חברת החשמל: נכשלה פגישה בין לסקר וצרפתי לאילן לוין - החברה לא הפחיתה החריגות ממשכורות העובדים

ל"גלובס" נודע, כי במהלך הפגישה שעלתה לטונים גבוהים הטיחו לסקר וצרפתי בלוין כי דרישתו גורמת לנזק משמעותי לחברה ■ צרפתי: הפגישה לא הניבה שום חדש - לוין דורש השבה של הכספים ואנחנו ביקשנו מההסתדרות להכריז על סכסוך עבודה"

מנכ"ל חברת החשמל, עמוס לסקר, ויו"ר הוועד, דוד (מיקו) צרפתי, נפגשו ביום חמישי האחרון עם הממונה על השכר באוצר, אילן לוין, בניסיון לגבש פשרה בעניין דרישתו לביטול מיידי של חריגות השכר בחברה, אולם הפגישה הסתיימה ללא תוצאות כאשר המחלוקת הקשה בין הצדדים נותרה בעינה. כך נודע ל"גלובס".

עוד נודע כי במהלך הפגישה שעלתה לטונים גבוהים הטיחו לסקר וצרפתי בלוין כי דרישתו להפחתה מיידית של חריגות השכר מטרפדת את חידוש המו"מ על הרפורמה וגורמת לנזק משמעותי לחברה.

"לגלובס" נודע עוד כי למרות דרישת הממונה על השכר באוצר להפחית את חריגות השכר באופן מיידי, חברת החשמל שילמה היום לעובדים משכורות כרגיל ללא ניכוי חריגות השכר.

לטענת חברת החשמל, היא הודיעה מראש לאוצר כי לא ניתן יהיה ליישם את ההפחתה מיידית במשכורות יולי, אלא החל ממשכורות חודש אוגוסט בלבד. בחברת החשמל מציינים כי לסקר הודיע רשמית ללוין כי מבחינה טכנית החברה אינה יכולה להיערך מיידית להפחתת חריגות השכר.

בסוף השבוע שעבר הורה לוין על הפחתה מיידית של תוספות שכר חריגות ששולמו שלא כדין לעובדי חברת החשמל, הנאמדות ב-175 מיליון שקל בשנה, וכן על השבת כ-100 מיליון שקל בגין השכר החורג ששולם לעובדים שלא כחוק מאז ינואר 2004.

מדובר בחריגות שכר שהתגלו כבר בבדיקת מבקר המדינה בשנת 1999. בשנת 2006 חויבו הבכירים בחברת החשמל להחזיר הכספים, ועתה הורה לוין על יישום חלקה השני של ההחלטה הנוגע לשכר העובדים הרגילים. יצוין כי בחישוב רכיבי הפנסיה, עשוי החיסכון להגיע לחצי מיליארד שקל לשנה ואף יותר.

"אילן לוין קיבל החלטה בעיתוי אומלל, בזמן שאנו אמורים לנהל מו"מ על הרפורמה במשק החשמל", אמר בתגובה מיקו צרפתי. "ברור מאליו שהמו"מ לא יתחיל כל עוד הדרישה של לוין עומדת על הפרק", הוא הבהיר.

צרפתי ציין כי הדרישות של לוין נדונו בעבר וכי קיימים ויכוחים מהותיים בעניין, כאשר גם הנהלת חברת החשמל מכירה ברכיבי השכר המדוברים כרכיבים חוקיים.

צרפתי הבהיר כי הפגישה לא הניבה שום דבר חדש, כלומר שני הצדדים נותרו בעמדותיהם: "לוין דורש השבה של הכספים ואנחנו ביקשנו (מההסתדרות) להכריז על סכסוך עבודה".

בהסתדרות מבהירים כי הם תומכים בעמדה של צרפתי, לפיה המו"מ על הרפורמה צריך לכלול את כלל הדרישות של האוצר, וזאת ללא צעדים חד צדדיים מצד האוצר. לטענת גורמים בהסתדרות, משמעות הדרישות של לוין היא פתיחה של הסכמים קיבוציים קיימים, בעוד שהמו"מ על הרפורמה יניב ממילא הסכמים קיבוציים חדשים. על כן, הם אומרים, אין טעם לנהל בנפרד מספר נושאים שונים הקשורים לתנאי העבודה.

בחברת החשמל אישרו כי התקיימה פגישה בנושא, אך סרבו להתייחס לתוכנה.