עקב חשיפת G: היוצרים דורשים קנסות על תוכן שיווקי ב"הבורר"

דורשים מיו"ר מועצת הכבלים והלוויין להפעיל את סמכותו ולקנוס ביותר מ-90 אלף שקל על על כל חריגה ■ הפנייה - בעקבות כתבה בנושא זה במגזין G של "גלובס"

היוצרים דורשים נקיטת סנקציות נגד פרסום סמוי בסדרה "הבורר", בטענה כי רק קנס כספי גבוה יוכל לגרום הן לחברות ההפקה והן למפרסמים לחשוב שנית כאשר הם מנסים לקדם את מוצריהם.

איגודי הבימאים והתסריטאים טוענים לפרסומת סמויה בסדרת הטלוויזיה "הבורר", שמופקת על-ידי חברת הכבלים HOT ומשודרת בימים אלה גם על-ידי ערוץ 2 קשת.

במכתב שנשלח מאיגוד הבימאים והתסריטאים ליו"ר מועצת הכבלים והלוויין, ניצן חן, נכתב כי "תעוזתם של אנשי השיווק ושל חברות ההפקה אינה יודעת גבולות. לכך חייבת להיות תגובה הולמת מצדם של הגופים האחראים על הפיקוח, האיכות והעצמאות של היצירה הטלוויזיונית בישראל".

במכתב ששלחה היועצת המשפטית של האיגודים, סמדר בן-נתן, ליו"ר המועצה, ניצן חן, היא מביאה כדוגמה כתבה שפורסמה במוסף G של "גלובס", בה נחשף כי מפיקי "הבורר" שילבו ביצירה פרסומת סמויה בוטה שזכתה לאזכור בדיאלוגים המתוסרטים ממש, וזאת בתמורה לסכומי כסף לא מבוטלים.

"למרות שמועצת הכבלים והלוויין נקטה בעבר באמצעים כנגד שידורי פרסומת סמויה, הרי שניתן ללמוד מכמות הפרסומת הסמויה שעדיין משודרת, כי אמצעים אלה לא היו אפקטיביים במידה הדרושה".

עוד נכתב כי "חוק התקשורת מעניק ליו"ר מועצת הכבלים והלוויין את הסמכות להטיל קנס בגובה של עד 90,300 שקל לכל הפרה של הסעיף האוסר על פרסומת סמויה. אכיפת איסור הפרסומת הסמויה יהיה אפקטיבי רק אם יהפוך את הפרסומת הסמויה לבלתי רווחית עבור גופי השידור וההפקה".

לסיכום כותבת בן-נתן: "אנו קוראים לך להשתמש בהפרה בוטה זו שבוצעה במסגרת 'הבורר' על מנת להפוך את הקערה על-פיה ולעצור את הסחף המתגבר בפרסום הסמוי, וזאת על-ידי נקיטה בסנקציות החוקיות העומדות לרשותך, במלוא החומרה".

מ-HOT נמסר:י "HOT מובילה בהשקעה ביצירת מקור ישראלית והינה החברה היחידה שעומדת בכל מחוייבויותיה. מאז ומתמיד עמדנו ונמשיך לעמוד בהוראות הדין".

ניצן חן מסר בתגובה כי "יש להבחין בין 'הבורר 1' לבין 'הבורר 2'. ב'הבורר 1' המועצה בדקה ומצאה כי לא היו כל בעיות בתחום הפרסום הסמוי. לגבי 'הבורר 2', יצא מכתב בירור באשר לפרסומת וקידום עניינים שלכאורה היו, ובין היתר נדרשו לתת תשובה באשר לחשש שהועברו כספים בין שח"ל (ציוד רפואי) או כל תמורה אחרת. אנו ממתינים לקבלת ההבהרות".