לאמיצים בלבד - בקרוב תוכלו לנהל לעצמכם את החיסכון הפנסיוני בקופות גמל בניהול אישי

בטוחים שאתם מבינים הרבה יותר ממנהל ההשקעות בקרן הפנסיה שלכם? לא בטוח שאתם צודקים...

ההפקדות החודשיות שלכם לחיסכון הפנסיוני אינן מספיקות לשמירה על איכות חיים לאחר הפרישה מעבודה. מרכיב מרכזי בחיסכון הוא התשואה על הצבירה, המושגת באמצעות השקעה באפיקים שונים.

מכיוון שכך, מרכיב מרכזי בעולם הפנסיוני הוא ניהול ההשקעות והשגת תשואות גבוהות באמצעות מנהלי ההשקעות של הגופים המנהלים.

במקביל למודל הצ'יליאני, שבמשרד האוצר שוקדים כיום על התאמתו לישראל, בוחנים במשרד שינוי אחר, שאף הוא בגדר "כביש עוקף ועדות השקעה", אבל בכיוון הפוך לגמרי- לא כזה שלוקח לכם את החופש להחליט, אלא כזה שמעניק לכם חופש כמעט מוחלט בניהול ההשקעות: קופת גמל בניהול אישי שלכם. זהו למעשה מוצר פנסיוני חדש שיתווסף לשלושה מוצרים פנסיוניים שקיימים במדינה זה עשרות שנים: קופות גמל רגילות, קרנות פנסיה וביטוחי המנהלים של חברות הביטוח.

קופת גמל אישית היא למעשה "יבוא" של מכשיר פנסיוני מצליח מארה"ב ובריטניה לישראל - ה-IRA (Individual Retirement Account). עדיין לא ברור מתי תתאפשר קופת גמל שכזו בישראל, אך לאחרונה מסר האוצר כי הטיפול בנושא יתקדם עוד השנה.

איך זה עובד:

על-פי המתכונת המוצעת, החוסך יוכל לפתוח חשבון קופת גמל אישי בחברה מנהלת של קופות גמל או בחברת ביטוח בלבד (ולא בקרן פנסיה), והיא תנהל את החשבון לפי הוראותיו.

החוסך יהיה האחראי הבלעדי לקבלת החלטות ההשקעה, וההשקעות ינוהלו בפועל על-ידי חברה מנהלת של קופות גמל, שתהיה אחראית על התפעול של החשבון האישי, למשל קנייה ומכירה של ניירות ערך.

אילו הטבות מס מקבלים:

חשבון בניהול אישי יהיה זכאי לאותן הטבות מס שמקבלים בגין חיסכון ביתר המכשירים הפנסיוניים. למעשה, חשבון כזה פותח בפני הלקוח הממוצע דלתות להשקעה ישירה גם בפיקדונות בנקאיים או אג"ח ממשלתיים, תעודות סל וקרנות נאמנות באופן ישיר - ועדיין לזכות בהטבות מס.

מהם היתרונות:

ההיגיון מאחורי קופות הגמל לניהול אישי הינו לאפשר לחוסך לנהל בעצמו את כספי החיסכון הפנסיוני שלו ברמת הסיכון שמתאימה בדיוק עבורו ולהשקיע בנכסים שהוא סבור שמשרתים את תועלתו, ותועלתו בלבד. חוסך פרטי חופשי משיקולים שיש לוועדות השקעה שמבקשות למקסם את התועלת עבור ממוצע כלשהו - חוסך ממוצע שמשלב בין המאפיינים השונים של כלל החוסכים באותו גוף, ולמעשה אינו קיים במציאות.

כמה זה יעלה:

המכשיר החדש לא צפוי להיות זול ביחס למכשירים הקיימים, ויהיו בו שלושה סוגי דמי ניהול: 1. תשלום בגין התפעול לחברה המנהלת או לחברת הביטוח, שצפוי להערכת האוצר להיות זניח; 2. דמי ניהול עבור ניהול השקעות למנהל התיקים, שגובהם ייקבע בין החוסך למנהל התיקים ללא התערבות הרגולציה; 3. עמלת הפצה או עמלת ייעוץ חד-פעמית.

למי זה מיועד:

בעולם מדובר במכשיר השקעה חשוב ופופולרי, אולם בארץ הוא לא צפוי להוות מרכיב משמעותי בשוק הפנסיוני, אלא לשמש אחוז קטן, בעל ידע פיננסי ומבוסס מאוד מהאוכלוסייה. למה? כי זה מכשיר שעלול להיות מסוכן.

מהן הסכנות:

קופת גמל בניהול אישי משאירה לחוסך מידה עצומה של חופש - המידה הגדולה ביותר מכל מסלולי ההשקעה שקיימים כיום בגופים הפנסיוניים.

הבעיה היא שכל חוסך, כולל אלו שאין להם השכלה פיננסית ולא הבנה בשוק ההון, יוכל לנהל לעצמו את החיסכון. קיימת סכנה כי החוסכים באמצעות הקופות האישיות יבחרו לקחת סיכוני השקעה מופרזים בניסיון להשיג תשואה גבוהה ככל האפשר.

המשבר החריף אשתקד, אגב, הוביל לפגיעה ניכרת בחוסכים בניהול אישי בארה"ב, למשל, בשל בניית תיק השקעות שלא היה מותאם לסיכון. בארץ, הקופות הרגילות איבדו כעשרים אחוז "בלבד", ובארה"ב איבדו ככלל המכשירים שבניהול החוסכים שיעור גבוה בהרבה.

כיוון שמרבית הציבור לא יודע להעריך במידה המספקת את הסיכון ובוודאי שלא יודע כיצד לאזן אותו, מדובר במכשיר פנסיוני מסוכן מאוד שלא מתאים לכולם.

בכוונת האוצר לקבוע כללים להשקעה באמצעות הקופות האישיות ואולי אף להגביל החיסכון בקופת גמל אישית רק לסוגים מסוימים של חיסכון.

אילו מגבלות יוטלו על החוסכים:

על ההשקעות בקופות אישיות יחולו כמה מגבלות, ביניהן: א. החוסך יוכל להשקיע בניירות ערך סחירים או בפיקדונות וביחידות בקרנות נאמנות; ב. הכספים יושקעו רק בישראל או במדינה זרה בעלת דירוג חוב גבוה; ג. הכספים לא יושקעו במוצר מובנה (סטרקצ'ר) ובנכסים אחרים עליהם יורה הממונה על שוק ההון; ד. לא תתאפשר השקעה בניירות ערך של חברה מסוימת ביותר כחלק משמעותי מסך התיק של החוסך (לשם פיזור) ועוד. *