טלנסקי: קיבלתי חסינות חלקית משלטונות ארה"ב לגבי עדותי בארץ

(עדכון) - עד המפתח נגד אולמרט בפרשת "מעטפות הכסף" חזר היום כדי לסיים את עדותו המוקדמת שהחלה לפני כשנה ■ הוא מסר כי חתם בשבוע שעבר עם שלטונות ארה"ב על חסינות חלקית מפני הפללה עצמית

מוריס (משה) טלנסקי - מי שהיה מקורבו של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, והפך לעד המפתח נגדו בפרשת "מעטפות הכסף" - שב היום (א') להמשך העדות המוקדמת שלו בפרשה.

טלנסקי סיפר לבית המשפט המחוזי בירושלים כי קיבל חסינות חלקית משלטונות ארה"ב לגבי עדותו בישראל. לדבריו, הוא חתם עם שלטונות ארה"ב על החסינות החלקית בשבוע שעבר. עד כה נמנע טלנסקי מלשוב לארץ להמשך עדותו, שהחלה לפני כשנה, כיוון שחשש כי יפליל את עצמו בארה"ב.

טלנסקי ציין כי חזר לארץ להמשיך את עדותו, למרות שעורך דינו האמריקאי הבהיר לו כי אם הוא ישוב להעיד בישראל, הוא לא יוכל להמשיך ולהגן עליו. זאת, כיוון שלטענת בא-כוחו, חסינות חלקית היא חסרת משמעות, משום שתמיד ניתן לעקוף אותה.

מאז מסר טלנסקי את עדותו המוקדמת לפני כשנה, התגבש כתב אישום נגד אולמרט, שבינתיים התפטר מתפקידו. אולמרט מואשם כי קיבל לכאורה מטלנסקי מאות אלפי שקלים שלא כחוק. הוא מואשם, בכפוף לשימוע, בעבירות של מירמה והפרת אמונים וקבלת דבר במירמה.

מוריס טלנסקי משה טלנסקי / צלם: איל יצהר

עד בלתי אמין

פרקליטו של אולמרט, עו"ד אלי זהר, הגיש היום לבית המשפט המחוזי בירושלים תרשומות פנימיות של השיחה שהתנהלה בין פרקליט מחוז ירושלים, אלי אברבנאל, לבין פרקליטו של טלנסקי, עו"ד ז'ק חן, מה-16 במאי אשתקד, ימים בודדים לפני הדיון בבית המשפט העליון בעניין ערעורו של אולמרט נגד קיום עדותו המוקדמת של טלנסקי.

לדברי עו"ד זוהר, הפרקליטות ניסתה למנוע את חשיפת התרשומות, כיוון שהן חושפות כי עוד לפני אישור קיום העדות המוקדמת בידי העליון, כבר ידעו בפרקליטות כי טלנסקי הוא עד בלתי אמין, המסובך בארה"ב. לדברי מקורבים לאולמרט, לו היתה חושפת הפרקליטות את המידע בפני העליון ומציינת את ספקותיה לגבי טלנסקי - ספק אם העליון היה מאשר הליך של עדות מוקדמת, שהוא הליך חריג, שהוביל כזכור בסופו של דבר להתפטרותו של אולמרט.

לפי התרשומת, אברבנאל טילפן לעו"ד חן ושאל אותו אם להערכתו ייתכן כי טלנסקי מסתיר פרטים שיש בהם כדי לסבך אותו בעבירות טכניות, בעיקר בארה"ב. עו"ד חן השיב כי טלנסקי הצהיר בפניו כי הוא דובר רק אמת, וכי מאוד חשוב לטלנסקי שעדותו תיראה משכנעת.

אברבנאל ציין כי מבחינת הפרקליטות יהיה חבל מאוד אם טלנסקי לא ימסור פרטים מלאים בשל חשש מהפללה עצמית. עוד אמר כי אם קיים חשש כזה, אולי הפרקליטות תוכל לפתור אותו. "אם קיימת יבלת כלשהי המקשה עליו ללכת - על הפרקליטות לדעת זאת, ואולי גם לנסות להסיר אותה", אמר אברבנאל לחן לפי התרשומת.

חשש מהפללה עצמית

על מנת לבסס את הדברים, הציג אברבנאל לעו"ד חן שתי דוגמאות מתוך עדותו של טלנסקי. לדבריו, בחקירתו במשטרה מסר טלנסקי כי הוציא 70 אלף דולר מישראל, אך בבית המשפט מסר כי הוציא 30-40 אלף דולר. אברבנאל הביע חשש כי שינוי הגירסה נובע מחששו של טלנסקי מפני הפללה עצמית.

בנוסף ציין אברבנאל כי סיעתו של אולמרט בעיריית ירושלים בעת שכיהן כראש העיר, "ירושלים מלוכדת", קיבלה מטלנסקי כ-300 אלף דולר לצורך כיסוי חובות, ואולם מתשובותיו של טלנסקי עלה כי הוא לא יודע על חוב זה. אברבנאל ציין כי ייתכן שישנה סיבה שטלנסקי משמיע גירסה זו.

טלנסקי ציין, בתשובה לשאלתו של עו"ד זוהר, כי הוא אינו מוטרד מעדותו אשתקד וכי לא דיבר על כך עם עו"ד חן. לדבריו, כבר בשנה שעבר הסביר לו עו"ד חן כי הוא חשוד לפי הדין הישראלי, אך הדבר אינו משפיע על עדותו, כיוון שהוא אינו מאמין כי הוא חשוד. טלנסקי מסר עוד כי הוא אינו זוכר שביקש מעו"ד חן לבדוק את מעמדו מבחינת הדין האמריקאי.

"תפנה לעורך דין שלי"

במהלך הדיון פרץ עימות חריף בין עו"ד זוהר לבין טלנסקי, כשהאחרון נשאל מדוע נעדר מהארץ שנה שלמה. טלנסקי השיב כי עורך הדין האמריקאי שלו ייעץ לו לא לבוא להמשך עדותו בשל חקירה המתנהלת נגדו בניו-יורק בעניין דברים שאמר בעדות לפני כשנה. עו"ד זוהר ביקש מטלנסקי לפרט את הדברים שנאמרו בינו לבין עורך דינו בנושא. טלנסקי איבד משלוות-רוחו והשיב: "מה אתה רוצה ממני, תפנה ישר לעורך דין שלי בארה"ב".

זוהר ביקש מהשופטים, משה סובל, יעקב סבן ומצוי ערד, לאפשר לו לחקור את טלנסקי ביחס למגעים עם עורך הדין בארה"ב מבחינה טכנית, מבלי לחשוף את תוכנם בשל חיסיון עורך דין-לקוח. בנוסף הוחלט על דעת פרקליט המדינה, משה לדור, להגיש לבית המשפט את תרשומת השיחות שהתנהלו בין עורכי הדין השונים בעניינו של טלנסקי.