ביקור רשמי "היסטורי" של נשיא ישראלי בקזחסטן ואזרבייג'ן

שמעון פרס יצא ל-4 ימים בראש משלחת עסקית נרחבת, כולל 60 חברות ישראליות מהתעשייה הביטחונית, מים, קלינטק, בריאות וחקלאות ■ נתוני התמ"ת: ב-2008 הסתכם יצוא הסחורות הישראלי לקזחסטן ב-159 מיליון דולר

נשיא המדינה, שמעון פרס, יצא הבוקר (א') בראש משלחת גדולה לקזחסטן ואזרבייג'ן, לביקור ממלכתי המוגדר על-ידי בית הנשיא כ"היסטורי". פרס מלווה בשר התמ"ת, בנימין (פואד) בן אליעזר; שר התשתיות הלאומיות, עוזי לנדאו ושר המדע והטכנולוגיה, דניאל הרשקוביץ ובנשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש. זהו ביקורו הרשמי הראשון של נשיא ישראלי בשתי המדינות המוסלמיות מאז כינון היחסים איתן בשנות ה-90. הביקור יימשך ארבעה ימים.

בן אליעזר וברוש, יעמדו בראש המשלחת העסקית אותה ארגנו במשותף המכון הישראלי לייצוא ולשיתוף פעולה בין-לאומי והתאחדות התעשיינים. המשלחת כוללת 60 נציגים של חברות ישראליות, מתחומי התעשייה הביטחונית טכנולוגיות מים, קלינטק, בריאות, חקלאות ותקשורת - ביניהן שיכון ובינוי , תע"ש, אירונאוטיקס, נס טכנולוגיות , אלביט מערכות , מוטורולה, מקורות וסולתם.

המשלחת העסקית אורגנה על-ידי בית הנשיא, מכון היצוא והתאחדות התעשיינים. אנשי העסקים הישראלים צפויים לצאת לסיורי עבודה שהכינו עבורם המארחים, להיפגש עם אנשי ממשל בכירים ועם אנשי עסקים מקומיים במטרה לסגור עסקאות. כמו כן צפוי להיחתם הסכם להקמת מועצת עסקים קזחסטאן-ישראל והסכם שיתוף פעולה בין מכון היצוא למקבילו הקזחי.

פרס אמר לקראת הנסיעה כי מטרתה "לחזק ולהרחיב את היחסים המדיניים והכלכליים עם אזרבייג'ן וקזחסטן ולהציג את יכולותיהן הטכנולוגיות הגבוהות של החברות הישראליות". בראיון לרשת ב' אמר הבוקר פרס, כי הנושא האיראני לא יעלה בשיחות רשמיות אולם צפוי לעלות בשיחות פרטיות.

שר התשתיות עוזי לנדאו צפוי לחתום עם עמיתו האזרי על הסכם בילטראלי בתחום התקשורת, שר המדע והטכנולוגיה הרשקוביץ צפויים לחתום על הסכם בתחום החלל ושר התמ"ת בנימין בן אליעזר יחתום על הסכם תקינה של התעשיות עם עמיתו הקזחי.

במשרד הביטחון ציינו כי הזירה הקזחית והאזרית חשובות לסחר הביטחון של ישראל, והתייחסו בכך בעיקר להקפאת העסקה של חברת סולתם בקזחסטן. במשרד הביטחון ציינו כי לא יתערבו בקזחסטן כדי לפתור את המחלוקת הנוגעת לעסקה של סולתם במדינה המוסלמית, שהיקפה הכולל 160 מיליון דולר, משום "לא מדובר פה במקרה של עסקה בין מדינה למדינה". בסולתם הביעו תרעומת על הגישה וטענו כי "חזקה על מדינת ישראל כן להתערב באירוע של סולתם, כי יש לכך השלכה על היחסים בין המדינות. כשמדובר בעסקאות ענק כאלה בתחום הביטחוני אי אפשר לנתק את המדינה".

הזדמנויות עסקיות חשובות

במסגרת הביקורים ייערכו שני פורומים עסקיים, האחד באזרבייג'ן והשני בקזחסטן. בפתיחת כל פורום ינאמו נשיאי המדינות, שרי התמ"ת וראשי התאחדות התעשיינים של כל צד, ולאחר מכן ייערכו הרצאות מקצועיות ויתקיימו פגישות עסקיות נציגי חברות משתי המדינות.

שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן אליעזר אמר כי "מטרת הפורומים לקדם מספר גדול ככל הניתן של הזדמנויות עסקיות ולבסס שיתוף פעולה בין חברות ישראליות לחברות אזריות וקזחיות". השר בן אליעזר ביקר בשנים האחרונות מספר פעמים בשתי המדינות במסגרת תפקידו הקודם כשר התשתיות הלאומיות. לדבריו, "מיסדנו את קשרי המסחר עם ישראל בתחום האנרגיה, בעיקר בתחום הנפט. ליחסים הכלכליים בין ישראל לאזרבייג'ן וקזחסטן יש פוטנציאל אדיר בתחומים רבים נוספים, בהם התעשייה, המסחר, המחקר והחקלאות".

נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, אמר כי " ישראל, במצבה הגיאופוליטי המיוחד, צריכה לראות בקשר עם קזחסטן, יעד אסטרטגי וכלכלי. פוטנציאל הקשר עם מדינה בעלת אוכלוסיה מוסלמית מתונה ויתרות נפט גדולות, בשכנות לפקיסטאן ואיראן, הינו חשוב לישראל".

מנתוני התמ"ת עולה, כי ב-2008 הסתכם יצוא הסחורות הישראלי לקזחסטאן ב-159 מיליון דולר, גידול של 60% לעומת 2007. יבוא הסחורות גדל באחוזים בודדים והסתכם ב-3.4 מיליון דולר בלבד. ברבעון הראשון של 2009 היקף הסחר הסתכם ב-8 מיליון דולר, ירידה של 40% לעומת תקופה מקבילה אשתקד. יצא הסחורות הסתכם ב-8 מיליון דולר, ירידה של 25%.

הענפים הפוטנציאליים לייצואן ישראלי: ענף אגרו-טכנולוגיה, ענף תרופות, ציוד רפואי וציוד טלקומוניקציה.

לפי נתוני מכון היצוא, הענפים הבולטים בייצוא לקזחסטן הם ציוד טלקומוניקציה; מכונות וציוד, מוצרי מזון ומנועים וציוד חשמלי. 269 חברות ישראליות פעלו בקזחסטן בשנת 2008, עלייה של 3% בהשוואה ל-2007.

מנתוני התמ"ת, עולה, כי יחסי הסחר ישראל-אזרבייג'ן ברבעון הראשון של 2009 הסתכמו ב-42 מיליון דולר, גידול של 19% לעומת תקופה מקבילה אשתקד. ב-2008 היקף הסחר הסתכם ב-129 מיליון דולר, גידול של 56% לעומת שנה קודמת.

לפי נתוני מכון היצוא, הענפים הבולטים בייצוא לאזרבייג'ן הם ציוד טלקומוניקציה; מכשירים למדידה, לבדיקה ולניווט; ציוד תעשייה לבקרה; מכונות וציוד. 165 חברות ישראליות פעלו באזרביג'אן בשנת 2008, עלייה של 36% בהשוואה לשנת 2007.