המסחר באירופה הסתיים במגמה מעורבת לאחר שה-ECB הציע למוסדות פיננסיים הלוואות בלתי מוגבלות לשנה

[לטבלת ישראליות בעולם] הדאקס עלה ב-0.3% הפוטסי איבד 0.1% ■ קרפור הוסיפה 3.6% ■ מדד מנהלי הרכש (PMI) של אירופה ירד ל-44.5 נקודות ביוני מרמה של 44.8 נקודות במאי לעומת צפי ל-45.8 נקודות

המדדים המובילים באירופה נסגרו במגמה מעורבת, לאחר שגם וול סטריט נסחרה במגמה דומה ולאחר נעילה שלילית הבוקר באסיה . המסחר הושפע מכך שהבנק המרכזי של אירופה (ECB) סיפק לכלכלת מרחב האירו תמריץ עקיף בהיקף שיא. זאת כאשר הוא הציע למוסדות פיננסיים הלוואות לא מוגבלות לשנה אחת, שהביקוש להן היה צפוי להגיע לכמה מאות מיליארדי אירו.

ה-ECB הכריז על פעילות החרום הזו לתגבור הנזילות בשוקי ההון כבר בחודש שעבר, וההיענות לה אמורה להיות גבוהה במיוחד, לאור ההערכה בשווקים שהריבית במרחב האירו, 1% כיום, לא תופחת. פירוש הדבר מבחינת המוסדות הפיננסיים הוא הזדמנות כמעט בלתי חוזרת ללוות סכומים גבוהים בתנאים טובים במיוחד.

להערכת אנליסטים, הביקוש שנרשם היום צפוי לעלות על ביקוש השיא הקודם של 348.6 מיליארד אירו שהיה להזרמת הון דומה של הבנק המרכזי בדצמבר 2008. "זו יכולה להיות ההקלה המוניטרית הסופית של ה-ECB - בצנעה או בגניבה", אמר אריק נילסן, כלכלן לשוק האירופי של גולדמן זקס. "אילו הייתי בנק, הייתי אוסף את כל הרהיטים שלי כדי שיהיו בטחונות ללקיחת כספים מה-ECB".

בסיום המסחר ירד מדד הפוטסי ב-0.1% ■ הקאק איבד 0.2% ■ הדאקס טיפס ב-0.3%.

בזירת המטבעות, האירו מזנק ב-1.52% ל-1.4077 והליש"ט מטפסת 0.28% ל-1.64 דולר לליש"ט.

בזירת המאקרו

מדד מנהלי הרכש (PMI) של אירופה ירד ל-44.5 נקודות ביוני מרמה של 44.8 נקודות במאי - הרבה מתחת לרף 50 הנקודות המבדיל בין צמיחה להתכווצות כלכלית, וכן מתחת לתחזיות האנליסטים לתוצאה של 45.8 נקודות.

מניות בכותרות

חברת המתכות אקסטרטה ריכזה עניין לאחר שאנגלו אמריקן דחתה את הצעת המיזוג של החברה.

יצרנית כלי הרכב פיג'ו בלטה לאחר שהחברה הצרפתית הודיעה כי היא צופה הפסד תפעולי של 1 עד 2 מיליארד אירו בשנה הנוכחית.

מניית קרפור הצרפתית המשיכה לרכז עניין לאחר שכור, המוחזקת על ידי דסק"ש (62.7%), הודיעה אתמול כי תרכוש מניות של חברת בהיקף של 3.5 מיליארד שקל (630 מיליון אירו). כור כבר החלה לרכוש מניות קרפור והיא מחזיקה כעת ב-כ-0.25% מהון מניותיה של החברה הצרפתית (כ-1.76 מיליון מניות) בסכום השקעה כולל של כ-284 מיליון שקל.

מניית היפו נדל"ן משכה את תשומת הלב לאחר שחברת ההלוואות שכמעט קרסה בשנה שעברה הודיעה כי היא צופה מעמסה משמעותית על ההכנסות ברבעון השני של השנה.

מניות הכרייה והאנרגיה BHP ביליטון , ריו טינטו , רויאל דאטש של ובריטיש פטרוליום בלטו על רקע ירידת מחיר הנפט אל מתחת לרף 67 הדולר לחבית, במסחר האלקטרוני, בבורסת הסחורות של ניו יורק.

ישראליות באירופה

מדג'ניקס דיווחה אתמול לבורסה של לונדון כי היא הצליחה לגייס 265 אלף דולר כחלק מהמהלך לגיוס סכום כולל של 5 מיליון דולר. הסכום עשוי לגדול ל-7 מיליון דולר.

באטמ תקשורת דיווחה לבורסה של לונדון כי במסגרת ישיבה שנתית של בעלי המניות שנערכה ב-17 ליוני, כל החלטות ההנהלה התקבלו פה אחד.