שותפיו לסטארט-אפ הרפואי של הרוצח הראל הרשטיק: ד"ר אורי קנטור ויצחק קאול

כך עולה מדיונים בבקשה שהגיש הרשטיק לביהמ"ש לקבל מחשב לתוך כותלי בית-הסוהר ■ הרשטיק, רוצחו של לוכד הנחשים יעקב סלע, הקים מהכלא חברת סטארט-אפ רפואית בשם ספקטרוסנס שפיתחה מכשיר לגילוי סרטן

הראל הרשטיק, הרוצח של לוכד הנחשים יעקב סלע, הוא אחד משני בעלי המניות העיקריים ובעלי השליטה בחברת הסטארט-אפ הרפואית המצליחה "ספקטרוסנס", אותה הקים ביחד עם איש ההיי-טק אבי רובינשטיין מכותלי בית-הסוהר.

כך עולה ממסמכים ודיונים בעניין בקשה שהגיש הרשטיק לבית המשפט כדי לקבל מחשב לתוך כותלי בית-הסוהר וכן לאפשר לו לצאת לחופשות.

שותפים נוספים בחברה הם הכירורג הבכיר, ד"ר אורי קנטור, קצין רפואה ראשי לשעבר וראש אגף המדיניות של הסתדרות הרופאים בישראל; ויצחק קאול, מנכ"ל בזק לשעבר ויו"ר חברת כלל.

הרשטיק הורשע ברצח סלע בשנת 1996 ונדון ל-30 שנות מאסר. מתדפיס פרטי החברה שבה שולט הרשטיק מתברר, כי להרשטיק ולאיש העסקים משה פלדמן 3,550 מניות כל אחד; רובינשטיין, שהגה את רעיון החברה עם הרשטיק, מחזיק 1,200 מניות; ד"ר קנטור וקאול מחזיקים ב-500 מניות כל אחד; וב-100 מניות נוספות מחזיקה חברה מחו"ל.

גילוי בנשיפה

מתברר כי ספקטרוסנס החלה את פעילותה בשם אחר: חברת נובה מערכות, שישבה במכון ויצמן. כיום ממוקמת החברה בפארק המדע בנס-ציונה. הרשטיק מוגדר כמדען הראשי בחברה, ואילו מנהלה הינו רובינשטיין.

החברה עוסקת בשתי מטרות עיקריות: פן ביטחוני ופן רפואי. החברה פיתחה מכשיר לאיתור שבעה סוגים של מחלות סרטן בצורה לא פולשנית באמצעות נשיפה.

לדברי הרשטיק, המכשיר כבר נמכר לבית-חולים באיטליה, ובימים אלה החברה מנהלת משא-ומתן למכירת המכשיר לבית-חולים בישראל. המכשיר השני אותו פיתחה החברה הינו מכשיר המאתר חומרי נפץ וסמים ממרחק רב באמצעות בדיקת האוויר.

הרשטיק, שהינו חולה באסטמה כרונית ומחובר למכונת הנשמה 16 שעות ביממה, פנה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב באמצעות עו"ד יעקב אוחנה, לאחר שמחשבו נלקח ממנו. זאת, בנימוק כי הוא עשה בו שימוש אסור על מנת ליצור קשר עם מי שהפכה לאשתו ב-2005.

מפרוטוקול הדיון בבית המשפט המחוזי בתל-אביב התברר, כי הרשטיק בנה מודם מחלקים ישנים, שבאמצעותו הצליח ליצור את הקשר האמור. בעקבות כך שונתה מדיניות שירות בתי-הסוהר, והיום הפקודות אוסרות על הכנסת מחשב - אלא אם כן האסירים נמצאים בתנאי הפרדה. לטענת שירות בתי-הסוהר, על-פי קריטריון זה, לא זכאי הרשטיק למחשב.

השופטת יהודית שניצר קיבלה את בקשתו של הרשטיק בעניין המחשב ובעניין החופשות. המדינה הגישה על כך ערעור לבית המשפט העליון, וכיום מתקיים דיון בנושא.