"ביזנסוויק" על שוק הנדל"ן בישראל: "ישנו מחסור של 10,000 דירות בישראל - והמצב לא צפוי להשתפר בקרוב"

השבועון הכלכלי האמריקני מתאר את שוק הנדל"ן הישראלי כאי בודד בעולם הסובל ממיתון, וקובע חד משמעית: "לא רק ששוק הנדל"ן הישראלי הצליח לחמוק מהתרסקות, אלא המחירים ממשיכים לעלות"

"בשנה שעברה החליטו ישראלים רבים להקפיא את תכניותיהם לרכישת דירה. מחירי הנדל"ן בכל כלכלה מערבית גדולה נפלו, והתחושה הייתה שזה רק עניין של זמן עד שהירידות יגיעו גם לשוק הנדל"ן הישראלי. מספר העסקאות ברבעון הרביעי של 2008 ירד בחדות, שעה שהמיתון העולמי פגע גם בכלכלה הישראלית. אך במחצית 2009, נראה כי לא רק ששוק הנדל"ן הישראלי הצליח לחמוק מהתרסקות, אלא המחירים ממשיכים לעלות למרות שהכלכלה חווה את המיתון הקשה בתולדותיה והאבטלה עולה".

במילים אלו מתאר השבועון הכלכלי האמריקני "ביזנסוויק" את שוק הנדל"ן הישראלי, בכתבה מחמיאה שמציירת את שוק הנדל"ן בישראל כאי בודד בעולם שבו שוקי הנדל"ן סובלים ממיתון, כ-10 חודשים לאחר פשיטת הרגל של ליהמן ברדרס אשר הביאה להחרפת המשבר הכלכלי העולמי.

לא האבטלה הגואה ולא הירידה בביקושים מצד המשקיעים הזרים הצליחו לעצור את הדהירה במחירי הדירות בישראל. לפי סקר מחירי הדירות של הלמ"ס, מחירי הדירות בישראל עלו בממוצע ב-1.5% בחודש מאי, ובשנה האחרונה השלימו טיפוס של 11.4% - למרות המיתון. השילוב של ריבית נמוכה והיצע דירות נמוך גברו על המיתון במשק ודחפו את הישראלים להמשיך לרכוש דירות, למרות העלייה המתמשכת במחירים.

ב"ביזנסוויק" מביאים כדוגמה את העיר מודיעין: "מודיעין נמצאת בין תל אביב לירושלים. דירת 3 חדרים ממוצעת עולה כ-275 אלף דולר, עלייה של 10% מתחילת השנה. בעיר גרים ב-80 אלף תושבים והיא מאופיינת בעיקר בזוגות צעירים הנמשכים אליה בשל המיקום הנוח והמחירים הסבירים יחסית".

מאז פרוץ המשבר נקט בנק ישראל בצעדי הרחבה מוניטרית על מנת לרכך את השפעת המיתון. הריבית במשק הופחתה בהדרגה לרמת שפל של 0.5% בלבד, מה שגרר גם ירידה בריביות על המשכנתאות. "ביזנסוויק" מדגיש כי הריבית על משכנתא ל-20 שנה עמדה במאי על 3.79% בלבד, מה שמדרבן את הישראלים לרכוש דירות.

מחסור חמור בדירות

"בניגוד לעמיתיהם האמריקנים, הבנקים בישראל לא מחזירים בתיקי משכנתאות בעייתיים", מציינים ב"ביזנסוויק". "הבנקים הישראלים שמרנים ודורשים 30% הון עצמי מנוטלי המשכנתאות... זוהי מדיניות רחוקה משוק משכנתאות הסאב-פריים בארה"ב, שם היה ניתן לקבל 100% מימון לרכישת בית".

השבועון הכלכלי התייחס לשוק מגורי היוקרה בת"א, וציין כי משקיעים זרים מארה"ב, רוסיה ומערב אירופה רכשו דירות יוקרה בשנים האחרונות וגרמו להתייקרות המחירים, אולם מאז פרוץ המשבר נפל מספר המשקיעים הזרים בשוק דירות היוקרה ב-50%, מה שהביא לירידה של 15%-20% במחירים. עם זאת, "ביזנסוויק" קובע כי ברגע שהמשבר העולמי יסתיים, המחירים בשוק דירות היוקרה (המהווה כ-2% מסך עסקאות הנדל"ן בארץ) יחזרו לעלות.

"ביזנסוויק" לא התעלם, כמובן, ממלאי הדירות ההדוק, וציין כי "לפי ההערכות, ישנו מחסור של 10,000 דירות בישראל - והמצב לא צפוי להשתפר בקרוב".