האם ישתלם יותר מעכשיו לעשן "מרלבורו" ו-"L&M"?

ועדת הכספים אישרה ברוב של 12 מול 3 מתווה חדש למס על הסיגריות - שייטיב עם הסיגריות הזרות והיקרות

יצרנית הסיגריות פיליפ מוריס הביסה את חברת דובק, כאשר ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום (ג') ברוב קולות מתווה חדש על מס הסיגריות, בדיון סוער וגדוש לוביסטים.

על-פי ההצעה החדשה, המס קצוב יעמוד על 1.17 שקלים (במקום 1.25 שקלים), והמס היחסי יעמוד על 63.5%, בהתאם לציפיות של חברת פיליפ מוריס שלחצה למתווה בעל מס קצוב גבוה ומס יחסי נמוך המיטיב עם הסיגריות היקרות. נזכיר כי חברת דובק לחצה על מס קצוב נמוך מ-1.17 שקלים ומס יחסי גבוה בהרבה.

"אי-אפשר להתפשר יותר, אחרת אני אפלה בין הסיגריות הזולות לבין הסיגריות היקרות", אמר מנהל רשות המסים, יהודה נסרדישי, בדיון.

נציגי חברת דובק טענו כי בניגוד מוחלט להוראות הוועדה - בכירי רשות המסים לא התייעצו, לא היתה כל הידברות, ולא הגיעו לכל פשרה עם חברת דובק. נסרדישי טען כי אכן היתה שיחה והתייעצות. נזכיר כי הצו הישן נמצא בתוקף כבר חודשיים.

"רשות המסים לא יכולה להתפשר עוד. זה הכי טוב שאפשר. עשינו כמיטב יכולתנו, עלינו לאשר או לא", הסביר יו''ר הוועדה, ח"כ משה גפני. ח''כ שלי יחימוביץ' טענה כי רשות המסים פעלה בניגוד מוחלט להוראות הוועדה והיו''ר.

"הפגיעה בדובק קשה מאוד. זוהי שיטת מיסוי שפוגעת בסיגריות הזולות. אנו לא מבקשים לעודד עישון, אבל השיטה הזו מעודדת זליגה מהמעשנים בשכבות החלשות לסיגריות הזרות והיקרות", טען נציג דובק, עו''ד דני פרידמן, לפני שבוע.

על-פי הערכות, השינוי בשיטת המיסוי לא צפוי לשנות את מחיר הסיגריות, אלא שהוא מחלק את הנטל בין סיגריות שונות בצורה אחרת - ועל כך פרצה המלחמה בין דובק לפיליפ מוריס.

מחברת דובק נמסר היום בתגובה: "ועדת הכספים הוטעתה על-ידי האוצר, הן בנתונים והן בדיווחים אודות הסכמות שהושגו כביכול עם דובק. התוצאה היא שבשעה קשה לכלכלת ישראל התקבלה החלטה המיטיבה עם חברות הסיגריות בארה"ב, שתביא לפיטורי עובדים ישראליים. אנו קוראים לאוצר לשנות החלטה אומללה זו".

גיא אביר, נציג פיליפ מוריס בוועדה, מסר: "ההחלטה הינה הוגנת כלפי כל הצדדים, וחשוב להדגיש כי העובדים בארץ הינם ישראלים לכל דבר, וניסיון להציג את עובדינו כאמריקאים הינו שגוי לחלוטין. חברתנו מעסיקה כ-300 עובדים, התורמים לתעסוקה ולכלכלה כמו כל עובד ישראלי אחר".

האגודה למלחמה בסרטן והמועצה למניעת עישון מסרו: "אנו סבורים כי ההחלטה על אישור ועדת הכספים היום להעלאת מחירי הסיגריות נכונה, אך קוראים להמשך חקיקה להעלאת מחירים נוספת, הגבלות פרסום ועוד".