לטוויטר יש רק 46% סיכוי לשרוד

מחשבון ניבוי להצלחת סטארטאפים נולד והראשון שהוכנס לבדיקה הוא אוון ויליאמס

גורלם של מרבית הסטארט-אפים, עצוב לומר, להיעלם. לא רק בגלל רכישות שייגרמו להם להפסיק לתפקד באופן עצמאי, אלא בעיקר בשל חוסר הצלחתם וחיסול כל כספם. לפי כללי האצבע המקובלים, אחרי 4 שנים יישרדו רק 40% מהחברות ולאורך זמן הסטטיסטיקה יורדת אפילו לכיוון ה-20%.

קרנות הון סיכון, המשקיעים והמנהלים מנסים לנבא את העתיד של הסטארט-אפים, אבל ללא הצלחה מובטחת. שותפים רבים בקרנות מספרים על ההשקעות שפספסו כי לא האמינו שיתרוממו, ומנגד, על השקעות שביצעו והכסף נשרף.

לתוך ניסיון הניבוי הזה מגיע מחשבון סיכויי הצלחה חדש שהשיק SturtuoNation, אתר אינטרנט שמספק עצות ונטוורקינג ליזמים. המחשבון לוגי ומבוסס על מספר פרמטרים כמו סכום הכסף שהושקע, הקשיים בדרך למימון, איכות הצוות הפיננסי המנהל, רמת הגיבוש של התוכנית העסקית, שיעור צמיחה שנתי של התעשייה, ניסיון ההנהלה ולוחות זמנים לתחזית עתידית. בסיום הזנת הנתונים, המחשבון מספק את אחוזי ההצלחה לסטארט-אפ ב-5 השנים הקרובות.

די ברור שהמחשבון הזה הוא בעיקר גימיק, ופחות כלי עבודה של ממש ליזמים או למנהלי הקרנות בבואם לנבא סיכויי הצלחה. ברור שאי אפשר לנבא באופן מדויק את דרכה של החברה, יש משתנים שלא נכנסים לאף מחשבון, משוכלל ככל שיהיה, כמו האישיות של היזמים, יכולת עבודת הצוות והמוכנות וההסתגלות לשינויים. אבל הפרמטרים שהוא מעלה חשובים, ויכולים ללוות כל חברה.

מודל עסקי שיוביל חברות לרווחיות ולתזרים מזומנים חיובי איננו תמיד מגובש - גם אצל חברות שמצליחות לייצר היסטריה. כמו טוויטר, הסטארט-אפ מלא הבאזז שמאפשר לכל משתמש לעדכן את חבריו במעשיו ודעותיו באמצעות מסרים בני 140 תווים.

הסיכויים של טוויטר

בבלוג ההון סיכון של ה"וול סטריט ג'ורנל", Venture Capital Dispatch, החליטו לגלם את אוון ויליאמס, מנכ"ל הסטארט-אפ, ולנסות להוון את סיכויי ההצלחה שלו. טוויטר היא חברה בת 3, ממומנת היטב, שעדיין לא הבינה כיצד לעשות כסף מהשירות שלה. היא גייסה עד היום 55 מיליון דולר, והתוכנית העסקית שלה, כלומר הדרך שלה להגיע לרווחיות ולתזרים מזומנים חיובי, הוגדרה על-ידי הבלוג לצורכי החישוב כ-3 מתוך 7.

התשובה שהמחשבון החזיר הייתה 46% הצלחה לחברה. כלומר, רוב הסיכויים שלאורך זמן, בתקופה של 5 שנים, היא לא תשרוד, לפחות לא אם תמשיך בדרך הזו. לטובתה עומד המימון הרב שהשיגה זמן קצר לאחר שקמה, אך לרעתה, כך טוען המחשבון, העובדה שהיא אינה נוקטת בגישה קלאסית לתזרים המזומנים ורמת התכנון שלה היא נמוכה.

מוקדם לקבור את טוויטר, אולי נכון יותר לקבור את המחשבון, שהרי קשה להכניס משהו שהוא לפעמים בכלל אמוציונלי, כמו סטארט-אפ, למסורות של מספרים. ובכלל, המקרה של טוויטר יסתיים, לפי הערכות, ברכישה. בסוף פייסבוק, גוגל או ענקית אינטרנט אחרת יכתבו צ'ק ויקנו את האתר הצומח, שעדיין לא גיבש את המודל העסקי שלו. במחשבון דמיוני שהיה מנבא את סיכויי הרכישה היא כנראה הייתה זוכה לציון גבוה יותר.

הסלאלום של גוגל

מאז תחילת השנה מדד מניות הטכנולוגיה, הנאסד"ק, עלה בכ-14%. מניות האינטרנט, לעומת זאת, עלו בשיעורים כפולים ואפילו יותר מכך. גוגל, למשל, המובילה העולמית של תחום החיפוש, עלתה ב-35% במצטבר; יאהו הוסיפה 31% לערכה אחרי שנה קשה ב-2008 בעקבות סאגת הרכישה שלה על-ידי מיקרוסופט, שלא יצאה לפועל אבל הכבידה עליה; ואמזון זינקה בלא פחות מ-60%, נישאת גם על גלי הקינדל, קורא הספרים והטקסטים האלקטרוני שלה.

קשה לומר שקרה משהו משמח בגזרת האינטרנט. שהמשבר של הפרסום באתרים למשל נפתר, או שכל המודלים העסקיים של חברות האיטנרנט הוכחו כמעולים והמשקיעים עומדים בתור. ובכל זאת, למרות המהלך המרשים, יש מספר קולות אמיצים בוול סטריט שמכריזים כי העליות במניות האינטרנט לא תמו.

בית ההשקעות סיטי, למשל, טוען שעל אף העלייה הנאה במניית יאהו, היא מתומחרת בחסר ולכן העלה לה את המחיר ל-21 דולר - הגבוה ביותר שבית השקעות העז לתת לה בוול סטריט. שבוע לפני כן, אותו אנליסט, מארק מהני, העלה את מחיר היעד של גוגל מ-450 דולר ל-580 דולר - מחיר שגם הוא קרוב לשיא של בתי ההשקעות (שעומד על 600 דולר). גם את מחיר היעד של מניית מיקרוסופט העלו בבית ההשקעות.

מחיר 580 דולר לגוגל, פרמיית 40% על המחיר הנוכחי, הוא אינו דבר של מה בכך. למרות האתגרים בקרב חברות הטכנולוגיה וחרף העובדה שהרבעון הרביעי של 2009 ושנת 2010 כולה כנראה לא יהיו מבריקים, בית ההשקעות סבור שגוגל היא סיפור צמיחה דרמטי ושהיא תמשיך להיות כזו.

כדאי רק לזכור את הסיבוב הקודם, בו מניית גוגל עלתה למחיר של 720 דולר, מחירי היעד זינקו ל-900 דולר ומשם היא נפלה כל הדרך ל-250 דולר בסוף 2008. ובמלים אחרות - גם מכפיל רווח של 25, שהיה נחשב אך לא מזמן לסולידי יחסית, יכול להתברר שוב כלא מוצדק. כן, גם עבור מובילת התחום הבלתי מעורערת גוגל.