דרום אפריקה כיעד אטרקטיבי להשקעות בתחומי התשתיות, הסניטציה והאנרגיה

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] ד"ר אבי נוב: מערכת המס בדרום אפריקה אמנם אינה נחשבת כיעילה, אך מתוכננות רפורמות בשנים הקרובות אשר יהפכו את שיטת המס לאטרקטיבית

[רוצה להיחשף לשוק הדרום אפריקאי ? הירשם לניוזלטר עסקים מתעוררים]

דרום אפריקה היא יעד אטרקטיבי להשקעות בתחומי התשתיות, ובמיוחד מים, סניטציה ואנרגיה. בעקבות משחקי המונדיאל שיערכו בדרום אפריקה בשנת 2010, הממשלה החליטה על השקעות של מיליארדים בבניה ושדרוג תשתיות, ובכלל זה, שיפור הכבישים ורשת הרכבות. צפויים להגיע כ- 10 מיליון תיירים במהלך ואחרי המונדיאל.

דרום אפריקה היא אטרקטיבית להשקעות, גם מהטעמים הבאים: הכלכלה יציבה יחסית; למדינה חשיפה פחותה למשבר הכלכלי הגלובלי בעקבות מדיניות כלכלית שמרנית של הממשלה; מערכת פיננסית מפותחת; עלויות שכר נמוכות יחסית.

מערכת המס בדרום אפריקה אמנם אינה נחשבת כיעילה, אך מתוכננות רפורמות בשנים הקרובות אשר יהפכו את שיטת המס לאטרקטיבית. כיום, זרים המשקיעים בדרום אפריקה עושים שימוש רב בתכנוני מס על מנת להפחית את חבות המס על ההכנסות שם. להלן תיאור המאפיינים העיקריים במערכת מיסוי של דרום אפריקה:

מיסוי יחידים: מס הכנסה מוטל על הכנסות יחידים בשיטה פרוגרסיבית, החל ממדרגה נמוכה של 18% ועד למדרגה עליונה של 40%. יחיד המתגורר מעל 183 יום בשנה בדרום אפריקה ייחשב כתושב ויהיה כפוף למיסוי מקומי.

מס חברות: חברה תושבת דרום אפריקה חייבת במס על כלל הכנסותיה בעולם. חברות זרות חייבות במס רק בגין הכנסות אשר הופקו ממקורות בתוך דרום אפריקה, לרבות רווחים הנובעים ממוסד קבע בדרום אפריקה. שיעור מס החברות הוא: 28%. חברות יכולות ליהנות, בתנאים מסוימים, מהטבות מס שונות.

מס רווחי הון: 50% משיעור מס החברות (בעיקרון, מס אפקטיבי בשיעור של 14%).

מס ערך מוסף: שיעור מס ערך מוסף הוא 14%.

ניכוי מס במקור על דיבידנד: דיבידנדים המשולמים לחברה זרה כפופים בעיקרון לניכוי מס במקור בשיעור של 0% (בהתאם לרפורמה במס המתוכננת בדרום אפריקה, שיעור ניכוי המס במקור אמור לעלות ל-10%).

אמנות למניעת כפל מס: דרום אפריקה חתומה על כ-65 אמנות למניעת כפל מס. האמנה למניעת כפל בין מדינת ישראל לדרום אפריקה נכנסה לתוקף בשנת 1980.

תכנון מס למשקיעים מישראל: במקרים בהן קיימת זכאות להטבות מס בדרום אפריקה, ניתן יהיה לנצל את הוראת "חסך המס" באמנה למניעת כפל בין ישראל לדרום אפריקה, וזאת במטרה למקסם את ההטבה. הוראה זאת קובעת כי בכפוף לתנאים מסוימים יקבל המשקיע הישראלי, זיכוי ממס כנגד שיעור המס המלא בו היה מתחייב בדרום אפריקה, לו לא היה זכאי להטבת המס שניתנה לו.

ד"ר אבי נוב, מומחה למיסוי ישראלי ובינלאומי, הוא עורך דין המייצג לקוחות מישראל ומחו"ל בתחום המיסוי ומרצה בבית הספר למשפטים, ובבית הספר למנהל עסקים של המסלול האקדמי המכללה למינהל. ניתן לפנות אליו במייל: avinov@bezeqint.net<>