בן-אליעזר: כמחצית מהנפט שמייבאת ישראל מגיע מאזרבייג'אן

שר התשתיות, עוזי לנדאו, למד על הנתונים הנ"ל רק כעת, לקראת נסיעתו בלוויית נשיא המדינה לביקור הרשמי באזרבייג'אן וקזחסטן

האם ישראל נשענת במידה מופרזת על נפט שמקורו באזרבייג'אן וקזחסטאן? לדברי שר התמ"ת, בנימין בן-אליעזר, כמעט מחצית מהנפט שמייבאת ישראל מגיע מאזרבייג'אן - 48 אחוז. בהודעת בית הנשיא שהופצה לעיתונאים לקראת ביקורו של שמעון פרס במדינות המוסלמיות, נכתב כי "בשנת 2008 היה יבוא הנפט מאזרבייג'אן כרבע מכלל הנפט שיובא על ידי ישראל". ואילו בסביבתם של אנשי משרד התשתיות אומרים, כי אזרבייג'ן וקזחסטאן תורמות כל אחת כ-40 אחוז מכלל הנפט המיובא ארצה - 80 אחוז יחדיו.

שר התשתיות, עוזי לנדאו, למד על הנתונים הנ"ל רק כעת, לקראת נסיעתו בלוויית נשיא המדינה לביקור הרשמי בשתי המדינות. לנדאו סבור כי ישראל צריכה לגוון יותר את מקורות הנפט שלה, על אף שאספקת הנפט ממדינות אלה נחשבת לאיכותית ואמינה, ובכוונתו לבחון את נושא.

סוגיית הנפט בפרט והיחסים הכלכליים בכלל עם אזרבייג'אן וקזחסטן הינה רגישה במיוחד, על רקע היותן מדינות מוסלמיות הנתונות ללחצים איראניים בעניין קשריהן עם ישראל.

לישראל הגיע מידע בדבר מגעים למכירת אורניום על ידי קזחסטאן לאיראן, והנשיא פרס העלה את הסוגיה הבוקר בפגישתו עם מקבילו הקזחי, נורסולטן נאזרבאייב. זרבאייב התייחס מאוחר יותר לנושא כשהצהיר, בניגוד למידע המגיע לישראל, כי "שום חומר גרעיני לא יגיע לשום מקום. לא תהיה זליגה מקזחסטן של חומרים גרעיניים. אני במגע הדוק עם מנהיגי איראן, הנשיא אחמדינג'אד היה אצלנו בביקור, ואני תמיד מסביר להם שרכישת חומרים לפצצות גרעיניות לא תורמת לביטחון המדינה. אנחנו נגד נשק גרעיני ונגד הפצתו".