גדעון מנטל: "ההתנהלות של קומטאץ' מעוררת הערצה"

את האופטימיות של גדעון מנטל, יו"ר, מנכ"ל ואחד ממייסדי קומטאץ', קשה לשבור ■ בראיון ל"גלובס" מפרט מנטל כיצד ייראה עתיד החברה על רקע כניסתה לתחום של אבטחת רשת

האסוציאציה הראשונה למשמע המילה "קומטאץ' '" היא אכזבה. חברת התוכנה הישראלית, שכבר חיה ובועטת מזה 18 שנה, גרמה לא מעט צער למי שהאמין בה לאורך השנים, ולא הצליחה - לפחות בינתיים - להפוך לסוג של "צ'ק פוינט הבאה". עם זאת, נראה שבשנה האחרונה שוב נושבות רוחות חיוביות בן מסדרונות החברה.

הכנסות של 14.1 מיליון דולר בשנה שעברה צפויות להפוך השנה להכנסות של 15 עד 16 מיליון דולר (צמיחה שנתית של 6% עד 13%), ומזה שנתיים רצופות מצליחה קומטאץ' להציג שורה תחתונה חיובית - רווח נקי של 2.1 מיליון דולר בשנת 2007 ורווח נקי של 2.3 מיליון דולר בשנת 2008. את הרבעון הראשון של השנה סיימה החברה עם הכנסות של 3.5 מיליון דולר ורווח נקי של 436 אלף דולר, ואת השנה כולה צפויה החברה לסיים עם רווח נקי של 4 מיליון דולר.

קומטאץ', שהחלה את דרכה כספקית תוכנות שמונעות חדירת "דואר זבל" (Spam) לתיבת הדואר האלקטרוני, עברה שני מהפכים עיקריים בחייה הלא קצרים, כשבכול אחד מהם ניסתה לעלות על גל חדש. הפעם, הגל עליו מטפסת החברה הוא מבחינתה ה"באז" הבא בעולם טכנולוגיות המידע (IT) - מחשוב ענן (Cloud based pattern recognition technology). "זה גל שיגרום לענקים חדשים לגדול ולענקים ישנים לקרוס", אומר לנו גדעון מנטל, יו"ר ומנכ"ל קומטאץ' ואחד ממייסדיה. "חברות תוכנה שעיקר עיסוקן הוא במכירת תוכנה ייעלמו בתוך מספר שנים. תשתית האינטרנט ותשתית המחשוב תהפוך את השימוש בתוכנות לכלכלי יותר אם הוא יעשה בתוך אותו 'ענן'".

יושבת על ענן

"ענן", כפי שמגדיר זאת מנטל, הוא השם התעשייתי למרכזי מידע ענקיים (Data Centers) בהם מצוי המידע - על סוגיו השונים - שזמין לגולש המצוי. "כפי שמרכז המידע של Facebook אינו מצוי על המחשב האישי שלך, ו/או תיבת הדואר שיש לך אצל Google, כך גם תיבות הדואר הארגוניות לא יימצאו בתוך הארגון עצמו כי אם בתוך אותו 'ענן'", מסביר מנטל.

בנקודה זו מצטרף לדיון אביב רייז, בעל המניות הגדול בקומטאץ' (וגם בעל העניין היחיד בחברה) שעד כה העדיף להיוותר מאחורי הקלעים. "במילים אחרות, הכוח יעבור מהמשתמש הסופי/הארגון למקום אחר", אומר רייז בראיון ראשון. רייז, איש עסקים שמרבה להשקיע בחברות טכנולוגיה ישראליות, בנה את הונו מהשקעה במשווקת אתרי ההימורים המקוונים אמפייר אונליין (כיום חברת ההשקעות ליוורמור השקעות) שבה יש לו עדיין אחזקה של 8.4%. בקומטאץ' יש לרייז אחזקה של 21.6% ואילו למנטל יש אחזקה של 1.6%. מניית קומטאץ' עלתה מתחילת השנה בשיעור של 24% והחברה נסחרת לפי שווי של 48 מיליון דולר.

"התופעה של מחשוב ענן פירושה רעידת אדמה, וזו רעידה שמתחילה עכשיו ותגיע לשיאה בעוד כשלוש עד חמש שנים. עבורנו, מדובר בהזדמנות גדולה. קומטאץ' פועלת בתחום של מחשוב ענן כבר מספר שנים, ואם מחברים את מה שהשגנו בחמש השנים האחרונות עם ההזדמנות הזו, אפשר להגיד שאנו עומדים לעלות על הגל הזה כשאנו בוגרים יותר, מסודרים ואחראיים".

*סליחה על הבוטות, אך It's about time אחרי 18 שנה.

מנטל מחייך. "כשאני מסתכל היום על מה שיש לי ביד, אני די מבסוט. נכון להיום, קומטאץ' משווקת שני מוצרים כשהכנסותיה נובעות רק מאחד, ואילו השני ייצור הכנסות לקראת סוף השנה הנוכחית. במהלך השנים הקרובות נשיק מדי שנה עד שנה וחצי מוצר חדש, וכולם יטפלו בזוויותיו השונות של מחשוב הענן. כך, קומטאץ' תוכל להפוך לעסק שירוויח עשרות מיליוני דולרים בשנה, ולאו דווקא ימכור במאות מיליוני דולרים".

*הסבר והדגם.

"קומטאץ' עובדת על בסיס הסכמי OEM (Original Equipment Manufacturer - הסכם לפיו מוצרי קומטאץ' נמכרים תחת שם המותג של החברה שרכשה אותם), ולכן שיעורי הרווח של החברה יחסית גבוהים (26% בממוצע לפי התחזית לשנה הנוכחית).

"ההתנהלות של קומטאץ' בחמש השנים האחרונות היא בין מעוררת כבוד למעוררת הערצה. ממוות קליני, שבא לידי ביטוי בקופה כמעט ריקה והפסד של 6.8 מיליון דולר בשנת 2003, הפכה קומטאץ' לחברה רווחית עם 16.7 מיליון דולר בקופה".

*ובכל זאת, קומטאץ' פועלת בשוק של ענקים שתוך שנייה יכולים לדרוס אותה או לבלוע אותה.

"לקומטאץ' יש היום יכולת גדולה יותר מכל סטארט אפ שפועל בתחום של מחשוב ענן, וייתכן שבעוד מספר שנים, בהנחה שנצליח, אצטרך לקבל החלטה כזו או אחרת באשר לעתיד החברה".

*זו הנחה לא מבוטלת, ששוב מביאה לידי ביטוי את אסטרטגיית החברה בעשור האחרון - לנסות משהו, ולהניח שתצליח, ואם לא - לנסות משהו אחר.

"הפעם לא מדובר בניסוי. את מוצר אבטחת הרשת של החברה (Web Security) השקנו לפני כחצי שנה, וכבר גייסנו עבורו שמונה לקוחות OEM, ויש לנו עוד מספר עצום בפייפ ליין. אני לא אומר שאין לי סיכוי 'לדפוק את העסק', ברור שיש לי, אך הסיכוי שלי להצליח הוא גדול בהרבה מהסיכוי שלי להיכשל".

היופי שבהסכמי OEM

בנקודה זו, על רקע היותו בעל המניות הגדול בחברה, תוהה רייז מדוע אנו "מדברים על רכישה פוטנציאלית, כן או לא".

*כי אין חברה שאינה מועמדת לרכישה או מועמדת לרכוש חברה אחרת.

"נכון, אך לחשוב שגדול הוא שווה וקטן הוא מכוער, חלש ומסכן זה טעות. קומטאץ' לא מסכנה ולא חלשה. רוב החברות הגדולות - גם בישראל - מתקשות לצמוח וגם אם הן צומחות מדובר בצמיחה שהיא עקב בצד אגודל. אם אני בוחן מה עשו חברות ישראליות מובילות בחמש השנים האחרונות, הערך שהן יצרו לבעלי המניות בהן הוא זניח במקרה טוב ושלילי במקרה הגרוע יותר".

מוכרים או לא, הענף בו פועלת קומטאץ' מתאפיין גם הוא בקונסולידציה לא מבוטלת של ספקי מוצרי OEM בידי ונדורים. Cobion נרכשה ע"י IBM; Secure Computing נרכשה ע"י McAfee; SurfControl נרכשה ע"י WebSense ואילו MessageLabs נרכשה בידי Symantec. "כשנכנסו לתחום של אבטחת רשת ידענו שאנו עומדים להתמודד עם ענקים כאלו, אך הבנו שעבורם הסכמי OEM זה 'כסף קטן', וכך קומטאץ' נותרת עם ערימה של שחקנים קטנים".

כאמור, את המוצר החדש של החברה, שמיועד לאבטחת רשת ולחסימת אתרים לא רצויים במקומות עבודה (דוגמת אתרי הימורים מקוונים ו/או אתרי פורנו) השיקה החברה לפני כחצי שנה. "יצאנו מהתחום של הדואר האלקטרוני לתחום של הרשת, ודרך המוצר החדש אנו מגנים על הארגון מפני התנהגות לא נאותה של העובד ומפני גלישה שלו לאתרי אינטרנט לא בטוחים", מסביר מנטל אך מדגיש כי קומטאץ' עדיין אינה רואה הכנסות מהמוצר החדש.

להסתכל על ההכנסות הנדחות

"הסיבה היא מחזור ההכרה בהכנסות של הסכם OEM", מסביר רון אלה, סמנכ"ל הכספים. "מרגע החתימה על ההסכם, עוברים בין שלושה עד שישה חודשים במהלכם הלקוח מטמיע את המוצר, מפיץ אותו ומתחיל לקבל עבורו תמורה. אם נניח הוא מוכר אותו במאה דולר בחודש הרביעי מרגע החתימה, אני מכיר בהכנסות של מאה חלקי 12, ורואה הכנסות משמעותיות רק כעבור שנה עד שנה וחצי. במהלך הזמן הזה ההכנסות הפוטנציאליות נרשמות כ'הכנסות נדחות'. כך, חלק ניכר מההכנסות שלנו השנה הן מחוזים שנחתמו עד סוף 2008, וכך הלאה".

*אז התוצאות הרבעוניות בפועל של החברה מעוותות במעט את התמונה.

"נכון, וזה מה שאנו תמיד אומרים. זה היופי בהסכמי OEM, שהן נותנים לנו מספיק ראות קדימה". *

tali-z@globes.co.il