לא כדאי להרגיז את SONY

באסיה-פסיפיק זורעים מוקשים ובונים ביצורים לקראת פלישת iPhone

בשבוע שעבר הוסיפה חברת אפל עוד מדליה לארון הגביעים שלה העמוס גם כך, כאשר מכרה כמיליון יחידות של האייפון 3GS החדש בתוך 3 ימים בלבד.

המספר עשוי להכפיל את עצמו במהרה בשל התרחבות המכירות לאירופה ולאסיה בימים האחרונים. אמנם, זהו רק מכשיר משודרג קלות, שהחומרה שלו שייכת ל-2008, אבל עם ההצלחה המסחררת קשה להתווכח.

הצלחת האייפון מטילה צל תחרותי כבד על תעשיית הטלפונים הממוסדת, והוא הורגש החודש היטב בסינגפור הרחוקה, שם התקיים המפגש השנתי של תעשיית הטלקום האסיאתית - תערוכת CommunicAsia.

שוק הטלקום באזור אסיה-פסיפיק נאמד ב-146 מיליארד דולר, ולמעלה מ-90% מהטלפונים הסלולריים בעולם מיוצרים ומפותחים באזור הזה, כולל האייפון בעצמו. לפיכך, היצרניות המקומיות עוסקות כיום בזריעה של מוקשים ובבניית ביצורים בפני הפלישה האמריקנית המתקרבת.

היפנים שולפים חרב סמוראים

על התעוזה והמקוריות השיווקית של אפל אין עוררין, אבל בשוק המדיה והאלקטרוניקה העולמי יש כמה צעדים עסקיים, שלא מומלץ לאף אחד לעשות - אפילו אם קוראים לו סטיב ג'ובס. אחד מהם הוא לקרוא תיגר על תאגיד סוני, וזה מה שעשתה אפל כשהציבה את שוק הטלפונים היפני כיעד בעדיפות גבוהה של החדרת האייפון 3G החדש.

כל עוד ההצלחה של אפל התבטאה במכירת מכשירי טלפון ובהגדלת הנתח שלה בשוק הברזלים העולמי, נטתה סוני להתעלם. אבל כשאפל הציבה את הדגל בשוק היפני, וכאשר ההצלחה של האייפון הביאה גם רווחי עתק ממכירת קליפים מוזיקליים, אלבומים וסרטים והחלה לגזול לקוחות מקונסולת המשחק הניידת PSP, החליטו היפנים לשלוף את חרב הסמוראים.

הנשק של סוני שנחשף בתערוכה הוא סדרה של 3 טלפונים חדשים ומתקדמים מבית סוני-אריקסון, שמיועדים לשתף מולטימדיה על-פני פלטפורמות כמו טלוויזיה או מחשב. הדגמים הללו רותמים מאחוריהם כמקדמי מכירות את כל משאבי המדיה האדירים של קונצרן סוני.

כך, משווקים כל דגמי הסדרה החדשה עם 3 סרטים באורך מלא להורדה לטלפון בחינם - הסחורה הטרייה ביותר מהמאגר של סוני-אנטרטיינמט, כמו "מלאכים ושדים". לחלופין, ניתן לבחור באלבומי וידיאו מוזיקליים עדכניים.

כל אלה אמורים להוות רק מעוררי תיאבון לרכישה ולהורדה מקוונת של תכנים לטלפונים מהאתר של סוני, שיתחרה ב-iTunes וכולל כבר בעת ההשקה למעלה מ-300 כותרי סרטים ומוזיקה. סוני גם מרכזת סביבה כיום קהילת מפתחים, שאמורים לבנות עבורה מאגר של יישומים לטלפונים.

גם המכשירים החדשים מכוונים היטב למטרה. הדגם Aino, למשל, הקרוי על שם גיבור במיתולוגיה היפנית, מצויד בתצורת סליידר דקיקה עם מסך מגע רחב ומצלמת 8.1 מגה-פיקסל, ותומך בדור 3.5 ובתקשורת Wi-Fi. הקלף החזק הוא אפשרות חיבור לקונסולת המשחק פלייסטיישן 3. כאשר הוא מחובר, אפשר להשתמש בו כשלט רחוק של המכשיר או להוריד אליו, דרך הפלייסטיישן, תכנים מהאתר המקוון של משתמשי ה-PS3.

באירופה יאפשר החיבור לפלייסטיישן לקשר בין הטלפון לשירות PlayTV של סוני, שמיועד ל-PS3, ובדרך זו לצפות, לעצור ולהקליט בטלפון תוכניות מעשרות ערוצי וידיאו מבית היוצר של סוני.

טלפון נוסף, Yari - השם היפני לחנית סמוראים עם להב שטוח - מאובזר בגימיק: מצלמה פנימית, שבשילוב עם תוכנה לזיהוי תנועות משמשת בתור קלט של פקודות באמצעות תנועות, ללא מגע פיזי.

החברה הדגימה בתערוכה את הביצועים באמצעות דיילת שהתמודדה בקרב אגרוף וירטואלי מול המכשיר, כאשר אגרופיה מתנופפים באוויר. לא ברור עד כמה מחוות כאלה יתקבלו בברכה בטרקלין העסקים בשדה התעופה, אבל בעתיד ניתן יהיה להפעיל בשיטה הזו גם יישומים מתקדמים יותר כמו צילום עצמי, הפעלת מוזיקה, ופקודות מתפריטים באופן כללי. לטלפון יש גם חיישן תנועה רב כיווני, שמאפשר הפעלת תפריטים ולשחק באמצעות תנועות של היד.

את מרוץ החימוש של סוני חותם דגם הדגל, Saito, שמיועד לקהל בוגר ומציע את רוב ביצועי המולטימדיה והבידור של אחיו בתוספת יכולות של טלפון חכם, שמבוסס על מערכת ההפעלה S60 של סימביאן על מסך מגע של 3.5 אינץ'. החומרה מתקדמת יותר מזו משל האייפון ויש גם בונוס חביב בדמות מצלמת סטילס רצינית.

סמסונג - היחידה שגם שרטה

גם סמסונג נערכת לעצור את הפלישה האמריקנית למזרח אסיה, והיא הייתה היחידה עד כה שהצליחה לשרוט בצורה משמעותית את שריון המכירות הבינלאומי של האייפון בשנה האחרונה עם הטלפון החכם Omnia. לפיכך, אין זה מפתיע שבתערוכה בסינגפור הוא הפך מדגם בודד למשפחה שלמה.

בראש הרשימה ניצב אומניה II, היורש של הדגם המוכר והנמכר (גם בישראל). השדרוג העיקרי שבוצע הוא בחומרה והוא תוקף את נקודות התורפה המסורתיות של האייפון, תוך ניצול היתרונות של סמסונג כמפתחת עצמאית של רכיבים אלקטרוניים.

כך, אל מול מעבד 500 מגה-הרץ לאייפון, מציבה סמסונג מעבד 800 מגה-הרץ אולטרה-מהיר, פרי פיתוחה. אל מול מסך 3.5 אינץ' ברזולוציה של 420 על 320 פיקסלים של האייפון, מציב הדגם החדש מסך 3.7 אינץ' עם רזולוציה גבוהה וטכנולוגיית LED מתקדמת שמספקת ניגודיות גבוהה.

לצד אומניה הוצג הדגם Jet שמצויד באותו מעבד 800 מגה-הרץ ובמסך באותה טכנולוגיה אורגנית מתקדמת, אם כי בגודל של 3.1 אינץ' בלבד. הוא ארוז בתוך עובי של סנטימטר בודד ויימכר במחיר שאמור להכות את האייפון 3G. מול התחרות הזאת, הסיכויים של אפל לא נראים מזהירים. מצד שני, זה בדיוק מה שאמרנו גם על הדגם הקודם של האייפון.