רומנו: "אני רוצה לראות שהטייסים יתבעו את סמנכ"ל המבצעים; הם תובעים כותרת בעיתון"

הטריגר ליוזמה של ליאור יבור להאשים את טייסי אל-על היה מייל שהופץ ביניהם, בו הופיעה "המלצה" לנסוע לאט יותר על הקרקע כדי להאריך את זמן הטיסה ולזכות בשכר נוסף ■ ועד העובדים: "תתנצלו, תגידו שאנחנו לא גנבים"

שבוע קשה עבר על הנהלת אל-על . החברה, שמתמודדת גם כך עם הפסדים כתוצאה מהמשבר העולמי, נאלצה לפתוח חזית נוספת, הפעם מול טייסיה. המנכ"ל חיים רומנו מיהר אמנם להרגיע את הרוחות בקרב קברניטיו, שסערו בעקבות מייל ששלח להם סמנכ"ל המבצעים, ליאור יבור (טייס בעצמו). אך גורמים בכירים בהנהלה אומרים, כי יש טייסים שעדיין לא הפנימו את המעבר מחיל האוויר לתרבות האזרחית, וכי על הפרק עומדים קיצוץ הטבות ושינוי נורמות ישנות - המעדיפות את טובת העובדים על-פני טובת הלקוחות.

שני מקומות למשפחה בביזנס

הדרמה הזו נפתחה בשבוע שעבר, במייל ששלח יבור לטייסים. הוא האשים כמה מהם, כי הם מסיעים את המטוסים על הקרקע לאט מדי, באופן המאריך את זמן הטיסה, כדי "לפתור בעיות פרנסה" כלשונו. "זו גניבה ממעסיק", הבהיר יבור.

התכתובת, שהרגיזה את הטייסים, דלפה לאמצעי התקשורת, שמצדם נהנו לדווח על המלחמה החדשה בחברת התעופה, שגם אחרי הפרטתה נתפסת עדיין כחברה הלאומית. הטייסים, רובם יוצאי חיל האוויר, נעלבו ואף איימו להגיש נגד יבור תביעת לשון הרע.

באל-על מופעלת מערכת, הבוחנת סטטיסטית ולאורך חודשים את זמן הטיסה הממוצע לכל יעד. בתום הבדיקה, נקבע זמן הטיסה הגלובלי ליעד, ובהתאם לו הטייסים מתוגמלים. למשל, טיסה שנמשכת יותר מ-12 שעות מזכה את הטייסים בשני מקומות במחלקת עסקים לבני משפחותיהם.

ממידע שהגיע לידי G עולה, כי הטריגר ליוזמתו של סמנכ"ל המבצעים היה מייל פנימי שהופץ בין הטייסים, ושבו הופיעה "המלצה" לנסוע לאט יותר על הקרקע. הדבר נועד להאריך את זמן הטיסה ליעדים מסוימים ל-12 שעות, ובכך לזכות בשכר נוסף ובהטבות.

בוועד העובדים אומרים שהם אינם מכירים את התכתובת הפנימית, שהובילה את יבור לשלוח את ההודעה. לטענתם, "ההנהלה מנסה להסיט את הדיון מהנושא המרכזי, והוא האופן שבו בחר יבור להתבטא כלפי הטייסים: כינה אותם גנבים ואמר שהם פועלים שלא על-פי הנהלים. הרי אין שום נוהל שקובע שאנחנו צריכים לנסוע מהר. אנחנו צריכים להרגיש רע כי אנחנו מסיעים לאט? תתנצלו, תגידו שאנחנו לא גנבים".

הטייסים טוענים שסגנון הפנייה של יבור, שהיה בוטה וכוללני, התסיס והעליב רבים מעמיתיהם, שלא לקחו חלק בתופעה המתוארת. טייסים מיהרו להתלונן, כי זרים פונים אליהם ברחוב ומכנים אותם גנבים. "כל הטייסים מדברים על זה, כועסים, וחושבים שיבור הזיק לעצמו, לחברה ולציבור הטייסים, ויש כאלה שקוראים להתפטרותו", סיפר השבוע טייס אחר.

זו לא הפעם הראשונה שפורץ עימות בין הטייסים לבין יבור, בעצמו טייס פעיל. "לפעמים עולה לו הדם לראש", אומר אחד הטייסים על יבור, "במעמדו הוא צריך לשלוט בעצמו. היו כבר מקרים שטייסים כעסו על דברים שאמר ולא הסכימו לטוס איתו. הנהלת החברה לא קיבלה את החרם הזה, והם התחזו לחולים".

כך או כך, נציגות העובדים כבר פתחה בבדיקת ההיבטים המשפטיים של התבטאותו של יבור. "לכנות עובדים גנבים זה חציית כל הקווים האדומים, ולא נוכל לעבור על האשמה כל-כך חמורה לסדר היום", אמר יו"ר הוועד יוסי לוי.

תובעים כותרת בעיתון

המנכ"ל רומנו שיגר בתגובה איגרת פיוס לטייסים, שבה הביע אמון מלא במקצועיותם, באמינותם ובנאמנותם, ודחה בשאט נפש "כל ניסיון של גורמים אינטרסנטיים לסדוק את האמון הקיים".

בראיון ל-G, העניק רומנו השבוע גיבוי מלא לסמנכ"ל המבצעים שלו. "לא יכול להיות שמי שמתווה נורמה ראויה הוא זה שמוקצה", אמר רומנו. "צריך להוקיע את מי שכתב את המייל שמעודד את התופעה ולא את מי שמנסה למגר אותה. אנחנו מתנצלים אם מישהו לקח את זה באופן אישי".

אתה מאמין שיש אכן טייסים שנוהגים כך?

"אני מאוד רוצה להאמין שהתופעה הזאת לא קיימת. עד היום לא הובא לידיעתי מקרה ספציפי, וההתייחסות של ליאור יבור היא לשמועות ולמייל שהופץ, שמעודד-לכאורה טייסים לנהוג בדרך לא מקובלת. המייל של ליאור מרתיע ומתריע, הוא לא בא ואומר שיש טייסים שעושים את זה. אני כתבתי במייל לעובדים שאני לא מפקפק באמינותם".

כיצד תשקם את יחסי האמון עם הטייסים?

"בסופו של דבר האנשים שאצלם נוצר הקרע יאחו אותו. יש מספיק מנגנונים בחברת אל-על שיכולים לטפל בזה; החברה יודעת להתמודד עם קונפליקטים גדולים מאלה. אין לי ספק בדבר אחד: כל הצדדים רוצים בסופו של יום את טובתה של החברה".

ועד העובדים בודק את ההיבטים המשפטיים של ההאשמה. מה תגובתך לכך?

"ועד העובדים יודע שחוץ מכותרת בעיתון אין בדבר הזה מאומה; נהפוך הוא. מה שאני לא שומע מוועד עובדים הוא שתופעה כזאת לא קיימת במחוזותינו. אני רוצה לראות שמישהו באמת יתבע את יבור בהוצאת דיבה. כל מה שהוא עשה זה להתריע. תובעים כותרת בעיתון, זה מה שהם תובעים".

המנכ"ל שומר אולי על פאסון, אבל חברי הנהלה אחרים התבטאו השבוע בחריפות רבה בהרבה בנוגע להתנהגות הטייסים. "מה פשר ההתבכיינות הזאת, ההתייפייפות הזאת?" שאל מקורב להנהלה. "כשהמשטרה מציבה מכמונת מהירות זה אומר שכולנו עברייני תנועה? לא נדבר על התופעה כי מישהו עלול להיעלב? צריך להעלות תופעות לסדר היום הציבורי ולהתמודד עם זה. הציבור רוצה לדעת שכל עובד אל-על מעדיף את הנוחות של הנוסע על-פני הנוחות שלו ושל בני משפחתו".

ההאשמות של יבור לא עלולות לגרום לטייסים לנסוע מהר מדי, ובניגוד לכללי הבטיחות?

"לא מדובר בבטיחות, שהיא עדיפות עליונה אצלנו. זה כמו שנהג מונית ייקח סיבוב מיותר כדי להוסיף כסף למונה. מדובר גם באינטרס של הלקוח לא להגיע ליעד באיחור ללא סיבה, וגם באינטרס הכלכלי של החברה. יש תקופות שחברה לא יכולה להרשות לעצמה דברים כאלה. עכשיו אנחנו בתקופה כזאת".

ובכל זאת, לצאת נגד הטייסים שהם הלב של החברה, זאת בעיה, אפילו ברמה התדמיתית.

"אצלנו כולם עובדים, אין אצלנו נסיכים וחוטבי עצים, ואין לטייסים זכויות יתר. מישהו התבלבל בגדול אם הוא חשב שהמושבים שלו בביזנס יותר חשובים מהלקוחות. מה שכן, יש מתי מעט שלא עשו את הטרנספורמציה מחיל האוויר. הם חושבים שהחברה נוסדה כדי שהם יטוסו, ולא להפך. אפשר להתווכח על הסגנון של יבור, אבל לא על המהות. באל-על השתרשו נורמות שאף אחד לא שם עליהן את היד, כמו שדרוגים של עובדי חברה לפני לקוחות. לא הייתי רוצה לדעת שאת המושב שלי בביזנס אני לא אקבל כי מישהו עשה מניפולציה. ובנוגע לעניין התדמיתי: אין מה לעשות, כשעושים מהלך, לפעמים הזבל יוצא החוצה".

ההנהלה: שוקלים קיצוץ בהטבות

כפי שאמר רומנו, גורמים בהנהלה תמהים על כך שוועד העובדים לא הכחיש את התופעה שעליה הצביע יבור. לדברי אותם גורמים, הדחתו של יבור איננה על הפרק. "אילו הייתה בעיה מבצעית, מילא. אבל על זה שהוכיח אותם? על זה ששמר על הקופה של החברה?"

קצת קשה לגרום לציבור להמריא אל-על, כשמוטחות בטייסים האשמות מהסוג הזה.

"הציבור לא מטומטם, ויודע להבחין. המקצועיות של הטייסים לא שנויה במחלוקת".

לפני שלושה שבועות הודיעה אל-על, על הפסד של כ-40 מיליון דולרים ברבעון הראשון של השנה, על רקע המשבר העולמי. גורמים בהנהלה מציינים כי תנאי השכר של בכירי החברה כבר קוצצו, ובכלל זה משכורתו של המנכ"ל.

המשבר יחייב את אל-על לערוך שינויים כואבים. איפה החברה תתייעל, ועל חשבון מי?

"יש שתי אפשרויות. הראשונה היא פיטורי עובדי שחשופים לכך על-פי הסכם העבודה, והשני היא לחתוך במותרות. אני מאמין שהפתרון הראשון לא יקרה, מה גם שיידרשו פיטורים המוניים של עובדים שמרוויחים מעט כדי לסגור את הבור שנוצר כתוצאה מהירידה בפעילות ובהכנסות. ולמה צריך לעשות את זה? כי מישהו לא מוכן לוותר על קצפת בדמות מס על כרטיסים (כרטיסי חינם לבני משפחות הטייסים, נ' ר')?"

איזה עוד מותרות יקוצצו?

"ההנהלה עדיין בוחנת את האפשרויות: קיצור שהייה בחו"ל, ירידה ברמת המלונות שבהם שוהים הטייסים בחו"ל, הורדה דיפרנציאלית בשכר".

ההנהלה לא חוששת משביתה?

"זהו תרחיש הזוי שאני לא חושב שמישהו ילך עליו. ב-4 השנים האחרונות ועד העובדים גילה אחריות ולא פגע בעבודה. שלא ייגעו בנוסעים, ואם יש להם פתרונות, אני בטוח שההנהלה תשמח לשמוע עליהם".

ארגון הטייסים: אנחנו מרוויחים מעט יחסית

יו"ר ארגון הטייסים בישראל, בועז חטיבה, אומר כי שכר הטייסים בארץ נמוך לעומת המקובל בעולם. בנוסף, הטייסים הישראלים נוהגים לטוס מספר רב יותר של שעות בחודש מעמיתיהם הזרים. לדבריו, הניסיון הקרבי הרב שיש לטייסים נותן לחברות התעופה הישראליות יתרון יחסי על-פני החברות הזרות. "הטייסים הישראלים מנוסים ומקצועיים יותר, והתנסו במצבי חירום שעמיתיהם בעולם לא התנסו בהם".

חטיבה, שעומד בראש ארגון המאגד כ-700 טייסים ומהנדסי טיסה, סירב להתייחס לסכסוך הנוכחי באל-על, אך ציין כי לחברה ולטייסיה אינטרסים זהים: מקסום רווחים. לגבי הצמצומים המתחייבים כתוצאה מהמשבר אמר חטיבה, כי ניתן לקצץ בעמלות הפצה לסוכני נסיעות ולהצטמצם בהוצאות הנהלה.