נובה מזנקת ב-140% - החברה דיווחה על הזמנות שיא למערכות המדידה העצמאיות; הערכות: היקפן מסתכם ב-8 מיליון דולר

המניה מטפסת במחזור הגבוה פי 8 מהממוצע היומי תוך חצי שעה בלבד מתחילת המסחר ■ גבי זליגסון, נשיא ומנכ"ל נובה ל"גלובס": "הגידול בהזמנות יכול להביא לאיזון ויש סיכוי לעבור אף מעבר לזה"

נובה מכשירי מדידה , המייצרת מערכות בדיקה לתעשיית השבבים, הודיעה הבוקר (ב') כי תציג הזמנות שיא למערכות מידה עצמאיות מתוצרתה בדו"חות הכספיים של הרבעון השני. על-פי ההערכות בשוק, מדובר בהזמנות המסתכמות ב-8 מיליון דולר, סכום הגבוה מהכנסותיה הכוללות ברבעון הראשון.

ההזמנות נובעות משלושה לקוחות שונים שנובה לא סיפקה את שמם, ונובה צפויה לספק את ההזמנות ולהתקין את המכשירים ברבעון השני והשלישי של 2009. השימוש במערכות אלו יהיה עבור מדידות אופטיות במספר שלבים בתהליך הפיתוח ובטכנולוגיות ייצור מתקדמות עד ל-45 ננו-מטר (כל ננו מטר שקול לעשירית המיליון של המילימטר).

"אין ספק כי מדובר באבן דרך בתולדות החברה", אמר גבי זליגסון, נשיא ומנכ"ל נובה. "הוכחנו כי יש לנו טכנולוגיית רבת ערך ליצרני המוליכים למחצה ומאמצי החדירה שלנו נושאים פרי. שוק מערכות המדידה העצמאיות מייצג מנוע צמיחה משמעותי לנובה, במיוחד לאור מחירי המכירה הממוצעים שבו - הגבוהים משמהותית מאלו במגזר המכשירים המשולבים. גם הגיוון של הלקוחות כמו ההטמעה של המכשירים בשלבים שונים של התהליך (בייצור ובמחקר ופיתוח) מוכיחים כי אנחנו ממוצבים היטב לגדול בשוק המכשירים העצמאיים לקראת התאוששות התעשייה מההאטה הנוכחית".

ברבעון הראשון של השנה עברה נובה להפסד רבעוני של 1.6 מיליון דולר (כ-7 מיליון שקל), סנט בודד למניה. הכנסותיה קטנו ב-47.4% לעומת הרבעון המקביל ל-23.96 מיליון שקל הונה העצמי הסתכם ב-86.11 מיליון שקל. תזרים המזומנים השלילי מפעילות שוטפת זינק פי 2.3 ל-15.15 מיליון שקל.

מערכות המדידה של נובה מאפשרות בקרה על תהליך הייצור של יצרניות שבבים בכל העולם, ובין לקוחותיה ניתן למנות שמות מוכרים כמו סמסונג, IBM, טאואר סמיקונדקטורס ויצרניות זכרונות מארה"ב. בעוד שמערכות המדידה שהיא מייצרת הן עפ"י רוב משולבות בתוך מכונות הייצור עצמן (כמו מכונות שמציירת אפלייד מטריאלס, למשל), לאחרונה היא נכנסת לתחום מערכות עצמאיות. "המערכות העצמאיות מאפשרות לנו רווחיות גבוהה יותר (כ-0.75-1 מיליון דולר למערכת עצמאית לעומת 250-350 אלף דולר למערכת משולבת)", אומר היום ל"גלובס" זליגסון.

"ב-2008 תחום המיקרו-אלקטרוניקה החל לחוות האטה עוד לפני המשבר העולמי בשל ייצור-יתר, ולכן החלה עצירה מאוד משמעותית בהשקעות ההוניות. מתחילת אפריל אנחנו רואים שינוי מגמה די מרכזי שנובע ממספר תהליכים מאקרו-כלכליים בסין ביפן ובטיוואן, כמו חלוקת שוברים לקניות (בטיוואן: 120 דולר לכל אזרח), על מנת להניע את המכירות בכלל, לרבות מוצרי אלקטרוניקה כמו טלוויזיות ומערכות שמע".

לדברי זליגסון, ההתמקדות של יצרנות השבבים בהתייעלות בכושר הייצור במפעלים הקיימים גוזרת תחזית אופטימית לנובה: "כאן אנחנו נכנסים לתמונה כחברה שמייצרת מכשירים לבקרה יותר טובה על תהליך הייצור. מכונות מהסוג שלנו מאפשרות מזעור מאוד נמוך על סמך מחיר קיים.

■ מה התחזית של ההזמנות על התוצאות הכספיות? האם תחזרו לרווחיות?

"אנחנו לא מספקים תחזית, אבל מבחינת רווחיות, אפשר להזכיר את העבודה שעברנו ל-4 ימי עבודה, ואנחנו אחרי גל פיטורים בנובמבר. להערכתנו, נקודת האיזון מצויה ב-6.5-7 מיליון דולר (מכאן, שהעסקה עשויה לגזור לנובה מעבר לרווחיות, א"ו). "הגידול בהזמנות יכול להביא לאיזון במבנה ההוצאות הנוכחי, ויש סיכוי - לאורן - לעבור אף מעבר לזה".

נובה נסחרת ברשימת ה-Global Market של הנאסד"ק, כמו גם בבורסה בתל-אביב, לפי שווי-שוק של 57.3 מיליון שקל, מאחר ומתחילת השנה זינקה ב-165.6% בבורסה המקומית. נכון לשעת הכנת הידיעה מזנקת המניה ב-69.2%, והיא כבר ראתה שער גבוה יותר הבוקר. מחזור המסחר במניה, תוך פחות מחצי שעה מתחילת המסחר, כבר גבוה פי 8.3 מהממוצע היומי ב-90 הימים האחרונים.

נובהנובה