המאמן אלון גל מציג: איך לעבור את החופש הגדול בלי לפשוט את הרגל

ההוצאה הכספית בחופש הגדול עשויה ליצור חור עמוק בכיס המשפחתי ■ המאמן האישי אלון גל מאמין שיש פתרונות יצירתיים המאפשרים להתמודד בזול עם ילדים משועממים

תלמידי התיכון יוצאים בימים אלה ל-10 שבועות של חופש גדול. בעוד 10 ימים, ב-30 בחודש יצטרפו אליהם גם תלמידי הגנים ובתי-הספר היסודיים.

כמו בכל שנה גם השנה החופש הגדול ישאיר את חותמו על חשבון הבנק של מרבית המשפחות הישראליות. כמובן שעלות החופש הגדול משתנה ממשפחה למשפחה ונגזרת ממספר הילדים, הגילאים שלהם וכמובן מהמצב הכלכלי של המשפחה.

בחינת ההוצאות הפוטנציאליות לתקופת החופשה מצביעה על חלוקה בולטת בין הוצאות גדולות (כמו חופשה משפחתית שעלותה עשויה להגיע לעשרות אלפי שקלים), להוצאות "בינוניות" (כמו קייטנות שעלותן ל-3 ילדים עשויה להגיע לאלפי שקלים) והוצאות "קטנות" (סרט, בריכה, הצגה או ארוחת מזון מהיר, שגם עלותן מגיעה למאות שקלים בחודש).

פוטנציאל למשבר כלכלי

הסברה הרווחת היא שההוצאה הגדולה ביותר על תוכניות לחופש הגדול היא על ילדים בגילאי הגן ובית-הספר היסודי. בגילאים האלה הילדים זקוקים למסגרת ולתעסוקה (בקייטנות) ומשאלה מסתיימות לבידור ותוכניות כדי שלא ישתעממו וישמרו על סדר יום קבוע פחות או יותר.

גם ילדים גדולים יותר מוציאים כמובן כספים חריגים בתקופת החופשה אולם אלה לא משתתפים לרוב בקייטנות כך שסעיף הוצאות זה נחסך עבורם לרוב. אלא, שהסעיף מתקזז עם הוצאות אחרות כמו ביקורים תכופים יותר בבתי-קולנוע ובאטרקציות.

המאמן האישי אלון גל, מנכ"ל חברת תות תקשורת ותוצאות, מסביר כי חופשת הקיץ מותירה את עקבותיה במצבן הכלכלי של משפחות רבות. "כידוע, משפחות רבות בישראל חיות 'על הקצה' אל מול הבנק, ונוגעות לא נוגעות בתחתית מסגרת האשראי שלהן. הוצאה של עשרות אלפי שקלים במהלך חודשי יולי-אוגוסט מטלטלת אותן ועשויה להביא למשבר כלכלי משפחתי. לכן גם המתאם בין הלוואות קצרות מועד לתקופת הקיץ הוא גדול מאוד".

גל מבקר את ההתנהלות המשפחתית הכלכלית בתקופת החופשה וגורס, כי להורים הישראליים קל לקטר אולם הם אינם מוכנים לעשות דבר על מנת להיטיב את מצבם הכלכלי ולהקטין את ההוצאות בחופשה. " מבחינת ההוצאות בחופשה - אצל מאות משפחות אני יכול לקבוע כי ההורים עצלנים. במקום לקחת את הילדים לבילוי הכרוך בהוצאות נמוכות ושיכול לתרום לילדים ולגיבוש המשפחתי כמו יום מחנאות בחורשה קרובה הם מעדיפים לשים את הילדים במכונית הממוזגת לקחת אותם להצגה ולהוציא מאות שקלים".

לטענת גל, במאמץ לא גדול הורים יכולים להתאגד ולעשות דברים מאוד מעניינים אבל הם לא עושים זאת: "להורים יש המון כישורים שהם לא מנצלים בתעסוקת הילדים. אמא אחת היא מורה ליוגה אבא אחר הוא מורה למוזיקה ואחד עובד בקרן הקיימת. כל הורה יכול לנתב את העיסוק או התחביב שלו לקייטנת הורים ואפשר להעביר כך שבועות בהם הילדים מועסקים, מרוצים ולומדים וההוצאות מגרדות את הרצפה".

6 טיפים להישרדות כלכלית בחופש הגדול

1. תכננו תקציב מראש: מומלץ לתכנן את ההוצאות מראש ולרשום אותן בצורה מסודרת. לכל הוצאה יש להצמיד תג מחיר ולסכם את סך ההוצאות המתוכננות אל מול הכסף הפנוי.

2. קייטנות: לבעלי תקציב מוגבל מומלץ להעדיף קייטנה ארוכה (בימים) ודלה בתכנים, מקייטנה קצרה ועמוסה באטרקציות (ג'יפים וקיאקים) - יום אחרי הבריכה הילד ישתעמם.

3. קחו חופש מהעבודה: להורים למשפחות גדולות עדיף לעיתים לקחת ימי חופשה ללא תשלום, מאשר לשלם על קייטנה לכל הילדים.

4. צ'ופרים: מומלץ לסכם עם הילדים מראש על מספר צ'ופרים לשבוע/לחודש או לכמת זאת בכסף, ולתת להם להחליט מתי ל"בזבז" - הם יהיו שרי אוצר מצוינים. לגדולים יותר מומלץ להקציב דמי כיס שבועיים לבילויים.

5. השכרת סרטים: ניתן לאחד את החבר'ה כך שכל אחד שוכר סרט רק פעם אחת ומזמין את האחרים לצפות איתו. זה גם כיף יותר גדול לצפות ביחד וגם מוזיל את ההוצאות.

6. פעילויות מוזלות: מתנ"סים, עיריות, קניונים וגופים נוספים מציגים פעילויות חינם למשפחה או בעלות נמוכה. מומלץ לבדוק.

* באדיבות ארגון פעמונים לשיקום כלכלי.

גרף