פתיחת שבוע חזקה בבורסה בת"א: המעו"ף עלה ב-2.2% ומדד הנדל"ן זינק ב-4.8%; אפריקה בלטה בעלייה של 6.5%

החברה לישראל זינקה ב-5.1% וכי"ל הוסיפה 2.9% ■ ישראמקו טיפסה ב-6.8% לשיא שמשקף לה שווי של יותר מ-3 מיליארד ש' ■ כלכלית ירושלים זינקה ב-10.3% בתגובה למחזור הלוואה בשוויץ

שבוע המסחר בבורסה המקומית נפתח בסערה, כאשר המדדים המובילים באחד העם סיימו את יום המסחר הראשון של השבוע ברמות הגבוהות של היום. את עליות השערים הוביל מדד הנדל"ן שהתחזק ביותר מ-4.8% ואת העליות במדד המעו"ף הובילה מניית אפריקה ישראל שזינקה ב-6.5% . גם בשוק האג"ח הקונצרניות נרשמה היום מגמה חיובית, כאשר מדד התל-בונד 60 עלה ב-1%.

זמן קצר לאחר סגירת שבוע המסחר, פורסם הרכב מדדי המסחר החדשים אשר יכנס לתוקף ב-1 ביולי (להרחבה). המניות שנפלטו או יצטרפו למדדים ריכזו מחזורי עניין ערים ערים וצפויים להמשיך בכל בשבוע וחצי הקרובים על רקע עדכון הרכב הנכסים במכשירי השקעה פאסיביים העוקבים אחרי המדדים (כמו תעודות סל או קרנות נאמנות מחקות). לא בכדי, תעודות הסל על מדדי השורה הראשונה והשנייה ריכזו היום מחזורי מסחר גדולים.

כלכלני הבנקים הגדולים, פועלים ולאומי, מעריכים כי הירידות שחווינו בבורסה בשבוע שעבר מהוות "תיקון בריא" למגמת העליות שנרשמה בחודשים האחרונים, ולמרות שירידות אלו צפויות להימשך בטווח הקצר, היעדר אפיקי השקעה אלטרנטיביים ימשיכו לדחוף את המשקיעים לאפיק המנייתי - מה שיתמוך בבורסה בטווח הבינוני.

מדד מלניק ירד ב-0.7% בחודש מאי. מלניק, לשעבר בכיר בבנק ישראל העריך כי "שנת 2009 תאופיין בצמיחה שלילית". פרופ' רפי מלניק מעריך כי "המיתון במשק מעמיק. אין שום סימן לתפנית ריאלית בפעילות המשקית".

במריל לינץ' טוענים כי "ישראל עדיין סובלת מבעיות של מדינה מתפתחת, וכי פוטנציאל הצמיחה בעשור הבא עומד על 3.5%". לדברי בית ההשקעות שבשליטת בנק אוף אמריקה, עם שיעור השתתפות של פחות מ-60% בשוק העבודה, קשה לומר שישראל היא שוק מפותח כמו מדינות אחרות כגון ארה"ב, צרפת ויפן. מנגד, המצב הדמוגרפי בישראל עשוי להועיל לכלכלה, וגם ההכנסה לנפש גבוהה באופן יחסי.

זירת המאקרו

מספר נתוני מאקרו אשר מצביעים על מגמות מעורבות במשק הישראלי, פורסמו היום על-ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. הייצור התעשייתי רשם בחודשים פברואר עד אפריל ירידה של 8.6% בחישוב שנתי, ובניכוי ענף ההיי-טק, התכווץ הייצור התעשייתי ב-16%. בתקופה זו נרשמה ירידה של 7.7% במספר המשרות לשכירים בתעשייה, כאשר גם היקף שעות העבודה הצטמצם ב-9.7%.

גם בהיקף הפדיון בענפי המסחר והשירותים נרשמה בתקופה זו ירידה, אם כי מתונה יותר ביחס לתקופה קודמת. בחודשים פברואר עד אפריל ירד היקף הפדיון ב-3.9%, לאחר שבחודשים נובמבר עד ינואר נרשמה בו ירידה של 11.5%.

לעומת זאת, בנתון מכירות רשתות השיווק, שבחן את המכירות בחודשים מארס עד מאי, נרשמה התאוששות, כאשר המכירות עלו ב-5.9%, בהובלת רשתות המזון, שרשמו עלייה של 6.6% במכירות.

מחר, כידוע, יפרסם בנק ישראל את החלטת הריבית שלו לחודש יולי. הריבית צפויה להיוותר ללא שינוי - על 0.5% במונחים שנתיים.

בסיום המסחר המעו"ף הוסיף 2.2%, ת"א-100 עלה ב-2.6%, התל-טק התחזק באותו שיעור, מדד הבנקים התקדם ב-2.8% ומדד הנדל"ן בלט בעלייה של 4.8%

מניות בכותרות

החדשות החיוביות לגילוי מרבץ הגז הטבעי מול חופי נורווגיה נתנו למשקיעים קצת פרופורציה ביחס לגודלו של מאגר תמר 1 של ישראמקו שיחידות ההשתתפות שלה זינקו ב-6.7% תוך שהן מרכזות מחזור חריג של כ-47 מיליון שקל, בעוד יחידת ההשתתפות שוברת שיא חדש המשקף לה שווי הגבוה מ-3 מיליארד שקל. בים הצפוני, על פי הערכות ראשוניות ,מכיל המאגר עד 100 מיליארד קוב מטרי רבוע של גז טבעי - נמוך מזה של 'תמר 1' בו מוערכת התגלית בכ-142 מיליארד קוב מטרי רבוע.

תעודות הסל של קסם ושל תכלית על מדדי המעו"ף ות"א-100 בלטו במחזורי המסחר שלהן מבחינת תמורה כספית, שהסתכמה ב-67 ו-45 מיליון שקל. בהקשר זה נציין כי קרנות הסל של כלל פיננסים גייסו מיליארד שקלים חודשיים לאחר השקתם.

טבע גברה על סאנופי-אוונטיס במאבק המשפטי בעניין הפטנט על התרופה Eloxatin, לה מכירות שנתיות בהיקף של 1.45 מיליארד דולר בארה"ב. ביהמ"ש בניו ג'רזי קבע כי טבע לא הפרה את חוקי הפטנט.

מניות כי"ל , מכתשים אגן והחברה לישראל ריכזו עניין לאור התנודתיות בשוק הסחורות ולאחר שרשמו בשבוע שעבר ירידות חדות.

גילת מנהלת מגעים ראשוניים לרכישת איירספאן (סימול: AIRN.PK מעבר לדלפק בוול סטריט) תמורת מיליוני דולרים, כשעל-פי הערכות, מדובר בסכום חד-ספרתי של מיליוני דולרים.

מנופים פיננסיים , תיעתר לטענת רשות ניירות-הערך ותסווג חלק מהקרקע בקזחסטאן כ"מלאי". הדבר יביא להצגה חוזרת של דו"חותיה הכספיים של החברה. חלקם של בעלי מניות הרוב בהון העצמי של החברה עשוי לקטון, ולפיכך להגדיל את רמת המינוף של המאזן אותו הוא מממן. ההון העצמי לבעלי מניות הרוב עמד על 127.67 מיליון שקל בסוף מארס, ובחישוב יחסי, הוא מהווה 15.3% מהמאזן המיוחס לו.

פרוטרום רכשה את פעילות הטעמים הלא מתוקים של חברת CH הגרמנית ב-7.3 מיליון דולר. ב-9 החודשים האחרונים עלו מכירות תחום הפעילות הנרכשת ל-7 מיליון דולר. הפעילות סינרגטית לפעילות החברות הבנות של החברה הפועלות בגרמניה.

הראל השקעות ונכסים ובנין , שמתכוונים להשקיע 145 מיליון ליש"ט כדי לרכוש אחזקות מיעוט במתחם הברודגייט בלונדון, התבשרו בסוף השבוע כי UBS, השוכר הגדול ביותר, שוקל להתפנות ממנו. הבנק השוויצרי שוקל לבנות בניין משרדים משל עצמו בהמשך הרחוב בלונדון. עוד בנכסים ובניין , הלוואת הבנייה בפרוייקט מגדלי Queensridge בלאס וגאס תיפרע בחלקה (50 מיליון דולר מתוך 86 מיליון דולר).

לעומתה, כלכלית ירושלים מחליפה הלוואה קיימת בשוויץ, ותרשום רווח של כ-70 מיליון שקל לפני מס בדו"חות הרבעון השני. ההלוואה החדשה לתקופה של 5 שנים ונושאת ריבית שנתית קבועה של 3.18%.

זירת האג"ח

היום יתכנסו אסיפות מחזיקי האג"ח של אזורים (סדרות ז' ו-ח' ) שבשליטת שעיה בוימלגרין. נזכי כי הנושה הגדול של החברה, בנק מזרחי-טפחות מינה רק לאחרונה את יורם טורבוביץ' למנכ"ל החברה. עוד בגזרת האסיפות, תתכנס היום אסיפת בעלי המניות השנתית של גילאון .

נמשך מצעד הגיוסים בשוק ההון, ואלביט הדמיה גייסה 7.6 מיליון דולר. החברה הבת פלאזה סנטרס מתכננת לגייס 150 מיליון שקל.

בריטיש ישראל תרחיב את הגיוס של באג"ח (מסדרה ב' הצמודה למדד המחירים לצרכן ומסדרה ז' להמרה) ל-150 מיליון שקל מ-100 מיליון שקל, בעקבות ביקושים בשלב המוסדי של המכרז. הריביות אותן ישאו הסדרות יעמדו על 5.6% ו-7.6%, בהתאמה.

[לאתר המעו"ף]