רישיונות חברת החשמל יוארכו - הרפורמה תידחה ל-2010

יו"ר הוועדה, אופיר אוקוניס, מתח ביקורת על כך שהארכת הרישיונות נעשתה ברגע האחרון ■ כפי שפורסם אתמול ב"גלובס", הרישיונות יוארכו בחצי שנה בלבד, לעומת דרישת חברת החשמל לארכה של שנה

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום את בקשת משרדי האוצר והתשתיות להאריך בחצי שנה את רישיונות חברת החשמל תוך דחייה נוספת ביישום הרפורמה בחברה.

יחד עם זאת, יו"ר ועדת הכלכלה, אופיר אקוניס, מתח ביקורת על כך שהפנייה לוועדה נעשתה ממש ברגע האחרון. לדברי אקוניס, "הפנייה של השרים לוועדה 48 שעות לפני תום הרישיון היא מעשה שלא יעשה. המובן מאליו הוא שלא נעצור את רישיונות חברת החשמל ולא נפסיק את הזרם למיליוני אזרחים", אמר אקוניס.

כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", בסוף השבוע האחרון סיכמו משרדי האוצר והתשתיות כי רישיונות הייצור של חברת החשמל יוארכו בחצי שנה עד תחילת שנת 2010.

ההחלטה להאריך את הרישיונות בחצי שנה התקבלה כפשרה בין עמדת משרד התשתיות שתמך בהארכה של שנה, לבין עמדת האוצר שדרש להגביל את הארכת הרישיונות לתקופה של ארבעה חודשים ולהתנות הארכה נוספת בהתקדמות המו"מ על הרפורמה בחברה.

תוקף רישיונות הייצור של החברה אמור לפוג ב-1 ביולי 2009, המועד שבו הייתה אמורה החברה ליישם את הרפורמה. תוקף הרישיונות נדחה ביולי אשתקד (2008) בשנה, לאחר כישלון המשא ומתן ליישום הרפורמה.

באחרונה, הושג סיכום בין הנהלת חברת החשמל, העובדים והממשלה על מתווה לחזרה למו"מ על הרפורמה, אולם פגישת המו"מ הראשונה בוטלה במחאה על החלטת הממונה על השכר באוצר להשבה מיידית של חריגות השכר בחברה. יצוין כי מאחר והמו"מ טרם החל, ובהיעדר הסכם על הרפורמה, למשרדי האוצר והתשתיות לא הייתה אלטרנטיבה חוקית להארכת רישיונות של חברת החשמל. יחד עם זאת, ההחלטה להאריך את הרישיונות בחצי שנה לעומת שנה מרמזת כי הממשלה קוצבת זמן להתקדמות במו"מ ליישום הרפורמה עד תחילת 2010.

בחברת החשמל סרבו להגיב. בכירים בוועד העובדים אמרו בתגובה כי "ממש לא משנה לנו האם הרישינות יוארכו בחצי שנה או יותר. כל עוד לא תבוטל ההחלטה החד צדדית של הממונה על השכר באוצר להשיב את חריגות השכר לא יתקיים כל דיון עם הממשלה בנושא השינוי המבני".