרמל" עם דגש על שיקום נופי. בריכת האיגום התחתונה תשוקם אף היא ותשולב ב"פארק הקישון" המתוכנן.

באגירה שאובה מנוצלים הפרשי גבהים בין מאגרי מים לייצור חשמל. העיקרון מבוסס על שאיבת מים בדרך כלל בשעות בהן צריכת החשמל נמוכה, והעלאת המים מהמאגר התחתון למאגר העליון, והפלת המים (ייצור חשמל) בשעות השיא. פעולת השאיבה וייצור החשמל נעשות כיום באמצעות טורבינות מיוחדות, המסוגלות לבצע את שתי הפעולות ומעבר ביניהן, תוך היפוך פונקציונאלי בין מצב שאיבה למצב ייצור בתוך שניות בודדות