הפסד ליולי עופר: בית המשפט הורה לו למסור את הקרקעות ליד ביתו בהרצליה

מדובר בשטח של 419 מ"ר שהופקע ע"י הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה הרצליה לשם השלמת פרויקט המסילה בעיר ■ בעבר טען עופר כי הפקעת הקרקע תגרום לו נזק בריאותי בלתי הפיך ■ עופר: מכבד את החלטת ביהמ"ש

הפסד ליולי עופר: בית המשפט המחוזי בתל-אביב הורה לעופר למסור לאלתר את ההחזקה במקרקעין בשטח של 419 מ"ר שהופקעו על-ידי הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה הרצליה לצורכי דרך, והדרושים לה באופן דחוף לשם השלמת פרויקט פיתוח - הנחת תשתיות וסלילת דרכים - במתחם המסילה בעיר.

עיריית הרצליה הודיעה בסוף ינואר 2008 לעופר על כוונתה לתפוס חזקה בתוך חודשיים בשטח של כ-636 מ"ר בבעלותו שהופקע למטרת דרך. עופר הודיע לעירייה כי הוא מתנגד למסירת החזקה במקרקעין, ובין הצדדים התנהל משא-ומתן במסגרתו אף נערך במקום סיור בהשתתפות ראש עיריית הרצליה, יעל גרמן, אולם בסופו של דבר לא הגיעו הצדדים להסכמה.

על כן פנתה העירייה לבית המשפט על מנת שיכריע בכל הנוגע ליתרת השטח המופקע המצויה בגבול המזרחי של המקרקעין, לאחר שהחזקה ברצועת הקרקע המערבית נתפסה על-ידי העירייה.

עופר טען בהתנגדותו למסירת החזקה במקרקעין, כי על-פי התוכנית מכוחה בוצעה ההפקעה הופקע לצרכי ציבור שטח של 564 מ"ר מהמקרקעין, וממילא השטח הכולל בו מבוקש לתפוס חזקה גדול ב-62 מ"ר מהשטח שהופקע על-פי התוכנית האמורה.

עוד טען עופר כי נותר בידו, על-פי תוכנית איחוד וחלוקה בהסכמת בעלים שאושרה למתן תוקף ביולי 2005, שטח של 7,646 מ"ר מהמקרקעין במקום שטח של 7,708 מ"ר - שאמור היה להישאר בידיו בהתאם לתוכנית מכוחה בוצעה ההפקעה.

לדבריו, ביחס לשטח העולה על השטח שהופקע לא פורסמה כל הודעת הפקעה, ולמעשה השטח האמור (62 מ"ר) לא הופקע מעולם, ולפיכך אין העירייה זכאית לקבל את החזקה בשטח זה.

עוד טען כי היה על העירייה לקבל את הצעתו לפצל את מסירת החזקה ברצועה המזרחית ששטחה 419 מ"ר לשני שלבים - כאשר בשלב ראשון ומיידי היה עליה לקבל את החזקה ברצועת קרקע של 8 מ"ר מחוץ לחצר ביתו, הדרושה לצורך העברת תשתיות וסלילת דרך זמנית; ורק בשלב מאוחר יותר, לאחר השלמת עובדות הפיתוח, לקבל רצועת קרקע של 4 מ"ר המצויה בחצר ביתו ומיועדת לביצוע מדרכות ומפרצי חניה.

השופט יהודה זפט דחה את טענותיו של עופר לעניין אי פרסום להודעת ההפקעה לכל השטח המופקע, וציין כי עופר חתם על התוכנית לפיה נגרע שטח של 626 מ"ר מהמקרקעין שבבעלותו, וממילא ידע ואף הסכים להיקף ההפקעה שנועדה לצורך דרך.

השופט ציין עוד כי עבודות התשתית והפיתוח לרווחת תושבי השכונה מצויות בעיצומן, וסירובו של עופר למסור את החזקה במלוא השטח המופקע מעכב את השלמת העבודות האמורות, וכן הצעתו לבצע את העבודות בשני שלבים כרוכה בהוצאה כספית נוספת של כמיליון שקל, ובחלקה אינה ניתנת לביצוע מטעמי בטיחות.

לדברי השופט, נראה כי השטח שאת החזקה בו מסרב עופר למסור למבקשות נדרש בדחיפות להשלמת העבודות שלשמן בוצעה ההפקעה, ואין הצדקה לעכב עוד את מסירת החזקה במלוא השטח המופקע.

אשר על כן החליט השופט לקבל את התביעה של הוועדה המקומית בעירייה, להורות לעופר למסור לאלתר את החזקה ברצועה המזרחית במקרקעין בשטח של 419 מ"ר, ולחייבו בהוצאות המשפט של המבקשות בסך 10 אלפים שקל. (ה.פ. 1070/09).

יולי עופר מסר בתגובה כי הוא מכבד את החלטת בית המשפט, וכי בכוונתו לקיימה בתיאום עם עיריית הרצליה.