ריי אוזי: "אני הבחור הטכני, אני לא כל-כך מתאים לתפקיד המנכ"ל"

מס' 2 במיקרוסופט אמר על גוגל במפגש במרכז המו"פ של החברה בהרצליה: "אנחנו מספר 2, גוגל היא המובילה ולכן אנחנו יכולים לקחת סיכונים שאחרים לא מרשים לעצמם"

ההתמודדות של מיקרוסופט עם עולם השירותים מרחוק - זה הנושא שסביבו הצטרף ב-2005 ריי אוזי, ארכיטקט התוכנה הראשי של החברה שמבקר השבוע בישראל, לשורות מיקרוסופט. כיום, ארבע שנים מאוחר יותר, ושלוש שנים לאחר שהחליף את ביל גייטס בתפקיד, אוזי מנסה לתת תשובה ברורה לשאלת המיקום של מיקרוסופט בעולם המחשוב החדש, שכבר לא כל-כך סופר את המחשב האישי.

"כהגעתי לחברה, חלק מהקבוצות הגדולות שעסקו באופיס או ב-Windows, היו ממוקדות במחזור המוצר שבו עסקו", אמר היום (ד') במפגש במרכז הפיתוח של החברה בהרצליה, "שליש מהחברה היה ממוקד בשירות. העובדים ב-MSN, במסנג'ר ובהוטמייל הבינו את עולם השירותים יותר טוב מכל אחד בתעשייה, אבל אנשי האופיס וה-Windows היו עסוקים בשלהם. רק עכשיו השלמנו את התזוזה לכיוון השירותים גם בתחומים אלה".

כאשר נשאל על גוגל ועל המודל העסקי העתידי של מיקרוסופט בעסקי השירותים מול ההצלחה של המתחרה, אמר: "פרסומות מוטות חיפוש הן מודל עסקי מדהים. אבל יש מי שיגיד שגם Windows ותוכנה הם מודל מצוין. יש לנו כבוד לכך שגוגל לקחה את הפוזיציה שלה ואנחנו מאמינים שנספק במשך הזמן אופציה מוצלחת ללקוחות ולשותפים ונשתתף בחלק הזה בעולם האונליין".

אוזי הודה כי התחרות מול גוגל, שמובילה את עולם השירותים מבוססי האינטרנט, אינה פשוטה והתייחס בעקיפין למה שהוביל את מיקרוסופט לרצות לרכוש את יאהו - לקיחת יותר סיכונים. "גוגל מתחרה חזקה ומוכשרת, וזה דבר טוב. זו פעם ראשונה שבה יש לצרכנים בחירה טובה. נמשיך ונעלה את ההימור ונפתח מוצרים מוצלחים. אנחנו מספר 2, ולכן אנחנו יכולים לקחת סיכונים וללכת על מודלים עסקיים שאחרים לא יכולים להרשות לעצמם".

ברמה האישית, אוזי לא רואה את עצמו נכנס לנעליו של המנכ"ל, סטיב באלמר, אם וכאשר זה יפרוש מתפקידו. "יש הנחה שאני אהיה המנכ"ל הבא. אבל אני לא כל-כך מתאים לתפקיד, אני יותר הבחור הטכני, לא זה שמריץ את העסק. לסטיב ולביל היה את החזון לשים את המחשב בכל שולחן ובכל בית. היום הסביבה שונה וכוללת התקני מחשוב שונים ואת ענן המחשוב ואני אמור להביא את החברה לעידן הבא. לסטיב יש המון שאיפות עסקיות. הוא בנה חברה שיודעת להתרכז בלקוח, והביא אותה מחברה של המשתמש הפרטי לחברה אמינה גם בסביבה הארגונית. יש לנו מנהיג עסקי ומנהיג טכנולוגי, וזה מודל מצוין".

אחד הסטארט-אפים איתם נפגש היום אוזי היה גיזמוקס, שמפתח סביבת פיתוח לענן המחשוב. הפגישה עם המנכ"ל נבות פלד, הייתה לקראת ועידת השותפים העסקיים של מיקרוסופט, ה-WPC, באמצע יולי, שבה תופיע גיזמוקס כחלק מחבילת ה-Azure. המודל העסקי ייקבע בשיתוף עם מיקרוסופט ולדברי פלד הלקוחות הארגוניים הראשונים של ה-Azure יעבדו עם גיזמוקס.

בועות סבון נדלקות

אוזי יסיים היום את ביקורו בישראל. אתמול בערב הוא הגיע לאירוע של פרויקט הגראז' גיקס בחולון, שאירח השבוע גם את טים ארמסטרונג, מנכ"ל AOL. על המבנה באזור התעשייה התנוסס השלט "צינורות ואוויר דחוס", והאירוע אכן היה דחוס. כמאתיים איש הגיעו למפגש המאורגן ע"י יוסי ורדי, בו נכח גם משה ליכטמן, נשיא מיקרוסופט בישראל. מנהלי מיקרוסופט צפו במצגות משעשעות של יזמים עם רעיונות מקוריים, כגון בועות סבון שנדלקות כאשר הן מתפוצצות או כדור-ים שנע בשלט מרחוק. אוזי הציג באירוע מצגת משעשעת ובה אפשרויות מקוריות לניצול יעיל של העובדים שבה הושוו העובדים לציוד משרדי.