האמריקנים חוסכים, לא צורכים: שיעור החיסכון זינק ל-6.9%

(עדכון) הצריכה הפרטית בארה"ב עלתה בהתאם לציפיות; ההכנסה הפרטית זינקה ב-1.4% ■ ההוצאה הפרטית עלתה ב-0.3% בלבד ■ מדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן עלה ביוני לרמתו הגבוהה מאז פברואר

נתונים על ההכנסה והצריכה הפרטית לחודש מאי פורסמו ב-15:30, שעון ישראל, מהם עולה כי ההכנסה הפרטית זינק ב-1.4%, לעומת עלייה של 0.3% בלבד לה ציפו האנליסטים. העלייה החדה נובעת מתוכנית התמריצים של ממשלת ארה"ב, שהביאה לגידול בהכנסה הפרטית, במטרה שזו תחלחל לצריכה בכלכלה הגדולה בעולם. במקרה הזה, מדובר בהכנסה חד-פעמית שחולקה למקבלי הקצבאות בארה"ב, במסגרת אישור תוכנית התמריצים בסך 787 מיליארד דולר זמן קצר לאחר שנכנס לתפקידו, בפברואר השנה.

יצוין, כי מדובר בעלייה לרמה הגבוהה ביותר מזה 15 שנה - ובשיעור העלייה החד ביותר מזה שנה. במקביל, בחודש אפריל שונה הגידול בהכנסה הפרטית כלפי מעלה - ל-0.7% מ-0.5% במקור.

נתון מעניין הוא שיעור החיסכון (במונחים שנתיים) של האמריקנים. אם בתחילת 2008, עמד שיעור זה סביב רמת האפס, הרי שהוא זינק כעת לרמה של 6.9%, הרמה הגבוהה ביותר מאז דמבר 1993. באפריל עמד שיעור החיסכון של האמריקנים על 5.6% בלבד. רמות השפל של החיסכון הפרטי נצפו על רקע הצמיחה הכלכלית בארה"ב החל מ-2005, לאור ירידת מחירי בתים שהפכה אותם לנגישים עבור מרבית האזרחים, והביאה לצריכה של כמעט כל ההכנסה של האמריקנים.

עלייה מתונה בצריכה

נתון זה משפיע ישירות על רמת הצריכה הפרטית - נתון נוסף אותו פרסם משרד המסחר האמריקני, כאמור. הצריכה הפרטית במאי עלתה ב-0.3% בלבד. מדובר בעלייה צפויה על-ידי ממוצע תחזיות האנליסטים בוול סטריט. גם כאן, שונה הנתון שפורסם לגבי אפריל - ונסיגה של 0.1% הפכה להיעדר שינוי (0%). לפיכך, עדיין מדובר בנתון מעודד, במיוחד אם לוקחים בחשבון שבמארס ירדה ההוצאה הפרטית ב-0.3%, כך שלמעשה מדובר בנתון הטוב ביותר שפורסם מאז פברואר (עלייה של 0.4%).

הצריכה הפרטית הוא נתון המנוטר בקפידה על-ידי השוק, בשל העובדה שהוא אחראי לכ-70% מהפעילות הכלכלית במשק האמריקני. לפיכך, גידול בצריכה הפרטית צפוי לתמוך בהתאוששות הפעילות הכלכלית - כך שהתוצר הגולמי המקומי בארה"ב יצטמצם בסופו של דבר ב-2% בשנה שחלפה בין הרבעון השני הנוכחי לבין זה המקביל לו אשתקד. הנחה זו הולמת את ההערכות כי הצמיחה תחל בארה"ב במחצית השנה של 2009. רק אתמול פורסם סופית כי ברבעון הראשון השלים התוצר התכווצות שנתית של 5.5%.

מדד ה-PCE, שהוא המדד הנגזר מהפער בין ההכנסות להוצאות והינו הנתון המועדף על-ידי הפדרל ריזרב בבואו לבחון את רמות האינפלציה במשק, עלה ב-0.1% - בהתאם לתחזיות המוקדמות. באפריל עלה המדד ב-0.3%. הנתון מיוחס לליבת המדד, כלומר בניטרול השפעות מחירי המזון והאנרגיה.

במונחים שנתיים, השלים המדד כולו (להבדיל מליבתו) עלייה של 0.1% במאי, בהתאם להערכות המוקדמות. ב-12 החודשים האחרונים שהסתיימו באפריל עלה המדד ב-0.5%, מה שמהווה קריאה חוזרת לנתון המקורי, המיוחס לעלייה של 0.4% בלבד. ליבת המדד עלתה ב-1.8% בסיכום שנתי, בהתאם לצפי ומעט מתחת לעלייה השנתית ב-12 החודשים שהסתיימו באפריל - 1.9%.

דקות ספורות לפני 17:00 פורסם מדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן. הנתונים המתוקנים מצביעים על כך כי מדד יוני הוא הגבוה מאז פברואר - היות ועלה ל-70.8 נקודות. לשם השוואה, האנליסטים ציפו כי המדד יוותר באותו שיעור לפי הקריאה הראשונית - 69 נקודות.