בוקי אורן על משק המים: "אי שינוי החשיבה יוביל לוועדת חקירה עד 2020"

אמר הדברים במסגרת תערוכת 'קלינטק' ה-13 ■ בפאנל המרכזי נאמר כי תוכנית החומש להצלת משק המים ניצבת בפני בעיית מימון אקוטית

[הרשמה לניוזלטר סביבה]

"קיבעון מחשבתי", "חוסר חזון" ו"העברת אחריות לסקטור הפרטי"- אלו הן רק חלק מההאשמות אותן הטיחו בכירי ענף הקלינטק בממשלת ישראל בכל הנוגע להתנהלותם במשק המים, במסגרת תערוכת 'קלינטק' ה-13 שנפתחה אתמול (ב') בגני התערוכה.

בפאנל המרכזי, אשר עסק ב"פתרונות למשבר המים בישראל", השתתפו משה גאון, יו"ר קבוצת גאון אחזקות, בוקי אורן, יו"ר מיה מקבוצת אריסון, יהודה שגב, מנכ"ל התאחדות התעשיינים; עודד דיסטל ממשרד התמ"ת ואלי רונן, יו"ר מקורות.

אורן נזף בנציגי הממשל וטען נחרצות כי על מדינת ישראל לשנות באופן מיידי את פרדיגמת החשיבה שלה. לטענתו, כתוצאה מהזעזוע הכלכלי, מדינות העולם עברו מחשיבה של תשואה מהירה לחשיבה של ניצול מקסימאלי של המשאבים ותחזוקה. "פה בישראל עדיין תולים תקוות בבנקים פרטיים ובכסף באופן לא ריאלי. אי שינוי החשיבה יוביל לוועדת חקירה נוספת עד שנת 2020".

עוד נאמר על-ידי משתתפי הפאנל כי יכולת הביצוע של משרד האוצר הינה בעייתית: כיום קיימת תוכנית חומש בעלות של 6 מיליארד שקל, המיועדת לסיוע מיידי למשק המים ולהקמת מתקני התפלה, אולם תוכנית יומרנית שכזו מוערכת בהיקף תקציבי של 20 מיליארד שקל לפחות, עובדה המציבה את הפרויקט כולו בפני בעיית מימון אקוטית.

עודד דיסטל, מנהל התוכנית הלאומית למים ממשרד התמ"ת, הסכים עם העובדה כי משרד האוצר גורם לבעיות בדרך לפתרון בעיית המים, וכי קיימת בעיית אשראי בעולם, כזו שתמנע מישראל לממן הפרויקט, אולם קרא לכל הצדדים לשלב כוחות ולשתף פעולה בצורה מלאה, וזאת על מנת שמדינת ישראל תזכה לצלוח את המשבר בהצלחה.

סגנית שר התמ"ת, ח"כ אורית נוקד, שפתחה את הכנס, דיברה על תעשיית הקלינטק כמנוף ליצירת מקומות עבודה חדשים בישראל. "לאחר שנים בהם נרדמנו בשמירה אנחנו מתחילים לצעוד בדרך הנכונה. בשנה החולפת החליטה הממשלה לקדם מחקר פיתוח טכנולוגיות וייצור חשמל בתחום האנרגיה המתחדשת ברשות מנכ"לי משרד התמ"ת והתשתיות. מטרות התכנית לחמש השנים הקרובות הן: קידום המחקר הישראלי; סיוע במעבר משלב המחקר והפיתוח לשלב הייצור והשיווק של ידע ומוצרים; יצירת סביבת השקעה בתחום זה בישראל; וביסוס מעמדה של התעשייה הישראלית כגורם מרכזי בשוק האנרגיה המתחדשת העולמי".