יו"ר ועד העובדים במפעל הקופקסון של טבע: "דשא אומר שיעביר הייצור לחו"ל? קשקושיאדה, אמירת שווא של ההנהלה"

(עדכון) - סמנכ"ל הכספים של טבע, אייל דשא, אמר ל"בלומברג": "אם השקל ימשיך להיות מטבע חזק, יהיה עלינו לעקוב בזהירות אחר מבנה ההוצאות שלנו ברחבי העולם ולבדוק היכן כדאי לנו לייצר תרופות" ■ דשא בתגובה ל"גלובס": "אין שום כוונה להוציא ייצור מישראל" ■ שלמה ינאי: "טבע מוכנה לבצע רכישה גדולה נוספת"

כשסמנכ"ל הכספים של "טבע", אייל דשא, רמז בראיון ל"בלומברג" כי אם השקל ימשיך להתחזק תצטרך החברה לשקול העברה של חלק מהייצור בישראל לחו"ל, הוא לא העריך כנראה שבעידן האינטרנט הדברים שלו יהדהדו מהר מאוד כאן בארץ.

"קשה לי להאמין שאייל דשא התכוון למה שהוא אמר, לנוכח העובדה שהיו"ר, אלי הורביץ, הוא איש כחול לבן שרואה בפעילות של החברה בארץ כציונות לכל דבר", אמר היום ל"גלובס" יו"ר ועד העובדים של אחד המפעלים המרכזיים של טבע בישראל.

גם בני קמחי, יו"ר ועד העובדים של "טבע-טק", המפעל הגדול של טבע ברמת חובב, שם מיוצרת תרופת הדגל של החברה "קופקסון", אמר ל"גלובס": "זה נראה לי כמו קשקושידה. זאת עוד אחת מהאמרות של אנשי הנהלה, בדיוק כמו שאיימו עלינו כשהיינו בסכסוך עבודה. אז הם טענו שיעבירו את הייצור להודו או לסין, אבל אלה סתם אמרות שווא. אתה חושב שמישהו ייתן לזה לקרות? אני ממש לא מתרגש". יחד עם זאת, קמחי הבהיר כי הוא יבחן יחד עם חבריו את הדברים של דשא ואף יפנה בעניין להסתדרות, כדי לשקול תגובה רשמית בסוגיה.

טבע מחזיקה בישראל 13 מפעלי ייצור ב-8 אתרים שונים, מקרית שמונה ועד רמת חובב. החברה מעסיקה בארץ כ-6,000 עובדים, כאשר 4,500 מתוכם חתומים על הסכמים קיבוציים ומאוגדים בהסתדרות. בכל מתקן של החברה יש ועד עובדים עצמאי, אולם בשנים האחרונות הוועדים נוטים לשתף יותר פעולה ביניהם.

יצוין כי בעוד שהשכר בטבע אינו נחשב לגבוה במיוחד, העובדים בחברה זוכים לתנאים מצוינים שבהחלט באים לידי ביטוי בהוצאות החברה. בין היתר מדובר בסבסוד לימודים אקדמיים לילדי עובדים, מימון ביטוחי שיניים, משכורת 13 ועוד. במסגרת הסכמי שכר חדשים שנחתמו במספר מפעלים בחברה, זכו העובדים לתוספות שכר של עד 10%.

יודגש כי אייל דשא לא ציין במפורש את המילים "מעבר מישראל לחו"ל", אולם כשבוחנים את דבריו על רקע החשש שהשמיע מפני התחזקות השקל, לא נשאר ספק בדבר כוונתו.

דשא הגיב להתחזקות השקל מול הדולר בחודשיים האחרונים, ורמז כי אם השקל ימשיך להיות מטבע חזק, ייתכן וטבע תיאלץ להעביר חלק מהייצור לחו"ל. "אם השקל ימשיך להיות מטבע חזק, הדבר יחייב אותנו לבחון היטב את ההשפעה על ההוצאות שלנו", אמר דשא בראיון לבלומברג. "זה אומר שעלינו לעקוב מאוד מאוד בזהירות אחר מבנה ההוצאות שלנו ברחבי העולם ולבדוק היכן כדאי לנו לייצר תרופות".

כ-20% מעובדי טבע הם ישראלים, והכנסותיה של החברה הם ברובם בדולרים, כך שהתחזקות השקל מול הדולר מגדילה את הוצאותיה ושוחקת את הרווחיות. לאחר הפרסום בבלומברג, הגיב דשא בשיחה עם "גלובס", כי "אין שום כוונה להוציא ייצור מישראל".

שלמה ינאי: טבע מוכנה לבצע "רכישה גדולה" נוספת - ולא רק של חברות גנריקה

פחות משנה לאחר שהשלימה את רכישת חברת התרופות האמריקנית באר תמורת 9 מיליארד דולר, אמר היום באותו ראיון שלמה ינאי, מנכ"ל טבע, כי החברה בראשה הוא עומד מוכנה לבצע רכישה גדולה נוספת.

"אם נמצא יעד לרכישה בתחום הביוטכנולוגיה אין ספק שנשקול לבצע זאת", אמר ינאי בראיון לסוכנות בלומברג. "אנו לא מגבילים את עצמנו לחברות גנריות".

ינאי עצמו לא ציין שמות ספציפיים של חברות המועמדות לרכישה, אולם האנליסט קן קצ'טורה מבית ההשקעות Cowen, טבע עשויה לרכוש חברות כגון קינג, אנדו, שייר, אקורדה או ביומארין. קצ'טורה כתב לללקוחותיו בסקירה שפרסם אתמול, כי המשקיעים יקבלו בחיוב רכישה נוספת של טבע, כיוון שזו תסיט את ההפסדים הצפויים לה מהתחרות בגזרת הקופקסון.

הקופקסון היא תרופת הדגל של טבע המיועדת לטיפול בטרשת נפוצה. הקופקסון אחראי לכ-30% מסך המכירות של טבע, אולם במקביל טבע עומדת בפני תחרות מצד יצרניות תרופות גנריות לכשיפוג הפטנט על הקופקסון. נזכיר כי מתחרותיה של טבע מעוניינות להשיק תרופות מתחרות לקופקסון כבר בשנה הבאה, אולם טבע נלחמת בזירה המשפטית על מנת להגן על הפטנט שלה עד 2014.

כ-70% מהכנסותיה של טבע מגיעות ממכירת תרופות גנריות, וינאי אומר היום כי רכישה עשויה לשנות את תמהיל ההכנסות של החברה, אך באותה נשימה מבהיר כי אין זו כוונתה של טבע. בכך, רומז ינאי כי עסקי הליבה של טבע ימשיכו להיות מכירת תרופות גנריות.

"יש לנו מספיק משאבים ויכולת לממן רכישה גדולה נוספת", אומר ינאי, תוך שהוא מגדיר "רכישה גדולה" ככזו שהיקפה כעסקת באר. דשא הוסיף בהקשר זה, כי לייצר מזומנים בהיקף של 20 מיליארד דולר עד שנת 2015, מה שיאפשר לה לממן רכישות בסדר גודל של באר.

כאמור, טבע השלימה את רכישת באר, אז חברת התרופות הגנריות הרביעית בגודלה בעולם, בדצמבר 2008. לרכישה הגדולה ההיא וקדמו רכישות החברות קוג'נסיס ובנטלי שנקנו תמורת 400 מיליון דולר ו-360 מיליון דולר בהתאמה. כבר עם השלמת עסקת באר בדצמבר האחרון, אמר ינאי בראיון ל"גלובס": "טבע כל הזמן בוחנת הזדמנויות, והמציאות הנוכחית מציפה הזדמנויות בקצב גבוה מהרגיל. אם נמצא הזדמנות טובה, לא נוותר עליה".

בשנה שעברה הכריזה טבע על תכנית החומש האסטרטגית שלה, לפיה היא מעוניינת להגיע לרמת הכנסות של 20 מיליארד דולר ורווח נקי של 4 מיליארד דולר עד סוף 2012. כבר אז העריכו אנליסטים כי הדרך להשגת יעדים אלו תהיה רצופה ברכישות ומיזוגים, וכמו כן מעריכים בשוק כי הרכישות הגדולות של טבע יסייעו לה אף לעקוף את התחזית הרב-שנתית הזו.