האוצר יקצה לקרנות הוותיקות כרית ביטחון בהיקף 11 מיליארד שקל

באוצר קבעו כי היקף כרית הביטחון הינו בשיעור צמוד פלוס 4% והוא התקבל לאחר אימוץ החלטת ועדת ברנע שהוקמה לטובת העניין במהלך שנת 2003

לאחר שש שנים, משרד האוצר הכריע כי יש להקצות לקרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר כרית ביטחון בהיקף של 11 מיליארד שקל מעבר לסיוע אליו התחייבה הממשלה בעבר. כרית הביטחון האמורה נועדה לטפל בגידול בגירעון של הקרנות הוותיקות בגין שינויים בריבית וירידת ריבית ההיוון לטווח הארוך, המשמשת לחישובים האקטואריים של הקרנות מתחת ל-4%. כך נודע ל"גלובס".

באוצר קבעו כי היקף כרית הביטחון הינו בשיעור צמוד פלוס 4%, והוא התקבל לאחר אימוץ החלטת ועדת ברנע שהוקמה לטובת העניין במהלך שנת 2003. לפיכך התחייבות המדינה לסיוע לקרנות הוותיקות, שהולאמו ב-2003, גדל בפועל מכ-80 מיליארד שקל לכ-90 מיליארד שקל.

הכרעת האוצר בנושא התקבלה על ידי מנכ"ל המשרד, ירום אריאב, והממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, ידין ענתבי, בהמשך למחויבות שקיבל על עצמו האוצר ב-2003, ובאה עתה לידי מימוש. בכך הגיעה עתה לסיומה עבודת הוועדה בראשות פרופ' אמיר ברנע, שהוקמה ב-2003 עם הלאמת הקרנות הוותיקות שבהסדר, הנקראות כיום "עמיתים".

הגנה ספציפית

כרית הביטחון נועדה להגן על קרנות הפנסיה מפני דבר אחד ספציפי: ירידה בווקטור הריביות. לקרן פנסיה יש נכסים והתחייבויות - הנכסים הם הפקדות העבר והפרשות עתידיות, וההתחייבויות הן התחייבויות לפנסיונרים. כאשר הריבית יורדת, ההתחייבויות עולות יחסית לנכסים, ואז מצב הקרנות גרוע יותר מבחינת גירעון אקטוארי, ולשם כך בלבד נועדה כרית הביטחון. כרית הביטחון אינה נועדה להבטיח מפני פגיעה בניהול ההשקעות של הקרנות - כלומר מתשואה חלשה. כמו כן, אם נוצר בקרנות עודף בגין שינויים בריבית כאמור אז כרית הביטחון מתמלאת.

במסגרת יישום הסדר קרנות הפנסיה הוותיקות ובמטרה להגן על עמיתי וגמלאי הקרנות, הקצתה הממשלה בתחילה סכום של 7 מיליארד שקל לשם מתן כרית ביטחון. ועדת ברנע דנה מאז בעניין הגדלת ואופן החלת כרית הביטחון וזאת עד למגבלה של 15 מיליארד שקל. כאמור, האוצר הכריע עתה כי יש להגדיל את כרית הביטחון ואולם לא עד הסכום המקסימלי.