מורגן סטנלי: "בנק ישראל יפסיק לרכוש אג"ח תוך 3 חודשים"

הכלכלנים מעריכים כי פישר לא יפסיק לרכוש דולרים ויותיר את הריבית על 0.5% "היטב לתוך 2010" ■ "לא רק שהדולר צפוי להיחלש בעולם, אלא העודף המסחרי של ישראל עלול לחזק עוד יותר את ייסוף השקל"

בנק ישראל יפסיק את רכישות האג"ח הממשלתיות בעוד כ-3 חודשים, אך הוא צפוי להמשיך את רכישות הדולרים בשוק המט"ח ולשמור על הריבית ברמה של 0.5% היטב לתוך שנת 2010. כך מעריכים כלכלני מורגן סטנלי בסקירה עדכנית על המשק הישראלי, בה הם מעריכים גם כי האינפלציה צפויה לעלות, אולם עלייה זו תהיה זמנית בלבד ולכן אין לבנק ישראל כל סיבה לשקול העלאת ריבית בעתיד הנראה לעין.

"בנק ישראל ימשיך בתכנית רכישות האג"ח שלו, עליה הכריז בחודש פברואר", אומרים האנליסטים. "הבנק לא ציין במפורש את סכום הרכישות שלו עד כה, אולם אנו מעריכים כי מדובר בהיקף של 12-13 מיליארד שקל. בהתחשב בעובדה שבנק ישראל מעוניין לרכוש אג"ח בסך של 15-20 מיליארד שקל, ובהנחה שהוא ינסה להשיג את היעד העליון בטווח זה, אנו מעריכים כי הוא יפסיק לרכוש אג"ח בעוד כ-3 חודשים".

בחודש פברואר הודיע בנק ישראל, בראשות הפרופ' סטנלי פישר, על התכנית לרכישת אג"ח ממשלתיות בסכום של 200 מיליון שקל בממוצע ביום, מתוך כוונה להוריד את הריביות בטווח הארוך של העקום. במקביל, ממשיך בנק ישראל לרכוש מדי יום 100 מיליון דולר בשוק המט"ח (ו-50 מיליון דולר בימי שישי), על מנת למנוע ייסוף של השקל אשר עלול לפגוע עוד יותר בייצוא הישראלי, שספג פגיעה קשה ממילא בגלל המשבר הכלכלי.

להמשיך לרכוש דולרים

יתרות המט"ח של ישראל גדלו בכ-20 מיליארד דולר מאז החל בנק ישראל לרכוש דולרים בשוק המט"ח, והגיעו לרמת שיא של 47.5 מיליארד דולר בחודש מאי. במורגן סטנלי מציינים כי הרמה הנוכחית של יתרות המט"ח הינה גבוהה, ולפיכך עולים סימני שאלה באשר להמשך רכישות הדולרים על ידי בנק ישראל. עם זאת, האנליסטים סבורים כי פישר ימשיך לרכוש דולרים כדי למנוע את ייסף השקל.

"חרף הרמה הגבוהה של יתרות המט"ח, איננו רואים שום היגיון בעצירת תכנית רכישות הדולרים על ידי בנק ישראל בעתיד הקרוב, שכן צעד זה עלול להביא לייסוף השקל", אומרים הכלכלנים. "לא רק שהדולר צפוי להיחלש מול המטבעות המובילים בעולם, אלא העודף המסחרי של ישראל עלול לחזק עוד יותר את ייסוף השקל מול הדולר".

מלבד רכישות האג"ח והדולרים, הכלי המוניטרי העיקרי של בנק ישראל הינו, כמובן, הריבית במשק. בשנה האחרונה חתך פישר את הריבית לרמת שפל היסטורית - 0.5% - בשל המיתון במשק והציפיות לאינפלציה נמוכה. עם זאת, מדד המחירים לצרכן עלה בחודש מאי ב-0.4% והאינפלציה ב-12 החודשים האחרונים עומדת על 2.8%, קרוב לקצה העליון של הטווח המועדף על בנק ישראל (1%-3%). במורגן סטנלי צופים שהאינפלציה תעלה לרמה של 3.1% ביוני, אולם לאחר מכן היא תחזור לרדת לתוך טווח היעד.

עליית מחירי הנפט, המס המיוחד שהטיל משרד האוצר על הבנזין בחודש מאי (בסך של 30 אגורות לליטר), העלייה העונתית הצפויה במחירי הביגוד והעלאת המע"מ ל-16.5% - כל אלה יגרמו לעליית האינפלציה בטווח הקרוב. האנליסטים מזהירים כי "אם מחירי הדיור יעלו בחדות - התוצאה תהיה גרועה הרבה יותר", אולם הם עדיין מעריכים כי האינפלציה תחזור לרדת עד נובמבר. במורגן סטנלי מעריכים כי האינפלציה תסתכם השנה ב-2.4%, ובשנה הבאה היא תסתכם ב-2.2%.