בהתאם לציפיות: נגיד בנק ישראל הותיר את הריבית ליולי ברמתה הנוכחית - 0.5%; לא צפוי להעלות את הריבית בזמן הקרוב

זו הפעם הרביעית ברציפות בה השאיר הנגיד את שיעור הריבית ברמה זו ■ בנק ישראל: "האינפלציה בתקופה הקרובה צפויה להישאר בתוך היעד הממשלתי (1%-3%)" ■ "הפעילות הכלכלית בצל המיתון צפויה להימשך"

בהתאם לציפיות בשוק ההון, ובפעם הרביעית ברציפות, נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, הותיר את הריבית במשק הישראלי לחודש יולי ברמתה הנוכחית - 0.5%. כך הודיע היום (ב') בנק ישראל.

למרות שהחלטה לא הפתיעה איש, יש בה מסר חשוב שהנגיד פישר מבקש להעביר ברמיזה: גם אם הציפיות לאינפלציה עלו בתקופה האחרונה וגם אם האינפלציה בפועל תהיה בצד העליון של יעד יציבות המחירים של הממשלה (1%-3%), בנק ישראל לא צפוי להעלות את הריבית בטווח הקצר-בינוני.

מדובר במסר חשוב מאוד של הנגיד, שרואה במיתון סכנה הרבה יותר חמורה מאשר הלחצים האינפלציוניים, והוא סבור כי ריבית נמוכה וכמעט אפסית, זו הדרך להתמודד עם המשבר. בהודעה של בנק ישראל, נכתב כי האינפלציה צפויה בתקופה הקרובה להישאר בתוך היעד, גם אם בחלק מהזמן תהיה קרובה לגבול העליון של התחום. כמו כן צפוי שהפעילות הכלכלית בצל המיתון תימשך בתקופה הקרובה. מצב זה תומך בשמירה על הריבית הנמוכה בחודשים הקרובים.

בבנק ישראל מסבירים, כי הגורמים להחלטה להותיר את ריבית יולי ללא שינוי ברמתה הנמוכה, נובעת גם מהצעדים הנוספים המשלימים שנוקט בנק ישראל - רכישות בשוק המט"ח ובשוק האג"ח הממשלתיות, שתורמים לחיזוק יכולתו של המשק להתמודד עם ההשלכות של המשבר הכלכלי העולמי על המשק הישראלי. "החלטה זו תומכת בהשגת יעד האינפלציה, בפעילות הכלכלית הריאלית וביציבות המערכת הפיננסית". לשון ההודעה.

נתונים על הפעילות הריאלית בישראל מחזקים את ההערכה לפיה הירידה בתוצר מתחילה להתמתן. יחד עם זאת, הפעילות הריאלית צפויה להמשיך להתכווץ בחודשים הקרובים תוך המשך העלייה בשיעור האבטלה. המשך המדיניות המוניטרית המרחיבה תומך בהחזרת הצמיחה החיובית למשק.

נזכיר, כי מפני שכלי הריבית מיצה את עצמו כבר זמן רב, מפעיל בנק ישראל שני כלים נוספים ובלתי שגרתיים: רכישה יומית של 100 מיליון דולר בשוק הפתוח כדי לתמוך בדולר ובכך ביצוא, ביצואנים ובצמיחה. בנוסף, רוכש בנק ישראל אג''ח ממשלה בשוק המשני בסך 200 מיליון שקל מדי יום.

ברקע להחלטת הריבית, נזכיר כי אתמול פורסם כי המדד המשולב של בנק ישראל הצביע על כך שהמיתון במשק הישראלי עדיין כאן, כשירד בחודש מאי ב-0.5%, ובמקביל מדד מלניק לבחינת מצב המשק ירד ב-0.7%, מה שמעיד על המשך הירידה בפעילות הכלכלית בישראל. "הירידה במדד המשולב למצב המשק מעידה על המשך ירידת היקף הפעילות", נמסר מבנק ישראל. "המשך ההרעה במצב המשק מצא ביטויו בירידת כל רכיבי המדד, ובמיוחד אלו של הפדיון של המסחר והשירותים, ויבוא הסחורות".

התגובות לריבית

רונן מנחם, מנהל היחידה לאסטרטגיה והשקעות בבנק מזרחי טפחות: "המשפט החשוב, להערכתנו, נאמר בסוף דברי הסיכום של פישר. לפיו, המצב הנוכחי תומך בשמירה על הריבית הנמוכה בחודשים הקרובים. משפט זה לא נאמר מפורשות בהודעות הקודמות ולהערכתנו תכליתו לגרום לעקום התשואה לפדיון, שחלק מתלילותו ניתן לתלות בציפיות כי הריבית תעלה בקרוב, להשתטח מעט. לכן, התבטאות זו הנה כלי משלים לרכישות אגרות החוב עצמן".

"מרחב התמרון מצטמצם במהירות. בנק ישראל יידרש, בהחלטותיו הבאות, ללא מעט גורמי סיכון, כולל: שיפור במדדים צופים קדימה, זינוק בכמות הכסף, קשיחות במחיר הדיור, רמה גבוהה של האינפלציה בסיסית, תלילות בעקום התשואה לפדיון והתאוששות במחירי הסחורות בעולם".

"בנק ישראל, שציין בהודעתו הקודמת שהתחדשות הצמיחה תהייה רק לקראת סוף השנה, אומר הפעם שהפעילות תוסיף להתכווץ בחודשים הקרובים, ולא נוקב במועד משוער להתחדשות הצמיחה. בכך הוא מבהיר את סיכון התוצר הכרוך ברמת הריבית הנמוכה. להערכתנו, ריבית בנק ישראל תעלה בכל זאת ל-1.5% לפחות בתוך 12 חודשים, אף כי בנק ישראל ישתדל להותירה ללא שינוי ככל שיוכל".

אורי יהודאי, יו"ר ועדת הכלכלה בהתאחדות התעשיינים: "יש להיזהר מאופטימיות בטרם עת - השינויים בשערי המטבע, לצד המשך הירידה בביקושים העולמיים ומחנק אשראי, יוצרים תמהיל מסוכן המאיים על יכולתו של המשק הישראלי לצאת מהמשבר בזמן הקרוב; נגיד הבנק הוכיח עד כה אחריות, גמישות ויצירתיות ואנו בטוחים כי ימשיך לפעול בכל הכלים העומדים לרשותו, לחיזוק כושר התחרות של היצוא הישראלי - זאת באמצעות המשך רכישת הדולרים לתמיכה בשער החליפין, לצד צעדים להרחבה מוניטרית, ולהקלה של מחנק האשראי במשק".