תע"א חתמה עם איירבס על שת"פ לפיתוח מערכת סמי-רובוטית "ירוקה" לגרירת מטוסים

המערכת, פרי פיתוחה של תע"א, ידידותית לסביבה וחסכונית בעלויות ■ הערכות: הפוטנציאל העסקי של המערכת הוא עד 250 מיליון דולר בהסכמים של 3-5 שנים

התעשייה האווירית (תע"א) וחברת התעופה הגרמנו-צרפתית איירבס חתמו הבוקר (ד') בסלון האווירי בצרפת על מזכר הבנות (MoU) לפיתוח משותף של מערכת חדשנית לגרירת מטוסים. המערכת מיועדת להיות ידידותית לסביבה ולאפשר גרירת מטוסי נוסעים ממקום חנייתם אל מסלולי ההמראה תוך חיסכון בעלויות.

גורמים בענף מעריכים את הפוטנציאל העסקי של המערכת ב-150-250 מיליון דולר בהסכמים רב שנתיים של שלוש עד חמש שנים, אולם בתע"א סירבו להתייחס להערכות.

המערכת הסמי-רובוטית, ה-Taxibot, היא למעשה טרקטור הנשלט על-ידי הטייס, שנועד לגרור מטוסי נוסעים צרי ורחבי גוף עד למסלולי ההמראה וחזרה מבלי שיפעילו את מנועי הסילון שלהם, ומכאן החסכוניות. דבר זה יביא לדברי תע"א לחסכון משמעותי בדלק, יפחית את הרעש הנגרם בשדות תעופה ויצמצם את כמות הגזים הרעילים הנפלטים מהמנועים.

שיתוף הפעולה נקבע כך שתע"א והחברה האירופית בוחנות בימים אלו את הפן התפעולי, המסחרי והבטיחותי של ה- Taxibot בסדרת ניסויי קרקע בטולוז, צרפת. בתום הניסויים קבעו החברות להקים חברה משותפת אשר תשלים את שלבי פיתוח המערכת והרישוי לצורך ייצור סדרתי. סיום הניסויים והקמת החברה מתוכננים לסוף הרבעון הראשון של 2010, כאשר אספקת המערכת המבצעית הראשונה מתוכננת לרבעון השלישי של 2011. תע"א מספקת את הטכנולוגיה ואיירבס תופקד על השיווק.

מתע"א נמסר, כי הקונספט של ה-Taxibot הוא המצאה פרי פיתוחה המוגנת בשישה פטנטים עולמיים ומספקת מענה לצורך כלכלי וסביבתי כאחד, וכי השימוש במערכת אינו מצריך שינויים כלשהם במטוס עצמו ומינימום התאמות בתשתיות הקיימות בשדות תעופה.

תע"א טוענת כי אם ה-Taxibot יופעל באופן מלא, הוא יוכל להוריד את עלויות ההסעה של מטוסי הנוסעים של חברות התעופה ( Wide Body & Narrow) ברחבי העולם מ-8 מיליארד דולר בשנה לפחות מ-2 מיליארד דולר ואת ופליטת דו-תחמוצת הפחמן מ-18 מיליון טון בשנה לפחות מ-2 מיליון טון בשנה.

התחרות בין איירבס לבואינג

"בפעילות זו בתחום האנרגיה הירוקה אנו עושים שימוש בניסיון, בידע ובטכנולוגיה שלנו בתחום התעופה האזרחית כמו גם בטכנולוגיות ייחודיות בתחום השליטה מרחוק של פלטפורמות יבשתיות, אוויריות וימיות", אמר יהושוע (שוקי) אלדר, סמנכ"ל לפיתוח עסקים וחברות בנות בתע"א.

לדבריו, "בשלוש השנים האחרונות, תע"א השקיעה משאבים רבים במחקר ופיתוח לטובת טכנולוגיות 'ירוקות' כחלק מאסטרטגיה כוללת להגביר פעילותה בשווקים אזרחיים". מאלדר נמסר עוד, כי תע"א מתחילה עם התאמת המכשיר לאיירבס אך המערכת תתאים גם למטוסי בואינג ולכל מטוס רחב גוף. בשלב מאוחר יותר תותאם המערכת גם למטוסים צרי גוף. לדבריו, החברה חופשייה למכור את המערכת גם לחברות אחרות, אך הלקוח הראשוני הוא איירבס.

איירבס, שהיא המתחרה האירופית של בואינג, דיווחה כי קיבלה הזמנות של 200 מטוסים חדשים מדגם A380 וההערכות הן כי יש למטוסים האלו פוטנציאל של מכירות של מאות יחידות נוספות. מדובר במטוסי נוסעים שמקבילים למטוסים הגדולים (והוותיקים) של בואינג 747. יש בין שתי הענקיות תחרות עצומה על המטוסים שיחליפו את מטוסי הנוסעים הקיימים בשוק התעופה העולמי. מבחינת תע"א מדובר בפלטפורמה עסקית קריטית בתחום האזרחי.