הסטארט-אפ הישראלי Boxee נכנס לעימות חזיתי עם ניוז-קורפ ו-NBC

בוקסי אפשרה גישה לתוכני וידיאו של האתר Hulu, השייך לניוז-קורפ ■ Hulu חסמה את בוקסי ■ המנכ"ל: "כשפיתחנו את המוצר, לא היה לנו מושג איך עובדת התעשייה. זו הייתה תמימות"

בסיפור הזה מככבים השחקנים הכי גדולים בעולם המדיה: ספקיות כבלים כמו Comcast, ערוצי טלוויזיה כדוגמת NBC, תאגידי קולנוע כגון דיסני ושחקנים מוכרים אחרים כמו AOL, מייספייס ופוקס.

במגרש של הענקים האלה משחקת גם חברת סטארט-אפ אחת קטנה מישראל, Boxee, שפיתחה תוכנת מדיה-סנטר שמבוססת על קוד פתוח. לא יהיה מוגזם להגיד שהחברה הצליחה להציב איום ממשי על המרקם העדין שבבסיס תעשיית הטלוויזיה האמריקנית.

אם בוחנים את הסכסוך שאליו נקלעה לאחרונה בוקסי מול המיזם האינטרנטי Hulu, שהקימו ניוז קורפ ו-NBC יוניברסל, ניתן ללמוד על הדרך בה תעשיית הטלוויזיה האמריקנית פועלת, ומה הסיכויים שלה לשרוד בעולם שבו האינטרנט מהווה תחליף ראוי וזול.

תחילתו של הסכסוך נעוץ בפברואר השנה, אז החליטה Hulu, המפעילה אתר תוכני וידיאו ונחשבת במובנים רבים כ"YouTube הבאה", לחסום את הגישה מבוקסי בעקבות לחץ של פוקס ו-NBC, שרצו למנוע גישה חופשית לתכנים שלהן.

בחודשים הבאים, התרחש משחק של חתול ועכבר: בוקסי מצאה פרצה חדשה, ו-Hulu חסמה אותה במהירות. כעת, התכנים האטרקטיביים של Hulu לא נגישים, אבל בוקסי עוד לא אמרה את המילה האחרונה בסיפור.

הם מפחדים

התוכנה של בוקסי מאפשרת לחבר בין המחשב לטלוויזיה, ולצפות במסך הגדול בכל התכנים שמאוחסנים על המחשב האישי של המשתמש, או בתכנים שניתנים לצריכה באינטרנט - כמו התכנים החינמיים שמציעה Hulu ברשת. כך, משתמשים יכולים ליהנות מהחוויה הטלוויזיונית, ללא תלות בלוח המשדרים וחבילות הערוצים, ובחינם. לצד ממשק הווידיאו, בוקסי מציעה למשתמשים גם פיצ'רים חברתיים.

השתלשלות הסיפור אולי הייתה צפויה, אבל יזמי החברה, אבנר רונן המנכ"ל, תום סלע, עידן כהן, גדעון קזין ורועי וולקן, לא שיערו שהחברה שלהם תעורר כל-כך הרבה רעש. "כשפיתחנו את המוצר לא היה לנו מושג איך עובדת התעשייה, ולא עשינו חקר שוק. זה היה סוג של תמימות", אומר רונן ל"גלובס". לאחר השקת המוצר בכנס ה-CES ב-2008, הגיעו גם כתבות ב"פורבס" וב"ניו יורק טיימס", עד שחברות המדיה והכבלים התעוררו והחליטו שלא לשתף פעולה.

"חברות הכבלים מפחדות שצרכנים יחליטו לצמצם את חבילות הערוצים שהם משלמים עבורן או יבטלו את דמי המנוי, וכך מקור ההכנסה שלהן ייפגע", אומר רונן, "ואילו חברות המדיה מתבססות בעיקר על ההכנסות שמגיעות מחברות הכבלים וערוצי הטלוויזיה, שמשלמות בעבור התכנים שבבעלותן. פתחנו תיבת פנדורה, ואנחנו נמצאים באמצע, בנקודה שבעייתית לכולם. התעשייה הזו מוערכת ב-200 מיליארד דולר, זה סכום גדול שנמצא בסכנה מבחינתם".

אפשר להבין אותן. אתם לוקחים את התכנים שלהם, ומשדרים לאחרים - בחינם.

"ברגע שתעשייה זמינה באינטרנט, המודל העסקי שלה חייב לעבור שינוי ולהתפתח. הבעיה היא שזה מודל נוח ורווחי מבחינתן, והן פשוט דוחות את הקץ. אני בטוח שגם חברות המדיה והכבלים מבינות שהעולם הולך לכיוון הזה".

לדברי רונן, אנשים לא יוותרו כל-כך מהר על הכבלים, והתהליך ייקח בין 5 ל-10 שנים, אך בסופו של דבר יקרה. "ל-Hulu אין מה לפחד מבוקסי. יש לנו רק חצי מיליון משתמשים, וזה יכול להוות עבורם מעין מגרש משחקים שיאפשר להם לנסות מודלים שונים על יוזרים. לצד הסכנה, יש זרם הכנסות חדש שאפשר ליצור". כך, הוא סבור שיהיו משתמשים שיהיו מוכנים, לדוגמה, לשלם בעבור צפייה בפרק לפני כולם.

המלחמה של Hulu

Hulu לא יושבת בחיבוק ידיים. החברה השיקה באחרונה אפליקציית דסקטופ שמזכירה את זו של בוקסי, ולמרות ש-Hulu טוענת כי האפליקציה לא מיועדת לחיבור הטלוויזיה למחשב - רונן סבור אחרת. "האפליקציה היא מס שפתיים. העובדה שהם השיקו אותה מעידה על כך שהם מבינים שחייבים לתמוך ביוזרים שמחברים את המחשב לטלוויזיה".

מה מצב היחסים ביניכם כעת?

"אנחנו נמצאים בנקודת שפל. הסיפור הזה הלחיץ אותנו וזה פגע בחוויית המשתמשים. אבל אנחנו שומרים על פתיחות מול היוזרים. קיבלנו קורס מזורז בתעשיית המדיה, ואנחנו מנסים לדבר איתם - אבל זה בעיקר מונולוג". הצדדים לא נפגשו מאז התפוצצות הפרשה.

"זה לא שאנחנו לא מבינים את המשחק. אנחנו פשוט לא טובים בלשחק אותו. אבל אנחנו אופטימיים". רונן מוסיף כי "בוקסי נתפסת כסמן הקיצוני של העתיד הלא ידוע של התעשייה, והיום לא פופולרי לעבוד איתנו, אבל אני בטוח שספקי התכנים יבינו שיש כאלה שהאינטרנט הוא כלי צריכת התוכן היחיד שלהם. בסופו של דבר Hulu יהיה חלק מבוקסי, אבל אנחנו מתמקדים עכשיו בהגדלת מאגר המשתמשים. אז כבר אי אפשר יהיה להתעלם מהטרנד שאנחנו מייצגים".