הכנסת מפעילים סלולריים נוספים תובא לאישור הכנסת

החלטת ועדת הכלכלה תעלה לקריאה שנייה ושלישית בכנסת ■ מפעילים חדשים ישתמשו ברשתות הקיימות בדרך של רכישת בנק דקות שאותו ימכרו ללקוחותיהם ■ המחיר שבו יקנו את הדקות הוא הנקודה הרגישה ביוזמה

ועדת הכלכלה אישרה היום (א') לקדם את התחרות בשוק הסלולר במודל של MVNO. ההצעה תעלה לקריאה שנייה ושלישית בתוך שבועות ספורים במתווה שמציע משרד התקשורת.

במסגרת המודל החדש, יוכלו מפעילים חדשים להשתמש ברשתות הקיימות של המפעילים הקיימים בדרך של רכישת בנק של דקות שאותו ימכרו הלאה ללקוחותיהם. המחיר שבו יקנו את הדקות הוא הנקודה הרגישה ביוזמה, והשאלה היא האם משרד התקשורת יצטרך להתערב במחיר, או שהוא ייקבע במו"מ רגיל עם החברות הסלולריות.

בדיון היום העלו חברי כנסת השגות לגבי כדאיות היוזמה של משרד התקשורת, כנראה לאחר מסע לובינג מסיבי מאד מצד החברות הסלולריות, שמתנגדות למהלך במתווה שמציע המשרד. החברות הסלולריות טוענות שהן לא מתנגדות להרחבת התחרות אך דורשות שהמשרד לא יתערב במחיר בו המפעילים החדשים ירכשו מהן את דקות השיחה.

החברות הסלולריות הציגו נתונים לפיהם יש מדינות, שכניסתו של מפעיל MVNO בהן לא השיגה ירידת מחירים. מנגד, עמדת משרד התקשורת היא שעליות המחירים בשוק הפרטי בסלולר מעידות על בעיה, כי הכניסה של הטכנולוגיות החדשות אמורה להוזיל את עלויות השירותים, ובמקום זאת מה שהצרכן מקבל הוא עלייה רצופה במחירים.

לטענת החברות הסלולריות, מדובר בטעות קשה ובקביעה שאינה מסתמכת על נתונים עובדתיים. לטענת החברות, המחירים בישראל נמצאים במגמת ירידה תמידית וניתן לראות זאת דרך הדוחות הכספיים שלהן ודרך דוחות בינלאומיים שונים שמצביעים על כך. כאמור, החברות הסלולריות יצטרכו להתמודד עם שאלת הכנסת המפעילים החדשים בצורה אחרת, ולא מן הנמנע כי הן יפנו לערכאות משפטיות במידה והמשרד יבקש להחיל זאת עליהם בצורה של כפיית המחיר.